Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2770199_0001.png
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 238
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. september 2023
Besvarelse af spørgsmål 238 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
31. august 2023
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 29/8-23 fra Danish Sound
Cluster om de udfordringer, der relaterer sig til Danmarks Erhvervsfrem-
mebestyrelses aktuelle arbejde vedr. sanering af erhvervsstøtte, jf. ERU
alm. del
bilag 245?
Svar:
I henvendelsen fra Danish Sound Cluster fremføres argumenter, der ved-
rører Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (DEB). Bestyrelsen har bl.a. til
opgave at udpege de erhvervs- og teknologiområder, inden for hvilke der
kan finansieres klyngeindsatser.
Med afsæt i aftale mellem daværende regering (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om forenkling af er-
hvervsfremmesystemet af 24. maj 2018 vedtog folketinget i 2018 en æn-
dring af lov om erhvervsfremme med det formål at styrke udviklingen i
dansk erhvervsliv gennem en sammenhængende, konsolideret og forenklet
erhvervsfremmeindsats i Danmark. Lovændringen tog afsæt i et omfat-
tende analysearbejde og anbefalinger fra ekspertgruppen ”Forenklingsud-
valget for Erhvervsfremme”. Her
identificerede ekspertgruppen over 60
danske klyngelignende organisationer med store overlap og konkurrerende
offentligt støttede tilbud. Ekspertgruppen anbefalede på den baggrund en
væsentlig reduktion i antallet af klyngeorganisationer og en samling af res-
sourcerne i færre, men større nationale klyngeorganisationer for at få større
effekt af de offentligt finansierede midler og for at undgå overlappende
indsatser.
Med lovændringen blev Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse oprettet og
fik til opgave at formulere en strategi, der bl.a. udpeger de erhvervs- og
teknologiområder, der danner grundlag for den offentligt finansierede
klyngeindsats. Herefter indstilles de udpegede erhvervs- og teknologiom-
råder til uddannelses- og forskningsministeren, der efter ansøgning udpe-
ger én landsdækkende klyngeorganisation inden for hvert af de udpegede
erhvervs- og teknologiområder.
Klyngeindsatsen finansieres således aktuelt i samarbejde mellem Dan-
marks Erhvervsfremmebestyrelse og Uddannelses- og Forskningsministe-
riet i perioden 2021-2024.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvem der har kompetencen til at beslutte erhvervsklyngernes sammensætning under det danske klyngelandskab 2023, til erhvervsministeren
Da spørgsmålet vedrører Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses igangvæ-
rende strategiarbejde har jeg indhentet en udtalelse fra Erhvervsstyrelsen,
der er sekretariat for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Erhvervssty-
relsen oplyser følgende:
”Det
fremgår af referatet fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse møde
den 8. juni 2023, at bestyrelsen i udpegningen af erhvervs- og teknologi-
områder har lagt vægt på at videreføre sit fokus på at forenkle og konsoli-
dere klyngeindsatsen. Som led i en prioritering af bestyrelsens midler frem-
går det af referatet, at bestyrelsen som udgangspunkt ikke lægger op til at
arbejde videre med at udpege lydteknologi til en klyngeindsats i sin kom-
mende strategi. Prioriteringen skal ses i lyset af, at bestyrelsen har begræn-
sede ressourcer og at det følger af erhvervsfremmereformen, at klyngear-
bejdet skal fokuseres i få og effektive klyngeindsatser
Bestyrelsens strategiproces sker med inddragelse af mere end 750 interes-
senter, herunder alle klyngeorganisationer og dermed også Danish Sound
Cluster. Derudover baserer bestyrelsens strategi på omfattende analysear-
bejde, herunder en analyse af forsknings- og teknologiområders potentiale.
Bl.a. viser analyserne, at lydteknologi i Danmark er et område præget af
enkelte store internationale virksomheder, men forholdsvis få SMV’er.
Klyngeindsatsens formål er netop
på innovation i SMV’er, da der er størst
potentiale for øget værdiskabelse for SMV’erne,
mens de større virksom-
heder i udgangspunktet må forventes at have tilstrækkelige egne ressourcer
til at arbejde med teknologioverførsel og innovation.
Sekretariatets opgørelser af klyngeorganisationernes performance siden
2020 baseret på klyngeorganisationernes egne data viser herudover bl.a.,
at andelen af deltagervirksomhederne som tilkendegiver, at organisatio-
nens aktiviteter har ført til innovation i virksomheden, er under gennem-
snittet i Danish Sound Cluster sammenholdt med de øvrige klyngeindsat-
ser, samt at klyngeorganisationen har det laveste antal private medlems-
virksomheder.
Bestyrelsen forventes at træffe endelig beslutning om sin strategi på besty-
relsens møde i november. Strategien skal træder i kraft fra 2024.
Det bemærkes endeligt, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses udpeg-
ning af erhvervs- og teknologiområder ikke har sammenhæng til Ekspert-
gruppe for fremtidens erhvervsstøtte og sanering af erhvervsstøtten.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2