Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2738337_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
10. august 2023
2023 - 7672
matpip
Samråd i Erhvervsudvalget den 9. august 2023.
Spørgsmål G-L stillet efter ønske fra Mona Juul (K)
Tak til alle der er dukket op i dag og tak til Mona for at motivere
spørgsmålene.
Jeg tror, at jeg taler på alles vegne, der har været involveret i
forhandlinger om hjælpepakker, når jeg siger, at det var en vold-
som tid. Jeg arbejdede selv ovre i Skatteministeriet for at stille
garantier til bl.a. dansk erhvervsliv for beløb, jeg ikke havde fo-
restillet mig, at jeg skulle have med at gøre.
Tusind tak for ordet og invitationen i dag.
Jeg vil starte med at svare på, hvorfor regeringen ikke
indkalder til yderligere drøftelser om kompensationsmuligheder
til virksomheder og kulturliv ved en ny epidemi. Det er samråds-
spørgsmål H.
Så vil jeg besvare spørgsmålene G, I og L samlet, fordi de alle
handler om erhvervsdrivendes retssikkerhed under epidemier.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
2/8
Herefter vil jeg svare på, om erhvervslivet skal have mulighed
for at blive kompenseret for andre tab end dem, der følger af
ekspropriation. Det er samrådsspørgsmål J.
Og til sidst vil jeg svare på, hvordan vi sikrer, at arbejdsgruppens
principper for indretningen af hjælpepakker lever videre under
kommende regeringer og dermed kommende Folketing. Og det
er samrådsspørgsmål K.
Og nu vil jeg starte med at besvare spørgsmål H og give lidt
historik på området.
Med den brede
Aftale om en ny epidemilov
som blev lavet i de-
cember 2020, blev det også vedtaget at nedsætte en arbejds-
gruppe for, hvordan vi indretter hjælpepakker ved fremtidige
epidemier.
Arbejdsgruppen blev nedsat i juni 2021 og udkom i december
2021 med en rapport. Rapporten indeholder 18 principper for,
hvordan fremtidige hjælpepakker kan designes.
Det fulgte af
Aftale om en ny epidemilov,
at principperne fra rap-
porten skulle forhandles politisk.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
3/8
Derfor afholdte den tidligere erhvervsminister sammen med den
tidligere kulturminister en række politiske drøftelser med alle er-
hvervs- og kulturordførerne bag aftalen i løbet af 2022. Her blev
rapportens 18 principper også drøftet.
Det fremgår flere steder i rapporten, at indretningen af hjælpe-
pakker bør ske på baggrund af den konkrete fremtidige sund-
hedskrise og den situation, Danmark måtte befinde sig i.
Jeg er enig i den konklusion og mener stadig ikke, at vi på for-
hånd skal beslutte, hvordan hjælpepakker til virksomheder og
kulturliv skal indrettes, da det vil afhænge af den konkrete situ-
ation.
Sammen med kulturministeren orienterede jeg derfor i slutnin-
gen af maj kredsen af erhvervs- og kulturordførere bag
Aftale
om en ny epidemilov
om, at vi ikke har til hensigt at indkalde til
yderligere drøftelser om en politisk aftale om rapportens prin-
cipper.
Jeg mener derfor ikke, jeg er løbet fra nogen løfter, som skulle
fremgå af
Aftale om en ny epidemilov.
Og nu vil jeg gå videre til besvarelsen af samrådsspørgsmål G, I
og L. Jeg vil gerne besvare spørgsmålene samlet, fordi de alle
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
4/8
tre handler om erhvervsdrivendes retssikkerhed under epide-
mier.
Helt grundlæggende deler jeg ikke præmissen om, at virksom-
heder er bedst stillet ved, at der på
forhånd
er fastsat regler for
kompensation under en epidemi.
Hvis vi på forhånd lægger os fast på konkrete kompensations-
muligheder, vil vi fastlåse vores handlerum ift. at kunne hånd-
tere evt. fremtidige sundhedskriser. Det tror jeg ikke vil gavne
virksomhederne, de selvstændige, lønmodtagerne eller samfun-
det generelt.
Forudsigelighed og retssikkerhed er naturligvis vigtige vilkår for
danske virksomheder. Men det er ikke realistisk at tro, at vi på
forhånd
kan beslutte, hvilke kompensationsmuligheder der skal
være for erhvervslivet, når vi har at gøre med noget så uforudsi-
geligt som en mulig epidemi.
Tager vi eksempelvis udgangspunkt i covid-19, så var sygdom-
men i konstant forandring. Det betød, at vi løbende måtte til-
passe restriktionerne, så vi kunne inddæmme smitten på den
mest hensigtsmæssige måde.
Derfor justerede vi også løbende hjælpepakkerne, så de i højere
grad dækkede virksomhederne, de selvstændige og kulturlivet.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
5/8
Helt konkret blev der under covid-19 indgået over 20 brede po-
litiske aftaler i Folketinget om kompensation til virksomheder,
kulturliv, foreninger mv.
Alene i Erhvervsministeriet blev der vedtaget over 80 aktstykker
og udarbejdet 290 bekendtgørelser. Alt sammen fordi vi skulle
tage højde for en række forhold, som hele tiden var under foran-
dring med epidemien.
Heldigvis er en epidemi som covid-19 en sjælden begivenhed,
og de fleste af os kommer forhåbentlig aldrig til at opleve en
lignende sundhedskrise igen.
Det betyder også, at der er stor sandsynlighed for, at vores sam-
fund ser anderledes ud næste gang en epidemi måtte indtræffe.
Hvis vi på forhånd har etableret kompensationsordninger, kan vi
meget vel havne i en situation, hvor ordningerne ikke er tilpasset
det samfund, vi lever i, når epidemien rammer.
Jeg mener derfor, at det er afgørende, at vi har mulighed for at
skræddersy fx kompensationsordninger, som passer til den en-
kelte epidemi, og selvfølgelig til det samfund vi lever i. Det me-
ner jeg ikke, vi kan sikre, hvis vi allerede på forhånd har lagt os
fast på gældende kompensationsordninger.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
6/8
I spørgsmål J spørges der til, om jeg mener, at virksomheder kan
have behov for at blive kompenseret for andet end ekspropria-
tion.
Det spørgsmål kan jeg svare ganske kort på: Ja, det mener jeg.
Under covid-19 viste det sig hurtigt, at et bredt flertal i Folketin-
get havde den politiske vilje til at vedtage omfattende kompen-
sationsordninger som følge af de indførte restriktioner.
I alt blev der udbetalt ca. 56 mia. kr. på tværs af alle ordninger
fordelt på over 100.000 virksomheder, og mere end 370.000 løn-
modtagere har været omfattet af lønkompensationsordningen.
Det viser, at Folketinget er villig til at etablere hjælpepakker og
kompensere dansk erhvervs- og kulturliv, når en epidemi som
covid-19 rammer vores samfund
også selvom restriktionerne
ikke har karakter af ekspropriation. Og det er det centrale her.
Så ja til spørgsmålet, og det vidner vores aktivitet i meget høj
grad også om.
Jeg er overbevist om, at et bredt flertal i Folketinget igen vil
kunne finde sammen om at etablere hjælpepakker, såfremt en ny
epidemi måtte ramme os.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
7/8
I samrådsspørgsmål K spørges der til, hvordan jeg vil sikre, at
rapportens principper bliver inddraget og lagt til grund ved ind-
retningen af nye hjælpepakker ved fremtidige epidemier.
Næste gang vi måtte stå i en lignende sundhedskrise, har vi med
stor sandsynlighed et Folketing, der er sammensat på en anden
måde end i dag, og de folkevalgte politikere vil højest sandsyn-
ligt også være nogle andre, end dem der sidder i lokalet her.
Og det må være sådan, at det til enhver tid er det siddende Fol-
keting, der vedtager landets love og det siddende Folketing, der
selvfølgelig træffer beslutning om, hvordan hjælpepakker og
kompensationsordninger skal se ud ved fremtidige epidemier.
Derfor kan jeg heller ikke love, at et kommende Folketing vil
lægge rapportens principper til grund.
Men jeg kan sige, hvad jeg mener. Efter min opfattelse vil det
være naturligt at læne sig op ad rapportens 18 udmærkede prin-
cipper, som hviler på de erfaringer, der er gjort under covid-19.
Og mon ikke et fremtidigt Folketing vil være enig i det.
Til sidst vil jeg gerne fremhæve, at hjælpepakkerne har bidraget
til en hurtig genopretning af dansk økonomi, og at flere interna-
tionale undersøgelser viser, at Danmark økonomisk set kom rig-
tigt godt igennem covid-19-pandemien.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om talepapir fra samrådet den 9/8-23 om virksomheders kompensationsmuligheder i forbindelse med epidemier, til erhvervsministeren
8/8
Det er min forventning, at vi hermed har skabt et godt grundlag
for at kunne håndtere lignende sundhedskriser i fremtiden.
Det var mine indledende bemærkninger til spørgsmålene.
Tak for ordet.