Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2723088_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
13. juni 2023
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 192 (Alm. del) af 1. juni
2023
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre skriftligt for de sager på Ecofin-rådsmødet den 16. juni
2023, som er relevante for udvalgets sagsområde?
Svar
To sager er relevante for ERU ifm. ECOFIN 16. juni 2023:
Forslag om detailinvesteringer (RIS).
Formandskabet havde lagt op til, at ECO-
FIN 16. juni 2023 evt. skulle have en præsentation og drøftelse af forslaget.
Sagen er dog taget af dagsordenen for ECOFIN. For uddybning af sagen
og regeringens foreløbige holdning henvises til samlenotat til Erhvervsud-
valget oversendt 8. juni 2023.
Forslag om forenkling af krav ifm. virksomheders børsnotering.
Forslaget er ikke på
dagsordenen for ECOFIN, men er forelagt til mandat i Folketingets Euro-
paudvalg 26. maj 2023, da der muligvis kan opnås enighed i 1. halvår 2023.
Forslag om forenkling af krav ifm. virksomheders børsnotering
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag med fokus på reglerne for virk-
somheders udstedelser af værdipapirer til offentligheden og oplysningsforpligtelser.
Forhandlingerne i Rådet om forslaget er skredet hurtigt frem, og der kan muligvis
opnås enighed i løbet af juni 2023. Sagen blev derfor forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til mandat 26. maj 2023. Formandskabet har 2. maj 2023 fremlagt et første
kompromisforslag.
Pakken af forslag har overordnet til formål at mindske virksomheders omkostnin-
ger og byrder forbundet med at rejse kapital på de finansielle markeder, eksempelvis
gennem udstedelse af aktier. Pakken indeholder forslag til at ændre en række EU-
retsakter på kapitalmarkedsområdet. Det gælder reglerne om hhv. prospekter, mar-
kedsmisbrug, ordrebogsdata og investeringsanalyser.
Revisionen af prospektforordningen
har til formål at lette virksomhedernes byr-
der forbundet med at udarbejde prospekter og samtidig sikre, at prospekterne er let
tilgængelige og relevante for investorer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm., om at redegøre for de for udvalget relevante sager, der er på dagsordenen til ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, til den fungerende økonominister
Side 2 af 4
Et prospekt er information til offentligheden om en virksomhed, herunder væsent-
lige risici, når den udbyder eksempelvis aktier til salg på en børs.
Forslaget fastlægger en højere tærskel på 12 mio. euro for, hvornår værdien af fx en
aktieudstedelse udløser pligt til prospekt. I dag er tærsklen 8 mio. euro. Det vil be-
tyde, at færre værdipapirudstedelser vil blive omfattet af prospektpligt.
Kompromisforslaget fastholder, at der er prospektpligt efter EU-reglerne, når vær-
dien af et udbud overstiger 12 mio. euro, men tilføjer, at EU-landene kan vælge, at
EU-prospektreglerne allerede skal gælde ved udbud over 5 mio. euro. Den mulige
lavere tærskel på 5 mio. euro tager hensyn til de forskellige størrelser af nationale
kapitalmarkeder inden for EU.
Der indføres en række standardiseringer og forenklinger af kravene til indholdet i
prospekterne. Det gælder krav vedr. sideantal, format og indhold, herunder risiko-
faktorer, samt sprog. Kompromisforslaget præciserer, at virksomheder på frivillig
basis kan rangere de væsentligste risikofaktorer i et prospekt, selvom de ikke læn-
gere vil være forpligtet hertil.
Der indføres også mere strømlinede procedurer for godkendelse af prospekter hos
tilsynsmyndighederne.
Revisionen af forordningen om markedsmisbrug
præciserer reglerne om insi-
derhandel og offentliggørelse af intern viden. Forslaget præciserer bl.a. reglerne for,
hvornår intern viden skal offentliggøres. Hovedreglen vil fortsat være, at intern vi-
den skal offentliggøres til markedet. Insiderhandel er ulovligt og opstår fx, hvis en
person har en informationsfordel i form af intern viden om en virksomhed, som
personen udnytter ved køb eller salg af fx aktier.
Kommissionen havde lagt op til nogle justeringer af reglerne om insiderlister, dvs.
lister over personer i en virksomhed med intern viden, med henblik på at begrænse
kredsen af personer og opnå byrdelettelser. Kompromisforslaget lægger dog op til
generelt at fastholde de gældende regler på området for insiderlister, der generelt
anses for velfungerende.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om at hæve en minimums-
tærskel for, hvornår børsnoterede virksomheder skal offentliggøre ledende medar-
bejderes transaktioner. Tærsklen hæves fra 5.000 euro til 20.000 euro. De nationale
myndigheder kan beslutte at hæve tærsklen til 50.000 euro. Danmark har i dag en
tærskel på 20.000 euro.
Revisionen af reglerne for markeder for finansielle instrumenter
lægger op til,
at tilsynsmyndigheder skal have bedre adgang til såkaldte
ordrebogsdata,
dvs. detal-
jerne for købs- og salgsordrer.
Transaktionsdata,
som omfatter detaljer om
gennemførte
handler,
indsamles og udveksles allerede i dag. Finanstilsynet har således et samlet
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm., om at redegøre for de for udvalget relevante sager, der er på dagsordenen til ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, til den fungerende økonominister
Side 3 af 4
overblik over alle transaktioner i danske aktier m.v., uanset hvor de er handlet. For-
slaget om, at myndighederne også skal have adgang til
ordrebogsdata
skal forbedre
mulighederne for at identificere markedsmisbrug i form af insiderhandel og mar-
kedsmanipulation på tværs af grænser.
Kompromisforslaget gør det frivilligt, om tilsynsmyndigheder, som ikke fører tilsyn
med grænseoverskridende handelsplatforme, vil dele deres ordredata.
Revisionen af reglerne om investeringsinformation
vedrører oplysninger om
omkostninger ved ordreudførelse, som investorer betaler for, og omkostninger ved
investeringsanalyser, som værdipapirudstedere betaler for. Kompromisforslaget
fjerner det gældende krav om adskillelse af de to typer omkostninger. Formålet er
at lette byrder for investeringsfirmaer, fx banker, og tilskynde til, at der laves flere
analyser af virksomheder i EU.
Der indføres derudover et adfærdskodeks som grundlag for investeringsfirmaers
udbud af analysetjenester, der er betalt af udsteder, såkaldt udstedersponsorerede
analyser.
Regeringen støtter generelt forslaget, der bidrager til målrettet at reducere nogle
byrder forbundet med virksomheders børsnotering, samtidigt med at der fastholdes
et højt niveau for investorbeskyttelse. Regeringen kan støtte det samlede kompro-
misforslag, der generelt vurderes at imødekomme regeringens prioriteter.
Regeringen finder det centralt, at forslaget bidrager til at gøre informationen i pro-
spekterne tydelig, idet der fortsat skal være et højt investorbeskyttelsesniveau. Kom-
promisforslaget imødekommer samlet set denne prioritet.
Regeringen finder det vigtigt, at væsentlige risici relateret til den specifikke udste-
delse skal identificeres og kommunikeres klart, samt at øvrige risici præsenteres på
en måde, som ikke slører virksomhedens risikobillede og generelt kan anvendes
som en hjælp for investorerne i deres gennemgang af risikofaktorerne. Kompro-
misforslaget imødekommer til dels denne prioritet.
Regeringen finder det også vigtigt, at man så vidt muligt har en harmoniseret EU-
tærskel for prospektpligt for at sikre en mere ensartet anvendelse af EU-reglerne.
Der skal være en fornuftig balance mellem på den ene side effektiv investorbeskyt-
telse og på den anden side et hensyn til håndterbare administrative byrder og nem
adgang til kapitalmarkederne for virksomheder i EU. Kompromisforslaget med en
tærskelværdi på 12 mio. euro, alternativt 5 mio. euro, imødekommer denne prioritet.
Regeringen arbejder for klarhed over, hvornår børsnoterede virksomheder skal of-
fentliggøre information til markedet, så personer ikke tilsigtet eller utilsigtet over-
træder reglerne om insiderhandel og håndtering af intern viden, og så man under-
støtter, at markedet modtager relevant information. Virksomheders insiderlister er
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm., om at redegøre for de for udvalget relevante sager, der er på dagsordenen til ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, til den fungerende økonominister
Side 4 af 4
her et vigtigt redskab. Kompromisforslaget fastholder i vid udstrækning eksiste-
rende regler på området og imødekommer denne prioritet.
Regeringen arbejder også for, at reglerne tilskynder til flere investeringsanalyser af
selskaber i EU. Regeringen kan derfor tilslutte sig, at kompromisforslaget fjerner
krav om adskillelse af omkostninger ved hhv. ordreudførelse og investeringsanaly-
ser. Det vil betyde, at investeringsfirmaer fra tredjelande, herunder USA, fortsat skal
kunne levere analyser af virksomheder i EU.
Regeringen arbejder derudover for en fælles EU-ramme for regulering af udsteder-
sponsorerede analyser og kan støtte den foreslåede adfærdskodeks for sådanne ana-
lyser, som kan bidrage til mere saglige analyser til gavn for investorer.
Regeringen finder det endeligt vigtigt, at forslaget forbedrer myndighedernes mu-
ligheder for at overvåge markedet, særligt når overvågningen sker på tværs af han-
delspladser og landegrænser. Udveksling af ordrebogsdata kan bidrage til dette, hvis
krav til rapportering og systemudvikling giver tilstrækkelig merværdi, og hvis ud-
møntningen tager hensyn til eksisterende praksis i EU-lande. Kompromisforslaget
imødekommer i nogen grad denne prioritet.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister