Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Marlene Harpsøe (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 4512
22. juni 2022
Erhvervsudvalget har i brev af 25. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 170
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 170:
”Vil
ministeren redegøre for, om forsikringsselskaber kan blokere for en erstatning,
som både Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen flere gange er kom-
met frem til, at en borger er berettiget til? Der henvises til artiklen
”Syv gange fik
Per ret i at skulle have erstatning. Codan udbetalte i årevis ikke pengene” bragt på
dr.dk den 18. maj 2023
”
Svar:
Først og fremmest vil jeg slå fast, at den sag som spørgsmålet tager sit udgangs-
punkt i, er meget trist, og berører mig dybt. Det er vigtigt for mig, at vi har et ar-
bejdsskadesystem, der tager hånd om tilskadekomne.
Til brug for besvarelsen har jeg hentet bidrag fra Arbejdstilsynet, der oplyser føl-
gende:
”Det
fremgår af arbejdsskadesikringsloven, at tilskadekomne har ret til godtgørelse
for varigt mén og erstatning for erhvervsevnetab, hvis pågældende har varige hel-
bredsmæssige eller erhvervsmæssige følger. Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring, der træffer afgørelse om tilskadekomnes ret til erstatning m.v. efter arbejds-
skadesikringsloven.
Forsikringsselskabet har en frist på 5 uger fra afgørelsen om erstatning, til at de
skal udbetale beløbet. Overholdes fristen ikke, skal forsikringsselskabet betale ren-
ter af beløbet til tilskadekomne.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse kan efter almindelige forvaltningsret-
lige principper indbringes for Ankestyrelsen af sagens parter (fx tilskadekomne og
forsikringsselskabet). Efter arbejdsskadesikringsloven har det opsættende virkning,
når klageadgangen udnyttes. Det betyder, at forsikringsselskabet kan afvente med
at udbetale erstatningen, indtil Ankestyrelsen har behandlet sagen, og der er truffet
en ny endelig afgørelse i sagen. Hvis forsikringsselskabet klager, og samtidig tilba-