Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2660743_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. februar 2023
Besvarelse af spørgsmål 16 alm. del stillet af udvalget den 12. januar
2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren bekræfte, at det som følge af udvalgets betænkning over lov-
forslag nr. L 199 (folketingsåret 2021-22) ikke er givet, at der skal udvikles
et MitUdbud-system og redegøre for, hvordan konsulentydelsen skal sup-
pleres af analyser af alternative løsninger til at mindske barriererne for
SMV’erne? Der henvises til, at der i løbet af lovbehandlingen af lovforsla-
get er igangsat et miniudbud af en konsulentydelse, som angår udviklingen
af en ny statslig it-løsning, kaldet MitUdbud, hvoraf det af formålsafsnittet
for miniudbuddet fremgår at: ”Konsulenten skal medvirke til planlægning
og facilitere disse workshops og dokumentere forretningsbehov som epics
og user stories i samarbejde med projektet. Dokumentation skal udarbejdes
som en behovsopgørelse til anvendelse, når udvikling af MitUdbud syste-
met skal udbydes”.
Svar:
I betænkningen fra revideret udbudslov, lovforslag nr. L 199 (folketings-
året 2021-22), fremgår følgende:
”Socialdemokratiets
og Radikale Venstres medlemmer af udvalget noterer
sig, at ændringen af udbudsloven indebærer, at ministeren får hjemmel til
at fastsætte regler om elektroniske udbud, herunder om der skal bruges
bestemte elektroniske løsninger. Partierne bemærker i den forbindelse, at
ministeren i lovbehandlingen har oplyst, at arbejdet indebærer en afdæk-
ning af de konkrete behov for både ordretagere og ordregivere, således at
der i højere grad sikres genkendelighed på tværs og datagenbrug for til-
budsgivere. I den forbindelse ønsker partierne, at der sker en vurdering af,
om standarder og krav til de eksisterende løsninger kan udfylde behovet
for at mindske barrierer for SMV�½ere og give en nemmere sagsbehandling
for alle parter. Det er således ikke med lovforslaget givet, at der nødven-
digvis skal udvikles en ny statslig it-løsning til at håndtere udbud i den of-
fentlige sektor. Partierne vil tage stilling til nødvendigheden af en eventuel
statslig it-løsning, når analysearbejdet foreligger”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorledes ministeren planlægger at følge op på de politiske bemærkninger fra S og RV i betænkningen over lovforslag nr. L 199 (folketingsåret 2021-22), hvoraf det bl.a. fremgår, at det ønskes, at der sker en vurdering af, om standarder og krav til de eksisterende løsninger kan udfylde behovet for at mindske barrierer for SMV᾽ere og give en nemmere sagsbehandling for alle parter og , at Partierne vil tage stilling til nødvendigheden af en eventuel statslig it-løsning, når analysearbejdet foreligger, til erhvervsministeren
2/2
På baggrund af betænkningen igangsatte den tidligere erhvervsminister et
analysearbejde, der afdækker de konkrete behov hos både virksomhederne
og offentlige ordregivere, eksempelvis bedre genkendelighed på tværs og
datagenbrug for virksomhederne. Analysen indeholder ud over en vurde-
ring af en statslig udbudsplatformsløsning også en vurdering af om stan-
darder og krav til eksisterende løsninger kan udfylde behovet for at mind-
ske barrierer for SMV�½ere og give en nemmere sagsbehandling for alle par-
ter. Analysen fremgår af bilag 1.
Analysen anbefaler, at der udvikles en statslig udbudsplatform, da denne
løsning både vil give gevinster for virksomhederne og de offentlige ordre-
givere. For virksomhederne vil gevinsterne bestå i datagenbrug, stordrifts-
fordele og dermed lavere transaktionsomkostninger. Dertil vil det også
være nemmere for især SMV’ere at byde på offentlige udbud, da der kun
skal afgives tilbud i ét system. For offentlige ordregivere vil der være for-
ventede gevinster i form af øget konkurrence om opgaverne, når flere byder
på offentlige udbud. Hertil kommer bedre regelefterlevelse og sparede ud-
gifter til licenser, fordi der ikke skal betales for adgang til udbudssystemer,
da løsningen håndterer alle udbud.
Analysearbejdets vurdering af de to alternativer (standarder og krav) er, at
der ikke opnås de ønskede gevinster, hverken for virksomhederne eller for
de offentlige ordregivere. Analysen viste, at det særligt vil være tvivlsomt,
om standarder vil bidrage til at gøre det nemmere for virksomhederne at
byde på offentlige kontrakter, da løsningen fx ikke omfatter datagenbrug.
Derudover viste analysen, at løsningen er kompleks og dyr på grund af den
omfattende regulering kombineret med meget specifikke krav og en høj
grad af IT-arkitektonisk kompleksitet hos de private platforme, der skal im-
plementere standarderne. Afslutningsvis viste analysen, at standarder vil
tage lang tid (6-8 år) at udvikle og svær at implementere i praksis.
Inden valgudskrivelsen forelagde den tidligere erhvervsminister analysen
og dennes anbefalinger for aftalekredsen bag
En ny reformpakke for
dansk økonomi.
Der var ikke bemærkninger fra aftalepartierne, hvorfor
arbejdet med at udvikle en statslig udbudsplatform blev igangsat.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov