Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2732259_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3. juli 2023
Besvarelse af spørgsmål 161 alm. del stillet af udvalget den 23. maj
2023 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (F).
Spørgsmål:
Ifølge ´Den Nationale Risikovurdering af Hvidvask´ fra Rigspolitiet i ja-
nuar 2023 udgør virksomheder med flere end ti ansatte knap 11 pct. af den
samlede beløbsstørrelse og et markant højere gennemsnitligt beløb per un-
derretning, mens de kun udgør 1 pct. af underretningerne. Giver dette an-
ledning til konkrete tiltag fra regeringen?
Svar:
Forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering er et højt
prioriteret område for regeringen. Regeringen har derfor fokus på at styrke
og målrette indsatsen i takt med udviklingen i kriminalitetsbilledet og den
generelle samfundsudvikling.
Der er i de seneste år gennemført en betydelig oprustning af indsatsen med
at forebygge og bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Der er bl.a.
iværksat en række initiativer til at styrke samarbejdet mellem myndighe-
derne og mellem myndighederne og de private aktører, der udgør det første
forsvarsværn mod de kriminelle, herunder oprettelsen af HvidvaskForum,
HvidvaskForum+ og et Operativt Myndighedsforum, ligesom der udarbej-
des nationale risikovurderinger og strategier for bekæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering. Jeg henviser i den forbindelse til besvarelsen af
spørgsmål 158 alm. del stillet af udvalget den 23. maj 2023.
Af Den Nationale Risikovurdering fremgår det, at de underretninger, som
Hvidvasksekretariatet modtager fra virksomheder forpligtet i medfør af
hvidvaskloven hovedsageligt vedrører personer eller virksomheder med
færre end ti ansatte.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet, der har indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der oplyser følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Natio-
nal enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om, i følge ´Den Nationale Risikovurdering af Hvidvask´ fra Rigspolitiet i januar 2023 udgør virksomheder med flere end ti ansatte knap 11 pct. af den samlede beløbsstørrelse og et markant højere gennemsnitligt beløb per underretning, mens de kun udgør 1 pct. af underretningerne. Giver dette anledning til konkrete tiltag fra regeringen, til erhvervsministeren
NSK har indledningsvis oplyst, at de tal, der fremgår af Den Nationale
Risikovurdering 2022, stammer fra hvidvaskunderretninger modtaget i pe-
rioden 2018-2021.
Det fremgår af Den Nationale Risikovurdering 2022, at Hvidvasksekreta-
riatet vurderer, at langt den overvejende del af hvidvaskunderretningerne
omhandler personer, og at kun en mindre andel omhandler virksomheder.
Det kan hertil oplyses, at Hvidvasksekretariatets vurdering beror på data,
der er trukket fra Hvidvasksekretariatets Efterretnings- og Analysedata-
base (HEAD), der blandt andet fungerer som en samlet database for de
underretninger, som Hvidvasksekretariatet modtager og behandler.
Hvidvasksekretariatet har i forbindelse med opgørelsen identificeret ho-
vedaktøren i den konkrete underretning, idet underretninger ofte omhand-
ler både personer og virksomheder. Såfremt hovedaktøren er en virksom-
hed, har Hvidvasksekretariatet anvendt CVR-registret for at udfinde antal-
let af ansatte i den pågældende virksomhed.
Det pågældende afsnit om virksomhederne angiver en sårbarhed i forhold
til underretninger om virksomheder, herunder større virksomheder, som
øger risikoen for hvidvask gennem misbrug af eksempelvis legale virksom-
hedsstrukturer og handelsbaseret hvidvask.
Det er NSK’s opfattelse, at en forklaring på, hvorfor større virksomheder
udgør en mindre andel af den samlede beløbsstørrelse og et markant hø-
jere gennemsnitligt beløb per under-retning, kan skyldes, at der oftere un-
derrettes om personer end om virksomheder, eftersom det er nemmere for
de underretningspligtige at se indikationer på hvidvask hos personer, idet
hvidvasken ofte er mere simpel og involverer personer med en NemKonto.
Hertil kommer, at større virksomheder generelt håndterer højere beløb.
Det bemærkes desuden, at jo større indsats mod hvidvask i Danmark, og
jo bedre de underretningspligtige bliver til at opdage hvidvask, des mere
vil de kriminelle aktører have behov for at sløre deres aktiviteter yderli-
gere, hvilket eksempelvis kan foregå ved at anvende legale virksomheds-
strukturer, hvis volumen, værdi og kompleksitet gør det lettere at skjule
ulovlige aktiviteter.”
De underretningspligtige virksomheder m.v. skal løbende foretage en vur-
dering af risikoen for eksponering for hvidvask og finansiering af terro-
risme. Vurderingen danner grundlag for, hvordan virksomhederne tilrette-
lægger deres risikobaserede tilgang med henblik på at undgå at blive mis-
brugt til hvidvask eller terrorfinansiering.
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 161: MFU spm. om, i følge ´Den Nationale Risikovurdering af Hvidvask´ fra Rigspolitiet i januar 2023 udgør virksomheder med flere end ti ansatte knap 11 pct. af den samlede beløbsstørrelse og et markant højere gennemsnitligt beløb per underretning, mens de kun udgør 1 pct. af underretningerne. Giver dette anledning til konkrete tiltag fra regeringen, til erhvervsministeren
Jeg har en forventning om, at de underretningspligtige virksomheder i de-
res vurderinger inddrager oplysningerne fra Den Nationale Risikovurde-
ring, herunder om brugen af legale virksomhedsstrukturer til kriminelle
formål. Det samme gælder i forhold til myndighedernes tilrettelæggelse af
deres risikobaserede tilsyn med de underretningspligtige virksomheder.
På den baggrund er der ikke aktuelle planer om yderligere tiltag. Regerin-
gen overvejer imidlertid løbende behovet for yderligere tiltag til styrkelse
af indsatsen mod hvidvask og terrorfinansering.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3