Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
NOTAT
13. september 2022
2022 - 13149
magjak
Analyse vedr. udbudssystem
Baggrund
Med aftale om
En ny reformpakke for dansk økonomi
aftalte regeringen
med SF, RV, DF og KD at etablere en national SMV-venlig udbudsplat-
form, som skal mindske barriererne for, at virksomhederne kan sælge til
det offentlige - til særlig gavn for SMV’er. Udbudsplatformen skal yderli-
gere give mulighed for datagenbrug, stordriftsfordele og lavere transakti-
onsomkostninger og dermed færre administrative omkostninger for er-
hvervslivet.
En national udbudsplatform vil også være til gavn for offentlige ordregi-
vere i form af forventet større regelefterlevelse, ligesom der er samfunds-
mæssige gevinster ved, at forventet flere virksomheder vil byde på offent-
lige opgaver, hvilket alt andet lige øger konkurrencen og kan bidrage til
lavere priser, øget innovation og bedre kvalitet.
I
Lov om ændring af udbudsloven,
som trådte i kraft den 1. juli 2022, indgår
på den baggrund en hjemmel til erhvervsministeren til at fastsætte regler
om elektroniske udbud, herunder om der skal bruges bestemte elektroniske
løsninger.
I forbindelse med betænkningen til lovforslaget blev følgende bemærket:
”
…. Partierne bemærker i den forbindelse, at ministeren i lovbehandlingen
har oplyst, at arbejdet indebærer en afdækning af de konkrete behov for
både ordretagere og ordregivere, således at der i højere grad sikres gen-
kendelighed på tværs og datagenbrug for tilbudsgivere. I den forbindelse
ønsker partierne, at der sker en vurdering af, om standarder og krav til de
eksisterende løsninger kan udfylde behovet for at mindske barrierer for
SMV�½ere og give en nemmere sagsbehandling for alle parter. Det er såle-
des ikke med lovforslaget givet, at der nødvendigvis skal udvikles en ny
statslig it-løsning til at håndtere udbud i den offentlige sektor. Partierne vil
tage stilling til nødvendigheden af en eventuel statslig it-løsning, når ana-
lysearbejdet foreligger.”
Dette analysenotat præsenterer resultatet af analysearbejdet og afdæknin-
gen af de konkrete behov for tilbudsgivere og ordregivere.
I forbindelse med afdækningen er der blevet afholdt bilaterale møder med
små og mellemstore virksomheder, som har afgivet tilbud på et offentlige
tilbud inden for den sidste måned. Derudover er der blevet afholdt work-
shops med små- og mellemstore virksomheder, statslige ordregivere, For-
svaret og Politiet. Yderligere er der afholdt møder med samtlige platforms-
udbydere - de virksomheder som sælger IT-løsninger til at gennemføre of-
fentlige udbud - samt bilaterale møder med erhvervsorganisationer.