Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2656790_0001.png
Erhvervsudvalget
Besvarelse af spørgsmål 15 alm. del stillet af udvalget den 10. januar
2023 efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere artiklen: ”Mystiske signaler får danske skibe
til at forsvinde fra
kortet”, politiken.dk, den 8. januar 2023, herunder rede-
gøre for, hvad årsagen var til, at alle fire gps-krævende systemer på færgen,
der bl.a. omfatter skibets kompas, søkort og navigationssystem, pludselig
holdt op med at virke?
Svar:
Som minister med ansvar for sikkerhed til søs vil jeg indledningsvist gerne
understrege, at det skal være sikkert at sejle med danske skibe. Det gælder
både som besætningsmedlem og som passager. Derfor ser jeg også med
alvor på den slags hændelser, som er beskrevet i den omtalte artikel fra
Politiken af 8. januar 2023.
Jeg har anmodet Søfartsstyrelsen om at belyse sagen, og kan på den bag-
grund oplyse følgende:
”GPS-signalerne
er centrale i forhold til en række af navigations-syste-
merne i skibe. GPS-signalerne bruges til at bestemme skibets position, som
er et afgørende input til flere systemer om bord, herunder elektroniske sø-
kort, radar og AIS, som udsender skibets positionsoplysninger til omgivel-
serne.
Når GPS-systemet falder ud, påvirker det funktionen af disse systemer, som
ikke vil fungere. Skibe har andre midler til rådighed for at navigere sikkert
i havn i tilfælde af et udfald af GPS-signalet, men må som hovedregel ikke
fortsætte sejlads fra førstkommende havn, før GPS-signalet igen er tilgæn-
geligt.
I forbindelse med den konkrete hændelse om bord på Molslinjens skib d.
24. marts 2022 ved Bornholm afgjorde Søfartsstyrelsen derfor også, at ski-
bet ikke kunne få lov til at afgå med passagerer, førend GPS-signalet igen
var tilgængeligt.”
Jeg har endvidere rettet henvendelse til Styrelsen for Dataforsyning og In-
frastruktur under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som oplyser
følgende:
”Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur kan i den konkrete sag, som
vedrørte forstyrrelser af GPS-signalet på færgen i Rønne Havn d. 24. marts
2022 oplyse, at politiet var indblandet i at finde årsagen til forstyrrelserne,
og få tømt færgen for biler og passagerer. Da forstyrrelserne var ophørt,
blev Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kontaktet af politiet for
at få præciseret reglerne på området, herunder styrelsens muligheder for
ERHVERVSMINISTEREN
6. februar 2023
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm., om at kommentere artiklen: Mystiske signaler får danske skibe til at forsvinde fra kortet, politiken.dk, den 8. januar 2023, til erhvervsministeren
fremover at afhjælpe forstyrrelser i lignende sager. Styrelsen for Datafor-
syning og Infrastruktur var ikke bekendt med forstyrrelserne, før politiet
kontaktede styrelsen.
Udeblivelse af GPS-signaler skyldes forstyrrelse af de frekvenser, som
GPS-systemet anvender. Sådanne forstyrrelser kan skyldes, at andet radio-
udstyr sender på samme frekvenser, f.eks. en såkaldt GPS-jammer.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i øvrigt oplyse om styrel-
sens rolle i forhold til forstyrrelsessager, herunder fra jamming, er føl-
gende:
-
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur søger at finde forstyr-
relseskilden ved at måle, hvor det forstyrrende signal bliver ud-
sendt fra. Kommer tilsynsmedarbejderne i kontakt med brugeren,
der anvender udstyr, der forstyrrer, bliver brugeren oplyst om reg-
lerne, og at det udsendte signal forstyrrer anden lovlig frekvensan-
vendelse. I de fleste tilfælde bliver udsendelsen herefter straks
standset. Ved overtrædelse af reglerne følges sagen op med en
partshøring og eventuel politianmeldelse og bøde.
I tilfælde hvor brugeren ikke kan kontaktes, og forstyrrelsen er af-
gørende for menneskers liv eller helbred, har Styrelsen for Data-
forsyning og Infrastruktur uden retskendelse adgang til offentlige
og private ejendomme for at standse den tjeneste eller det udstyr,
som forstyrrer. Politiet bistår om nødvendigt styrelsen med at
skaffe adgang.
Det er vanskeligt at forudse, hvor forstyrrelser og jamming vil op-
stå. Opklaringen beror i høj grad på indberetninger fra brugerne,
herunder borgere, virksomheder og myndigheder, som oplever for-
styrrelser. Styrelsen foretager straks en vurdering af sagens om-
fang og søger at finde frem til den forstyrrende kilde ved at foretage
målinger.
Såfremt der er tale om tilfælde, hvor forstyrrelsen, f.eks. jamming,
kommer fra et udenlandsk fartøj, skal Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur i hvert enkelt tilfælde konkret vurdere, om forstyr-
relsen kræver politiets eller Forsvarets involvering. Desuden vil
styrelsen kontakte den ansvarlige udenlandske myndighed med
henblik på at få stoppet forstyrrelsen.”
-
-
-
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2