Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2705197_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
11. maj 2023
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 149 (Alm. del) af 10.
maj 2023
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre skriftligt for de sager på Ecofin-rådsmødet den 16. maj
2023, som er relevante for udvalgets sagsområde?
Svar
To sager er relevante for ERU ifm. ECOFIN 16. maj 2023:
Revision af rammer for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter og nationale ind-
skydergarantiordninger (CMDI).
ECOFIN 16. maj 2023 skal have en præsen-
tation og drøftelse af forslaget.
Revision af forordning om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR).
Forslaget er
ikke på dagsordenen for ECOFIN, men forelægges til mandat i Folketingets
Europaudvalg 12. maj 2023, da der muligvis kan opnås enighed i 1. halvår
2023.
Revision af rammer for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter og nationale
indskydergarantiordninger (CMDI)
ECOFIN skal have en drøftelse af de nye forslag til revision af EU-rammerne for
krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter. Det drejer sig om
en revision af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter,
BRRD, og
en revision af direktiv om nationale indskydergarantiordninger, DGSD.
Forslagene skal bidrage til rammernes formål om sikring af finansiel stabilitet, be-
skyttelse af offentlige finanser og beskyttelse af indskydere ved krisehåndtering af
kreditinstitutter, såsom banker og realkreditinstitutter.
BRRD fastlægger EU-rammerne for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter.
Et centralt princip er, at tab bæres af et nødlidende kreditinstituts aktionærer og
kreditorer (såkaldt bail-in), og ikke af de offentlige finanser (bail-out). Det svarer til
den danske model for krisehåndtering af banker.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm., om ministeren skriftligt vil redegøre for de sager på Ecofin-rådsmødet den 16. maj 2023, som er relevante for udvalgets sagsområde, til den fungerende økonomiministeren
Side 2 af 4
Et institut håndteres inden for BRRD, hvis det er nødvendigt for at opnå de så-
kaldte afviklingsmål. Disse mål er bl.a. at videreføre et instituts kritiske funktioner,
undgå finansiel ustabilitet samt beskytte offentlige finanser og indskydere.
Det nye forslag sigter efter, at flere mindre og mellemstore institutter skal krise-
håndteres efter BRRD’s regler, når man derved kan opnå afviklingsmålene i mindst
samme grad, som hvis institutterne krisehåndteres efter nationale konkursregler. I
EU i dag er det primært store institutter, der bliver håndteret efter BRRD’s regler.
Mindre institutter bliver ofte håndteret efter nationale konkursregler, hvilket kan
åbne flere muligheder for statsstøtte til de nødlidende institutter.
M.a.o. sigter forslaget efter, at flere institutter skal håndteres under BRRD og de
værktøjer, som direktivet indeholder. Det gælder, at aktionærer og kreditorer betaler
regningen for bankkriser (bail-in) frem for de offentlige finanser (bail-out), og det
gælder muligheden for at overføre et nødlidende instituts aktiver og indskud til an-
dre institutter. Det er på linje med den danske tilgang.
DGSD fastlægger rammer for nationale indskydergarantiordninger. Det gælder bl.a.
hvilke indskud, der er dækket, institutters bidrag til ordningerne samt regler for ord-
ningernes udbetalinger ved dækning.
Det nye forslag ændrer ikke på den generelle indskydergarantigrænse i EU, hvor
almindelige indskydere er dækket op til 100.000 euro pr. kunde (ca. 750.000 kr.).
Forslaget lægger op til, at de nationale indskydergarantier gives bredere rammer end
i dag for at bidrage med finansiering, når et institut krisehåndteres under BRRD.
Formålet kan fx være at sikre, at et andet levedygtigt institut vil overtage det nødli-
dende instituts indskud.
Forslaget ændrer desuden på det såkaldte kreditorhierarki. Det vil fortsat være så-
dan, at tab først og fremmest bæres af instituttets aktionærer og herefter af andre
usikrede kreditorer. I dag er det sådan, at de næste til at bære tab i hierarkiet er
usikrede indlån over indskydergarantigrænsen på 750.000 kr. og til sidst indskyder-
garantiordningerne.
Forslaget betyder, at indskydergarantiordninger sidestilles med indlån over indsky-
dergarantigrænsen. Det øger alt andet lige mulighederne for at bruge indskyderga-
rantimidler, der er finansieret af den finansielle sektor, til at håndtere kriseramte
institutter. Almindelige indlån under indskydergarantigrænsen på ca. 750.000 kr. vil
fortsat altid være dækket.
Forslaget fastholder kravet om, at bail-in, hvor aktionærer m.v. påføres tab i form
af nedskrivninger, skal udgøre 8 pct. af instituttets balance, før en afviklingsfond
kan bidrage med finansiering. Afviklingsfonde, såsom den danske Afviklingsfor-
mue, er også finansieret af den finansielle sektor.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm., om ministeren skriftligt vil redegøre for de sager på Ecofin-rådsmødet den 16. maj 2023, som er relevante for udvalgets sagsområde, til den fungerende økonomiministeren
Side 3 af 4
Men forslaget indebærer som noget nyt, at midler fra indskydergarantiordninger vil
tælle med i opfyldelsen af bail-in-kravet på 8 pct. inden for rammerne af visse be-
tingelser og begrænsninger.
Regeringen støtter en revision af rammerne for krisehåndtering af nødlidende kre-
ditinstitutter og nationale indskydergarantier, som styrker afviklingsformålene, her-
under beskytter de offentlige finanser mod finansielle kriser. Regeringen arbejder
for, at den danske model for håndtering af nødlidende kreditinstitutter er bedst
muligt afspejlet i EU-regler. Det er vigtigt, at tab i kreditinstitutter bæres af aktio-
nærer og kreditorer frem for de offentlige finanser, ligesom BRRD’s regler for kri-
sehåndtering bør anvendes på flere institutter og ikke kun de store. Det svarer til
den danske model for håndtering af bankkriser.
Revision af forordning om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR)
EMIR-forordningen sætter rammer for handel med såkaldte derivater. Dvs. afledte
finansielle instrumenter, hvis pris afhænger af værdien på et underliggende aktiv, fx
aktier, renter mv. Virksomheder, fx banker og pensions- eller energiselskaber, bru-
ger bl.a. derivater til at afdække risici, og konkret fx udsving i renter, energipriser og
valutakurser.
Reglerne indebærer, at større aktørers handler med derivater skal udføres
også
kaldet ”clearing” – i såkaldte centrale modparter (”CCP’er”), som er underlagt re-
gulering og tilsyn. Formålet er at reducere risici og sikre handlens gennemførelse,
også selvom en af parterne fx går konkurs.
Denne clearing foregår i dag i høj grad uden for EU. Fx anvender danske virksom-
heder primært centrale modparter i Storbritannien til clearing af handler med deri-
vater.
Forslaget til ændring af reglerne skal tilskynde, at mere af denne clearing foregår i
EU.
Forslaget skal styrke EU’s system for clearing af handel med derivater igennem cen-
trale modparter og samtidig reducere europæiske selskabers overdrevne ekspone-
ringer over for tredjelande. Formålet er at reducere risici for den finansielle stabilitet
for EU-landene og at gøre EU mere uafhængig af tredjelande for at gennemføre
derivathandler.
Forslaget gør det derfor obligatorisk for virksomheder at cleare en vis andel af sy-
stemisk vigtige derivater i centrale modparter i EU. Den præcise andel af clearing i
EU skal fastsættes nærmere af EU-tilsynsmyndigheden for værdipapirer, ESMA.
Forslaget skal samtidig gøre centrale modparter i EU mere konkurrencedygtige.
Dette skal bl.a. opnås via mere effektive ansøgningsprocedurer for bl.a. at gøre det
lettere at tiltrække mere aktivitet til EU.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm., om ministeren skriftligt vil redegøre for de sager på Ecofin-rådsmødet den 16. maj 2023, som er relevante for udvalgets sagsområde, til den fungerende økonomiministeren
Side 4 af 4
Forslaget indebærer også et øget fælleseuropæisk tilsyn med centrale modparter i
EU og et øget tilsyn med ikke-finansielle virksomheders handel med derivater.
Forslaget indeholder derudover en række rapporteringskrav med henblik på bedre
at kunne overvåge virksomheders handel med derivater, og at de overholder kra-
vene til clearing af derivater i EU.
Regeringen ser positivt på forslag, der fremmer finansiel stabilitet. Regeringen støt-
ter forslagets formål om at gøre centrale modparter i EU mere konkurrencedygtige
og om på længere sigt at tiltrække mere clearingaktivitet til EU. Regeringen finder
det vigtigt, at evt. krav om obligatorisk clearing i EU vurderes på basis af konse-
kvenser for finansiel stabilitet, konkurrencesituationen og omkostninger for selska-
ber og forbrugere i EU.
Regeringen støtter forslaget om at minimere systemiske risici i EU, som udspringer
af brugen af CCP’er lokaliseret i tredjelande, herunder Storbritannien, bl.a. ved at
styrke ESMA’s tilsynskompetencer over for tredjelands-CCP’er.
Regeringen finder det vigtigt, at væsentlige elementer af forslaget i højere grad fast-
lægges i selve forslaget og ikke i efterfølgende delegerede retsakter.
Regeringen finder, at det eksisterende tilsynssamarbejde for CCP’er i EU generelt
har været velfungerende og sikret en klar og velprioriteret ansvarsfordeling. Æn-
dringer i det eksisterende nationale tilsynsansvar
for CCP’er i EU og evt. styrkede
kompetencer til ESMA skal adressere udfordringer med den nuværende struktur,
og samtidig fastholde klar fordeling af ansvar og beføjelser.
Regeringen vil arbejde på baggrund af danske prioriteter og forventer at kunne til-
træde et kompromisforslag, som kan samle generel opbakning.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister