Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2720355_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 477
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. april 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Josefine Fyrstenberg
Sagsnr.: 2023-0030-8587
Dok.:
2781276
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 477 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at banker tilsyneladende systematisk bryder loven og lukker indsattes konti under afsoning, til erhvervsministeren
Spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at bankerne
lukker indsattes bankkonto under længere afsoning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
af spørgsmålet foretaget en høring af de fire kriminalforsorgs-
områder. Det kan på den baggrund bekræftes, at det forekom-
mer, at banker lukker indsattes bankkonti under afsoning. Kri-
minalforsorgens medarbejdere oplever, at dette kan ske ved læn-
gerevarende inaktivitet på en konto (fx 3-6 måneder), ved den
indsattes manglende reaktion på rykkerbreve, der sendes via e-
Boks, hvis der er overtræk på kontoen, eller hvis der ikke kan
opnås kontakt til den indsatte i forbindelse med bankens årlige
kundetjek. Det skal i den forbindelse bemærkes, at varetægtsar-
restanter og afsonere i lukkede fængsler, lukkede afdelinger og
arresthuse ikke har adgang til internettet, herunder digitale selv-
betjeningsløsninger som e-Boks.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en udtalelse
fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af lov om betalinger, at en udbyder af betalingstje-
nester kan opsige en rammeaftale med mindst to måneders var-
sel, medmindre andet følger af hvidvaskloven. Som udgangs-
punkt kan et pengeinstitut derfor opsige en aftale om en bank-
konto med to måneders varsel. Lov om betalinger indeholder
ikke en begrænsning af, hvilke situationer der kan medføre op-
sigelse af en rammeaftale.
Der gælder dog særlige regler i forhold til at opsige en basal
betalingskonto. En basal betalingskonto er en særlig type bank-
konto, som giver adgang til en række funktioner som f.eks. mu-
ligheden for at hæve og indsætte midler på kontoen, gennemføre
betalingstransaktioner og betale med et betalingskort.
Det følger af lov om betalinger, at et pengeinstitut som udgangs-
punkt kun kan opsige en rammeaftale om en basal betalings-
konto med to måneders varsel, hvis en af følgende betingelser
er opfyldt:
Side 2/3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at banker tilsyneladende systematisk bryder loven og lukker indsattes konti under afsoning, til erhvervsministeren
1) Forbrugeren har anvendt betalingskontoen til strafbare
formål.
2) Forbrugeren eller tredjemand har ikke foretaget nogen
transaktioner på betalingskontoen i over 24 på hinanden
følgende måneder.
3) Forbrugeren har afgivet forkerte oplysninger for at få en
basal betalingskonto i tilfælde, hvor de rigtige oplysnin-
ger ville have medført afslag.
4) Forbrugeren har ikke længere lovligt ophold i et land
inden for Den Europæiske Union eller et land, som Uni-
onen har indgået aftale med på det finansielle område.
5) Forbrugeren har efterfølgende åbnet en anden beta-
lingskonto i Danmark, som gør det muligt at anvende
de i § 9 anførte tjenesteydelser.
6) Forbrugeren har begået strafbare handlinger mod pen-
geinstituttet, og pengeinstituttet vil derfor forhindre for-
brugeren i at misbruge sin ret til at have adgang til en
basal betalingskonto.
7) Forbrugeren har optrådt anstødeligt eller til gene for
bankens øvrige kunder eller ansatte.
8) Forbrugeren anvender sin basale betalingskonto til er-
hvervsmæssige formål.
Det er dermed ikke en legitim grund til at opsige en basal beta-
lingskonto, at en person afsoner en fængselsstraf, da dette for-
hold ikke er omfattet af de ovenstående betingelser.
Personer, som får opsagt en konto, der ikke er betegnet som en
basal betalingskonto, vil altid have ret til at få oprettet en basal
betalingskonto.”
Vi skal sikre, at personer, der løslades fra kriminalforsorgens institutioner,
kan få en god overgang fra livet som indsat til et liv uden kriminalitet. Jeg
er derfor glad for, at der på nuværende tidspunkt pågår et udvalgsarbejde
med deltagelse fra kriminalforsorgen, KL og repræsentanter fra udvalgte
kommuner, der skal belyse mulighederne for at forbedre myndighedernes
samarbejde ved overgangen fra fængsel til frihed. Udvalget kigger i den for-
bindelse bl.a. på kommunernes og kriminalforsorgens samarbejde med ban-
kerne.
Side 3/3