Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2711814_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. maj 2023
Besvarelse af spørgsmål 144 alm. del stillet af ERU den 25. april efter
ønske fra sundhedsordfører Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om det er uhensigtsmæssigheder i udbuds-
reglerne, som har været medvirkende til at forårsage de forsinkelser og
overskridelse af budgetter, som der ses i forbindelse med de kvalitets-
fondsstøttede sygehusbyggerier
og herunder om udbudsreglerne til-
skynder til altid at gøre brug af det billigste og ikke nødvendigvis bedste
tilbud? Vil ministeren i så fald arbejde på at få ændret reglerne?
Svar:
Det er en prioritet for regeringen, at de 400 mia. kr., som den offentlige
sektor hvert år køber ind for, bliver anvendt ansvarligt og medvirker til at
understøtte vigtige dagsordener.
Det er min opfattelse, at udbudsloven i dag giver gode muligheder for, at
ordregivere kan indhente tilbud med fokus på andet og langt mere end
pris
eksempelvis kvalitet, samarbejde, bæredygtighed.
Jeg har ikke mulighed for at kommentere på den konkrete sag, men kan
udtale mig om udbudsreglerne generelt, herunder mulighederne for at
inddrage kvalitetsaspektet i offentlige indkøb.
Som udgangspunkt skal ordregivere identificere de mest fordelagtige
tilbud på baggrund af ét af følgende tre kriterier:
1. Pris
2. Omkostninger
3. Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Hvis
”laveste
pris” eller
”omkostninger”
anvendes som kriterier, kan kva-
litetsaspektet indgå ved, at ordregiver fx stiller kvalitative mindstekrav,
som alle tilbudsgivere skal opfylde. Hvis kriteriet er
”bedste
forhold mel-
lem pris og kvalitet”, så vil kvalitetsaspektet indgå som et evalueringskri-
terium sammen med prisen. Det er den enkelte ordregiver, der har ansva-
ret for at fastlægge denne afvejning mellem pris og kvalitet i sit udbud.
Når et udbud skal udarbejdes, kan ordregivere således anvende det tilde-
lingskriterium, som ordregiveren mener er relevant i det konkrete indkøb.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm., om det er uhensigtsmæssigheder i udbudsreglerne, som har været medvirkende til at forårsage de forsinkelser og overskridelse af budgetter, som der ses i forbindelse med de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, til erhvervsministeren
Desuden giver reglerne mulighed for markedsdialog med fx entreprenører
om relevante løsninger, omkostningsdrivende elementer, og hvad der er
muligt i praksis. Dette kan ske i selve udbudsprocessen via de såkaldte
fleksible udbudsformer såsom udbud med forhandling og udbud med
konkurrencepræget dialog. Det kan også ske gennem forudgående dialog,
dvs. før offentliggørelse af et udbudsmateriale.
Desuden skal det nævnes, at de fleste offentlige udbud (65 pct.) anvender
tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, når vinderen
af udbuddet skal findes, og at denne andel er relativt høj sammenlignet
med andre EU-lande. Det fremgår af Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens ”Status for offentlig konkurrence 2021”.
Udbudsloven blev i øvrigt senest revideret i sommeren 2022 i forlængelse
af en omfattende evalueringsproces, hvor en lang række interessenter var
inddraget, herunder erhvervsorganisationerne og ordregiverrepræsentan-
ter som KL, Danske Regioner og Bygherreforeningen.
Jeg ser derfor samlet set ikke noget behov for at ændre udbudsloven på
nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2