Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2657327_0001.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 149
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 149 alm. del stillet af udvalget den 11. januar
2022 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Morten Dahlin (V).
Spørgsmål 149
Ministeren bedes redegøre for status for indsatsen med at effektivisere den
civilretlige adgang til at blokere hjemmesider med ulovligt indhold, her-
under undersøgelse af mulighederne for at indføre et system med trovær-
dige meddelere med henblik på at lette domstolenes sagsbehandling i disse
sager, som nævnt i den daværende regerings "Vækstplan for de kreative
erhverv" fra maj 2019.
Svar:
Initiativet om at effektivisere den civilretlige adgang til at blokere hjem-
mesider med ulovligt indhold, indgår i både vækstplanen for kreative er-
hverv og vækstplanen for handel og logistik.
Initiativet har to formål.
Dels
at undersøge, om det er muligt at lette og
smidiggøre den civilretlige adgang til, med rettens bistand, at blokere for
fuphjemmesider, hvis der er behov herfor,
dels
at undersøge, om det er
muligt at indføre et system med troværdige meddelere, som kendes fra an-
dre lande for at afhjælpe problemet.
Regeringen nedsatte i marts 2020 en tværministeriel taskforce og styre-
gruppe med henblik på at koordinere igangsættelsen og gennemførslen af
bl.a. initiativet om blokering af hjemmesider med ulovligt indhold. Den
tværministerielle taskforce bestod af repræsentanter fra Erhvervsministe-
riet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, Erhvervsstyrelsen, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Miljøstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skattestyrel-
sen og Toldstyrelsen. Taskforcen og styregruppen afsluttede sit arbejde i
efteråret 2021.
I forbindelse med arbejdet i taskforcen er der foretaget en høring af rele-
vante interessenter på Erhvervsministeriets, Kulturministeriets og Justits-
ministeriets område med henblik på at afdække de mulige udfordringer
omkring civilretlig blokering af hjemmesider med ulovligt indhold og år-
sagerne hertil. Interessenternes høringssvar efterlader overordnet det ind-
tryk, at udfordringerne ikke skyldes domstolenes sagsbehandlingstid, men
i højere grad at hjemmesidernes bagmænd ikke kendes, og at det er nemt
at omgå en eventuel DNS-blokering, som er en blokering af tilgangen til
en hjemmeside, der sker gennem den enkelte domæneudbyder. Desuden
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
peges der på udfordringer i forhold til manglende jurisdiktion hos de dan-
ske domstole, da de ulovlige hjemmesider ofte er udenlandske. Til eksem-
pel har e-mærket identificeret mere end 200.000 såkaldte fupbutikker, som
de har politianmeldt, hvor langt størstedelen er udenlandske.
Til brug for taskforcens arbejde er der endvidere i regi af Domstolsstyrel-
sen foretaget en høring af de enkelte byretter. Retternes høringssvar efter-
lader overordnet det indtryk, at der aktuelt bliver anlagt ganske få civile
sager om blokering af hjemmesider med ulovligt indhold ved domstolene,
og at domstolenes sagsbehandlingstid ved den civilretlige blokering af
hjemmesider med ulovligt indhold generelt er kort. Domstolsstyrelsen har
således oplyst overfor Justitsministeriet, at der i perioden 2018-2020 alene
har været behandlet otte sager om blokering af hjemmesider med ulovligt
indhold, og at domstolenes sagsbehandlingstid i sagerne generelt set har
været kort.
I forhold til troværdige meddelere har taskforcen vurderet, at sådanne ikke
er egnet til at smidiggøre den civilretlige adgang til at blokere fuphjemme-
sider eller andre hjemmesider med ulovligt indhold. Dette skyldes, at tro-
værdige meddelere navnlig har fokus på indberetning af ulovligt indhold
til online platforme.
Da udfordringerne og eventuelle løsninger omkring blokering af fuphjem-
mesider ligger uden for taskforcens mandat, arbejdes der i stedet videre
med problemstillingen i andet regi. Erhvervsministeriet og Justitsministe-
riet koordinerer den videre proces herfor, hvor der vil være fokus på at
smidiggøre og lette den civilretlige adgang til at blokere fuphjemmesider.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2