Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2657324_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. februar 2023
Besvarelse af spørgsmål 14 alm. del stillet af udvalget den 10. januar
2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Den daværende erhvervsminister gav i besvarelsen af 30. december 2020
på ERU alm. del
spørgsmål 177 (folketingsåret 2020-21) udvalget en sta-
tus på Vækstplanen for de kreative erhverv (2019-2022). Nu hvor vækst-
planen er udløbet, vil ministeren så give udvalget en ny status på imple-
menteringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse
forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret? Vil mi-
nisteren derudover for hvert initiativ bemærke, om der blandt institutioner
m.v., hvor initiativet er forankret, er ønske om at fortsætte initiativet efter
vækstplanens udløb og uden statslig finansiering.
Svar:
Status på implementering af vækstplanens 28 initiativer fremgår af tabel 1.
Initiativerne 1-3, 5-7, 9, 11-18, 20-22, 25-27 er enten gennemført eller
igangsat og følger deres tidsplan. Initiativerne 4, 8, 10, 19, 23 og 24 er
igangsat, men forsinkede. Initiativ 28 er ikke igangsat.
Der er tilknyttet en bemærkning om status ved hvert initiativ. Bemærknin-
ger ved forsinkede initiativer angiver foreløbig status og tidshorisont for
gennemførsel. Derudover er tilknyttet bemærkning under hvert initiativ i
forhold til fortsættelse.
Initiativerne 1, 2, 5, 9, 15-19 og 23-26 blev gennemført med særskilte mid-
ler afsat på finansloven til opfølgning på anbefalingerne fra
Vækstteam for
de kreative erhverv.
Initiativerne 1, 2, 25 og 26 fik bevilget midler frem til
2023, hvorimod de øvrige initiativer fik tildelt midlertidige bevillinger med
udløb før slutningen af bevillingsperioden fra 2019 til 2022.
De øvrige initiativer skulle gennemføres inden for de eksisterende rammer
uden særskilte midler.
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra de ministerier, der har
ansvar for det enkelte initiativ i vækstplanen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0002.png
2/8
Nr.
1
Beskrivelse
Etablering af et
stærkt iværksætter-
og innovationsmiljø
på de kunstneriske
uddannelser, hvor
virksomheder, stu-
derende og forskere
samarbejder om nye
forretningsmodeller,
produkter og ser-
vices med udgangs-
punkt i kreativitet,
teknologi og forret-
ningsforståelse
2
Øget tilskud til mål-
rettede efter- og vi-
dereuddannelsesak-
tiviteter på de kunst-
neriske uddannel-
sesinstitutioner
Bemærkning
Der er igangsat mere end 70 akti-
viteter og samarbejde med mere
end 220 viden- og erhvervspart-
nere.
Aktiviteterne har haft til formål at:
-
styrke samarbejdet med er-
hvervslivet, så dimittender og
de studerendes forudsætnin-
ger for at finde ansættelse i en
virksomhed eller starte egen
virksomhed forbedres.
-
bidrage til at styrke de kunst-
neriske videregående uddan-
nelsesinstitutioners
samspil
med erhvervslivet om innova-
tion og give forskere, dimitten-
der og virksomheder bedre ad-
gang til værksteder og testfa-
ciliteter.
-
forbedre samarbejdet mellem
uddannelsesinstitutionerne.
Information om de konkrete initiati-
ver findes på
www.linkedlab.dk
6 millioner kr. til efter- og videreud-
dannelsesaktiviteter er tilført de
kunstneriske uddannelsesinstituti-
oner.
De 1,7 mio. kr. er udmøntet til de
kunstneriske uddannelser under
Kulturministeriet, mens de 4,3 mio.
er udmøntet til de kunstneriske ud-
dannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Midlerne er anvendt dels til at re-
ducere deltagerbetalingen til ordi-
nære kurser samt til efter- og vide-
reuddannelsesforløb på uddannel-
sesinstitutionerne.
Ønske om fortsættelse
Der er et ønske fra de
kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner om at
fortsætte initiativet.
Der er et ønske fra de
kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner under
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet om, at
bevillingen forlænges,
da man ikke har opnået
den ønskede effekt pga.
Covid-19 epidemien, der
har påvirket aktiviteten i
2022 og 2021.
De kunstneriske uddan-
nelsesinstitutioner under
Kulturministeriet har ikke
rejst ønske om en vide-
reførelse af initiativet.
Videncentret er under
evaluering som følge af
politisk aftale af 22. de-
cember 2021 om de
kunstneriske uddannel-
ser under Kulturministe-
riet. Evalueringen ventes
afsluttet i marts 2023,
hvorefter der træffes be-
slutning om, hvorvidt
3
Videncenter
for
kunstneriske uddan-
nelsesinstitutioner.
Videncentret er etableret.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0003.png
3/8
4
Servicetjek af forsk-
ning med relevans
for de kreative er-
hverv
Styrkelse af matchfi-
nansieringsordnin-
gen
5
Der er foretaget indledende tiltag til
gennemførelse af servicetjekket.
Mulighederne for gennemførelse
af servicetjekket er fortsat under
afklaring.
10 mio. kr. er blevet bevilget til
Vækstfonden mhp. at Vækstfon-
den finder og vælger det matchfi-
nansieringsprodukt, der bedst eg-
ner sig til at fokusere på det krea-
tive område.
centeret skal fortsætte
og evt. justeres.
Ikke relevant.
Med aftale om fordeling
af
forskningsreserven
mv. af 28. oktober 2021
blev der i tillæg til ordnin-
gens grundbevilling afsat
20 mio. kr. til ordningen.
Ordningen videreføres i
Danmarks Eksport- og
Investeringsfond.
Patent- og Varemærke-
styrelsen og Danmarks
Eksport- og Investe-
ringsfond (tidl. Vækst-
fonden) fortsætter viden-
delingen.
Lånet udbydes fortsat på
markedsvilkår inden for
Danmarks Eksport- og
Investeringsfonds (tidl.
Vækstfondens)
egen
ramme.
Afhænger af undersø-
gelse af model.
6
Mere viden og bedre
data om iværksæt-
tervirksomheder i de
kreative erhverv
7
8
9
Afsøgning af mulig-
hederne
for
at
Vækstfonden indgår
samarbejde
med
crowdlending plat-
forme i Danmark
Afsøge
mulighe-
derne for at justere
rammerne
for
equity-crowdfunding
med inspiration fra
Sverige
Styrket
matchma-
king mellem er-
hvervslivet og kunst-
og kulturverdenen
Synliggøre tilskuds-
ordninger under Kul-
turministeriet på den
nye
digitale
er-
hvervsfremmeplat-
form
Patent- og Varemærkestyrelsen
og Vækstfonden har gennemført
en analyse om sammenhængen
mellem patenter og virksomheders
overlevelser (https://vf.dk/analy-
ser/investorer-kigger-paa-paten-
ter-ved-investering/).
Det nye Topping-up-lån til de dan-
ske crowdlendingplatforme er ud-
viklet.
En model for equity crowdfunding
er ved at blive undersøgt. Det er
ikke fastlagt, hvornår initiativet for-
ventes gennemført.
De Regionale Kunstfonde har i
2019-2021 årligt afholdt op til to
match-making-arrangementer, se-
nest to konferencer i maj og juni
2021 under overskriften ”Vækst
med Kultur”.
Kulturministeriets kompensations-
ordninger ifm. COVID-19 har væ-
ret tilgængelige på Virksomheds-
guiden, der er den fælles offentlige
erhvervsfremmeplatform. Slots- og
Kulturstyrelsen igangsætter, i dia-
log med Erhvervsstyrelsen, et ar-
bejde med at afsøge, hvilke øvrige
tilskudsordninger under Kulturmi-
nisteriet, der bør integreres på
Virksomhedsguiden. De relevante
ordninger forventes at fremgå på
Kulturministeriet har ikke
fået henvendelser fra de
regionale
kunstfonde
med ønske om en fort-
sættelse af initiativet.
Arbejdet har været i
gang fsva. kompensati-
onsordninger ifm. Covid-
19. Arbejdet vil fortsætte
i 2023 fsva. Kulturmini-
steriets øvrige ordninger
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0004.png
4/8
11
Inddragelse
af
vækstteamets anbe-
falinger i drøftelser
med Danmarks Er-
hvervsfremmebesty-
relse om rammerne
for arbejde med
fremtidige
klynger
samt i arbejdet for en
samling af Design
Society og dattersel-
skaberne Index og
DDC i ét selskab
12
Information om fi-
nansieringsmulighe-
der på den digitale
erhvervsfremme-
platform
13
14
Målrettet
oplys-
ningsindsats over for
relevante erhvervs-
og brancheorganisa-
tioner for de kreative
erhverv om den digi-
tale erhvervsfrem-
meplatform
Undersøg hvordan
eksisterende kultur-
støtteordninger kan
fremme distribution
af kunst og kultur via
nye digitale redska-
ber og forretnings-
modeller
Virksomhedsguiden i løbet af
2023.
Erhvervsministeren indgik i marts
2020 aftale med Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelse om stra-
tegi for den decentrale erhvervs-
fremmeindsats 2020-2023. Ud-
dannelses- og Forskningsministe-
ren udpegede på den baggrund i
efteråret 2020 klyngeorganisatio-
nerne Lifestyle Design Cluster og
Vision Denmark til at varetage
klyngeindsatsen for hhv. mode,
design og møbler samt den audio-
visuelle industri.
Det bemærkes desuden, at Design
Society og The Index Project er
blevet opdelt i to selvstændige
fonde, fordi The Index Project har
ønsket at fortsætte sit virke uden
statslig finansiering.
Generel information om virksom-
heders
finansieringsmuligheder
fremgår på Virksomhedsguiden,
herunder finansiering via frem-
medkapital og egenkapitalinveste-
ringer. Erhvervsfremmetilskuds-
ordningernes tilbud fremgår af
Virksomhedsguiden.
Erhvervsministeriet har i samar-
bejde med andre relevante mini-
sterier gennemført en målrettet op-
lysningsindsats om Virksomheds-
guiden over for virksomheder og
relevante erhvervs- og brancheor-
ganisationer.
Statens Kunstfond (SKF), De regi-
onale kunstfonde og Dansk Filmin-
stitut (DFI) er blevet bedt om at un-
dersøge mulighederne for at
fremme området. Der er gennem-
ført en høring i SKF. SKF er op-
mærksom på formidling af kunst
via digitale medier (og har i vidt
omfang allerede støttet dette),
men har ikke støttet nye forret-
ningsmodeller.
De
regionale
kunstfonde har fokus på området
og har tidligere støttet digital for-
midling af kunst og kultur. Fondene
har opmærksomhed på at støtte
området fremadrettet. DFI har fo-
kus på at sikre og medvirke til den
digitale omstilling gennem bl.a. en
Klyngerne har finansie-
ring frem til og med
2024, og vil evt. kunne
søge igen efterfølgende
inden for rammerne af
Danmarks
Erhvervs-
fremmebestyrelses kom-
mende strategi.
Relevant information om
ekstern finansiering vil
fortsat fremgå på Virk-
somhedsguiden.
Initiativet er gennemført.
Både SKF, De Regionale
kunstfonde og DFI vil i
relevant omfang fortsat
have fokus på området.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0005.png
5/8
15
Indsats for at ud-
brede gode eksem-
ler på innovative ud-
bud
moderne og tidssvarende distribu-
tion og tilgængeliggørelse af ind-
hold.
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har i 2019 indsamlet gode ek-
sempler på innovative udbud. Alle
cases er blevet udbredt i samar-
bejde med Partnerskab for Bedre
Udbud og offentliggjort på bedre-
udbud.dk, gennem nyhedsbreve
mm.
Kampagnesitet BedreUdbud er
lukket i juni 2022. Materiale, der
fortsat er relevant, overflyttes til
styrelsens generelle site, hvor vej-
ledningsaktiviteten samles og tra-
fikken fra offentlige indkøbere er
størst.
I 2022 igangsætter Kon-
kurrence- og Forbruger-
styrelsen endvidere et
supplerende
vejled-
ningsarbejde der skal
fremme brugen af inno-
vationsfremmende ud-
budsformer
generelt.
Vejledningsarbejdet vil
indarbejde nye cases
16
Lettere information
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har fået gennemført en eks-
tern evaluering af hjemmesiden
bedreudbud.dk og implementeret
forbedringerne.
Kampagnesitet BedreUdbud er
lukket i juni 2022. Materiale, der
fortsat er relevant, overflyttes til
styrelsens generelle site, hvor vej-
ledningsaktiviteten samles og tra-
fikken fra offentlige indkøbere er
størst.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen arbejder lø-
bende med at styrke
kommunikationen over-
for både offentlige ordre-
givere og tilbudsgivere
med henblik på at under-
støtte offentlige anskaf-
felsesprocesser med fo-
kus på kvalitet, innova-
tion og lave transaktions-
omkostninger. I den
kommende periode vil
der bl.a. ske videreudvik-
ling af styrelsens webba-
serede formidling af vej-
ledning på udbudsområ-
det, så der bliver lettere
adgang til relevant infor-
mation.
Der påtænkes ikke yder-
ligere opfølgning.
Der er ikke ønske om
yderligere opfølgning.
17
18
Afprøvning af nye
samarbejdsformer
mellem byggeriets
aktører
Retsforfølgelse
af
systematiske kræn-
kere af ophavsrets-
loven og gennemfø-
relse af en undersø-
gelse af retstilstan-
den på området i an-
dre lande
Initiativet anses som værende af-
sluttet.
Evaluering af IPR-enhed hos SØIK
er gennemført. Undersøgelsen af
retstilstanden i andre lande er end-
videre afsluttet. Det bemærkes i
den forbindelse, at SØIK har tilken-
degivet, at det er SØIK’s opfat-
telse, at Danmark er førende i Eu-
ropa inden for bekæmpelse af
ulovlige fildelingsnetværk. SØIK
anbefalede dog, at der gennemfø-
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0006.png
6/8
res en undersøgelse af retstilstan-
den i Sverige hvad angår mulighe-
den for at kunne inddrage foruret-
tedes erstatningskrav i sager om
krænkelser af ophavsretten. En
sådan er blevet foretaget, og resul-
tatet heraf er videreformidlet til Kul-
turministeriet.
Det bemærkes for så vidt angår
ovenstående, at SØIK’s IPR-en-
hed i dag er overgået til National
enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK), da SØIK blev nedlagt pr. 1.
januar 2022.
Initiativet er under udvikling mhp.
forventet påbegyndelse i 2023.
19
20
Præventiv indsats
der skal oplyse be-
folkningen om at det
er ulovligt at downlo-
ade og streame
uden rettighedsha-
vernes samtykke
Analyse af mulighe-
derne for at effektivi-
sere den civilretlige
adgang til at blokere
hjemmesider med
ulovligt indhold
Det er vurderingen, at de
berørte interessenter øn-
sker initiativet gennem-
ført.
Initiativet om at effektivisere den
civilretlige adgang til at blokere
hjemmesider med ulovligt indhold,
indgår i både vækstplanen for kre-
ative erhverv og vækstplanen for
handel og logistik.
Regeringen nedsatte i marts 2020
en tværministeriel taskforce og
styregruppe med henblik på at ko-
ordinere igangsættelsen og gen-
nemførslen af bl.a. initiativet om
blokering af hjemmesider med
ulovligt indhold. Den tværministe-
rielle taskforce bestod af repræ-
sentanter fra Erhvervsministeriet,
Justitsministeriet, Skatteministe-
riet, Erhvervsstyrelsen, Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Mil-
jøstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen,
Skattestyrelsen og Toldstyrelsen.
Taskforcen og styregruppen af-
sluttede sit arbejde i efteråret
2021.
Arbejdet i taskforcen er
afsluttet. Vedrørende re-
sultaterne af taskforcens
arbejde henvises til be-
svarelse af 11. januar
2022 af spørgsmål nr.
149 (Alm. del) fra Folke-
tingets
Erhvervsud-
valg.
Det er besluttet at ar-
bejde videre med pro-
blemstillingen i andet
regi. Erhvervsministeriet
og Justitsministeriet ko-
ordinerer den videre pro-
ces herfor.
Der vil i det videre ar-
bejde være fokus på at
smidiggøre og lette den
civilretlige adgang til at
blokere fuphjemmesider.
21
Nedsættelse af en
arbejdsgruppe, der
skal udarbejde løs-
ningsmodeller til at
nedbringe sagsbe-
handlingstiden i for-
Der henvises til erhvervsministe-
rens besvarelse af ERU alm. del
spm 149 af 11. januar 2022.
Der henvises til er-
hvervsministerens be-
svarelse af ERU alm. del
spm 149 af 11. januar
2022
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0007.png
7/8
22
23
24
25
bindelse med bloke-
ring af fuphjemmesi-
der.
Indsats, der skal
gøre det nemmere
for forbrugerne at
skelne mellem lov-
lige og ulovlige digi-
tale tjenester på in-
ternettet
Styrkelse af samar-
bejde mellem rettig-
hedshaverne og in-
ternettets mellem-
mænd
Mere klarhed om
principper, der kan
anvendes i forbin-
delse med tvister om
efterligning af krea-
tive værker
Markedsføringskon-
sortium for dansk
kreativitet i samar-
bejde med Dansk In-
dustri, Dansk Er-
hverv og Realdania
Arbejdet er genoptaget efter, at det
har været sat i bero pga. COVID-
19.
Arbejdet er i gang og vil
fortsættes løbende.
Initiativet er under udvikling mhp.
forventet påbegyndelse i 2023.
Involverede interessen-
ter forventes at ønske
initiativet videreført.
Det er vurderingen, at de
berørte interessenter øn-
sker initiativet gennem-
ført.
Der er ønske fra samar-
bejdspartnerne om vide-
reførelse.
På den daværende rege-
rings forslag til finanslov-
for 2023 var lagt op til at
videreføre
konsortiet.
Den endelige finanslov
for 2023 afventer.
Fortsættelse af initiativet
er kun mulig med ny
statslig finansiering.
Initiativet er under udvikling mhp.
forventet påbegyndelse i 2023.
Konsortiet er etableret.
26
Placering af kreative
vækstboostere på
udvalgte
eksport-
markeder, med an-
ker i Danmark, som
skal styrke erfarings-
deling og netværk
op udvalgte marke-
der
Initiativet er implementeret. Fire
globale Hubs (vækstboostere) er
etableret på udvalgte eksportmar-
keder med vækstpotentiale: 1. Vi-
sion i USA, Sound & Music i UK &
Impact design and Urban develop-
ment i Kina og Sverige. Der er lige-
ledes ansat lokale Digital Creative
Advisors og en ankerperson med
base i UM HQ.
Eksekveringen af aktiviteter, her-
under erfaringsdeling, netværks-
opbygning, match-making etc. på
de pågældende markeder pågår.
Som del af implementeringen har
UMs 17 Digital Advisors på 14 ek-
sportmarkeder fokus på at identifi-
cere digitale salgskanaler for dan-
ske virksomheder inden for fokus-
sektorerne herunder de kreative
erhverv.
27
Sikre at eksiste-
rende initiativer in-
den for e-handel
også er relevante for
de kreative erhverv
Fortsættelse af initiativet
efter 2023 er kun mulig
med ny statslig finansie-
ring.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en ny status på implementeringen af hvert enkelt af de 28 initiativer i vækstplanen og oplyse forventet tidsrum for initiativer, der endnu ikke er implementeret, til erhvervsministeren
2657324_0008.png
8/8
28
Analyse af de sam-
fundsøkonomiske
konsekvenser af en
incitamentsordning
med særligt fokus på
konkurrenceudsatte
erhverv som spilud-
vikling, animation og
computerskabte vi-
suelle effekter mv.,
der kun i begrænset
omfang
modtager
filmstøtte i dag
Jf. regeringsgrundlaget vil regerin-
gen etablere et nyt erhvervsstøtte-
system, herunder gennemføre en
ny prioritering i erhvervsstøtten,
der skal bidrage til at øge den
strukturelle beskæftigelse med
yderligere 4.000 fuldtidspersoner.
Erhvervsstøtten skal fortsat være
et vigtigt værktøj til at fremme grøn
vækst, innovation og konkurrence-
evne på udvalgte områder. Æn-
dringerne skal ske på baggrund af
anbefalinger fra ”Ekspertudvalget
for fremtidens erhvervsstøtte” og
med virkemidler, som giver bedre
vilkår for erhvervslivet bredt set.
I den sammenhæng vil der også
blive set på eksisterende støtte-
ordninger til film- og animations-
produktion. Der udarbejdes ikke
en selvstændig analyse herom,
men ordninger målrettet film- og
animationsbranchen vil indgå i
gennemgangen af den samlede
erhvervsstøtte.
En selvstændig analyse
vil kræve statslig finan-
siering.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov