Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2703737_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1460
Doknr.
15208
Dato
09-05-2023
Svar på spørgsmål fra Lars-Christian Brask (LA) stillet den 13. april 2023.
Spørgsmål nr. 138:
”I
forhold til den kommende kunstig intelligens-forordning (AI-act) kan Erhvervsministe-
ren så bekræfte, hvorvidt han støtter den Europæiske tilsynsmyndigheds anbefaling om,
at:
A. Forsikring ikke bør inkluderes på AI-forordningens højrisiko-liste (Annex III) på nuvæ-
rende tidspunkt, da eksisterende sektorlovgivning allerede adresserer risiko ved brugen
af AI?
B. der, inden forsikring eventuelt introduceres på højrisikolisten, bør gennemføres en
udførlig impact assessment, som skal afdække, om forsikringscases bør inkluderes på
højrisiko-listen, hvor afdækningen tager højde for proportionalitet og det eksisterende
regulative rammeværk for forsikrings- og pensionsbranchen?
C. Definitionen af AI (artikel 3, 1) ikke bør dække matematiske modeller, som traditio-
nelt har været i brug og reguleret i forsikringsbranchen, da definitionen af AI bør være
mere snæver og fokusere på AI-systemer, som har karakteristiske features, der adskiller
dem fra traditionelle matematiske modeller
eksempelvis kapaciteten til at lære fra
data og erfaringer uden eller med begrænset menneskelig intervention, hvilket kende-
tegner machine learning-tilgange?”
Svar:
Tak for det gode spørgsmål og interessen for kunstig intelligensforordningen, som jeg med
oprettelsen af Digitaliserings- og ligestillingsministeriet har overtaget ansvaret for.
Med hensyn til del A og B af spørgsmålet kan jeg bekræfte, at Danmark i forhandlingerne har
været imod at der blev tilføjet nye områder til højrisiko-listen i bilag III uden en grundig forud-
gående konsekvensanalyse, der tager højde for proportionalitet og den eksisterende lovgiv-
ning på området. Dette gælder også for forsikring. Vi har desuden også generelt lagt stor vægt
på, at områderne på listen blev gjort helt tydelige og afgrænsede, så det er helt klart for virk-
somheder og myndigheder, om deres AI-systemer er at betragte som højrisiko eller ej.
For så vidt angår forsikring specifikt, har det været et stort ønske fra en række andre lande, at
det blev omfattet på højrisiko bilaget. Det skydes bl.a. at forsikringer spiller en anden rolle i fx
sundhedsvæsenet i andre Europæiske lande, end de gør i Danmark. I forhandlingerne i Rådet
måtte vi derfor indgå et kompromis, hvor der, med input fra Den Europæiske Tilsynsmyndig-
hed for Forsikring- og Arbejdsmarkedspensionsordninger, blev opnået enighed om alene at
tilføje AI systemers brug til risikovurdering og prissætning i forbindelse med livs- og sygesfor-
sikringer til bilaget.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm., om kommende kunstig intelligens-forordning (AI-act), til digitaliseringsministeren, kopi til erhvervsministeren
2703737_0002.png
Ift. del C af spørgsmålet er jeg og regeringen helt enige. Derfor har vi også i forhandlingerne
lagt stor vægt på at klarlægge og afgrænse definitionen af kunstig intelligens. Det har båret
frugt, og i definitionen af et kunstig intelligens system i Rådets generelle indstilling henvises
der nu til, at systemet skal operere med autonomi. Det vil vi fortsætte med at lægge stor vægt
på i de kommende trialogforhandlinger.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2