Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2733391_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. juli 2023
Internationalt kontor
Aida Sharzad
2023-0032/06-0190
2883133
Besvarelse af spørgsmål nr. 128 (Alm. del) fra Folketingets Europaud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 128 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Ulrik Enemark Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0002.png
Spørgsmål nr. 128 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes sende en oversigt over alle de sager, der er
forelagt og forelægges Europaudvalget i Europa-Parlamentets
nuværende valgperiode (2019-2024), hvor Danmark står uden-
for grundet retsforbeholdet. Oversigten bedes indeholde en kort
beskrivelse af indholdet af sagerne.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennemgået
justitsministerens tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
samt oversendte grund- og nærhedsnotater, og har på den baggrund identi-
ficeret 30 retsforbeholdsramte sager på Justitsministeriets område. For så
vidt angår forventede fremtidige forelæggelser af retsforbeholdsramte sager,
er der alene identificeret to sager på baggrund af nyligt modtagne lovgiv-
ningsforslag fra EU-Kommissionen. De nævnte sager fremgår af oversigten
forneden.
Retsforbeholdsramte sager på Justitsministeriets område som har været eller forventes forelagt Europaudval-
get i perioden 2019-2024
Forordning om gennemførelse af et forstærket samarbejde om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)
Kommissionen fremsatte i juli 2013 et forordningsforslag om oprettelse af Den Euro-
pæiske Anklagemyndighed (EPPO), der har til formål at styrke beskyttelsen
af EU’s
finansielle interesser mod strafbare handlinger. Forordningen blev vedtaget på råds-
mødet for retlige og indre anliggender den 12.-13. oktober 2017. Der er på nuværende
tidspunkt 22 medlemsstater, der deltager i samarbejdet om EPPO som led i et såkaldt
forstærket samarbejde.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
marts 2019, 29. maj 2019,
28. februar 2020, 29. maj
2020, 1. oktober 2020, 26.
november 2020, 4. marts
2021, 3. juni 2021, 1. okto-
ber 2021, 2. december
2021, 29. september 2022
og 2. juni 2023.
Forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart ved overdragelse af
fordringer
Side 2/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0003.png
Kommissionen fremsatte i marts 2018 et forordningsforslag om, hvilken lov der finder
anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart ved overdragelse af fordringer.
Forslaget har til formål at fremme grænseoverskridende transaktioner af fordringer
ved at øge retssikkerheden gennem fastsættelse af ens lovvalgsregler med hensyn til
virkningerne for tredjemand ved overdragelse af fordringer. Med forslaget vil der
blive skabt ens regler for, hvilken national lovgivning der skal regulere de ejendoms-
retlige aspekter i forhold til en fordring, der er overdraget på grænseoverskridende
basis. Det gælder særligt for konflikter i forhold til, om det er erhververen eller tred-
jemand, der har ejendomsretten over en overdraget fordring, og hvem der har fortrins-
ret til fordringen. Forslaget er ikke vedtaget.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 29.
maj 2020, 26. november
2020 og 3. juni 2021.
Forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1393/2007 om forkyndelse i med-
lemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager
1
Kommissionen fremsatte i maj 2018 et ændringsforslag til forkyndelsesforordningen.
Forkyndelsesforordningen regulerer forkyndelse af meddelelser i civile sager mellem
EU-medlemsstaterne. Forslaget, der blev vedtaget i november 2020, har til formål at
forbedre effektiviteten af de eksisterende forkyndelsesmetoder i sager omfattet af for-
kyndelsesforordningen, herunder ved at fastsætte, at kommunikation og udveksling af
dokumenter mellem afsendende og modtagende myndigheder som udgangspunkt skal
ske elektronisk.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
marts 2019 og 29. novem-
ber 2019.
Forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1206/2001 af 28. maj 2001 om samarbejde mellem medlems-
staternes retter om bevisoptagelse på det civil- og handelsretlige område
Kommissionen fremsatte i maj 2018 et ændringsforslag til forordning om samarbejde
mellem medlemsstaternes retter om bevisoptagelse på det civil- og handelsretlige om-
råde. Forslaget har til formål at gøre det nemmere og hurtigere for domstolene i med-
lemsstaterne at gennemføre bevisoptagelse i andre medlemsstater til brug for civile
retssager. Forslaget blev vedtaget den 25. november 2020.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
marts 2019 og 29. novem-
ber 2019.
Forhandlinger om en aftale mellem EU og USA om adgang til e-beviser
Rådet gav i juni 2019 Kommissionen forhandlingsmandat til at indgå en international
aftale mellem EU og USA om adgang til elektronisk bevismateriale i straffesager.
Med aftalen stræbes der efter at fastsætte fælles regler, imødegå lovkonflikter og at
tillade direkte overførsel af elektronisk bevismateriale fra en tjenesteudbyder til en
anmodende myndighed. Forhandlingerne med USA er igangværende.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
marts 2019, 29. maj 2019
4. oktober 2019, 29. no-
vember 2019, 28. februar
2020, 29. maj 2020, 1. ok-
tober 2020 og 3. juni 2021.
Forhandlinger om 2. tillægsprotokol til Europarådets Budapestkonvention
Budapestkonventionen af 23. november 2001 angår kriminalitet begået via internet-
tet og andre computernetværk. Konventionen vedrører bl.a. ophavsretskrænkelser,
computerrelateret svindel, børnepornografi og krænkelser mod netværkssikkerhed.
Formålet med tillægsprotokol og 2. tillægsprotokol er at styrke og effektivisere rets-
hjælpssamarbejdet mellem medlemsstaterne til Budapestkonventionen. Kommissio-
nen fik ved rådsmødet den 6.-7. juni 2019 et forhandlingsmandat til at deltage i for-
handlingerne om 2. tillægsprotokol i Europarådet på vegne af EU-medlemsstaterne.
Det danske retsforbehold medfører, at Danmark ikke var omfattet af forhandlings-
mandatet. Europarådets Ministerkomité vedtog den 17. november 2021 2. tillægspro-
tokol til Budapestkonventionen.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
marts 2019, 29. maj 2019,
4. oktober 2019, 29. no-
vember 2019, 28. februar
2020, 29. maj 2020, 1. ok-
tober 2020 og 3. juni 2021.
1
Danmark er, pga. retsforbeholdet, som udgangspunkt ikke omfattet af forkyndelsesforordningen. Danmark har imidlertid den 19. oktober 2005 indgået
en parallelaftale, hvorved Danmark på mellemstatsligt grundlag blev tilknyttet reglerne i forkyndelsesforordningen, således at reglerne i forordningen
gælder mellem Danmark og de øvrige medlemsstater. Det følger af parallelaftalens artikel 3, stk. 2, at når der vedtages ændringer til forordningen,
meddeler Danmark Kommissionen, om Danmark ønsker at gennemføre indholdet af ændringerne. Meddelelsen skal gives på tidspunktet for vedtagelsen
af ændringerne eller inden 30 dage herefter. Det følger endvidere af artikel 3, stk. 7, at såfremt Danmark meddeler Kommissionen, at indholdet af
ændringerne ikke ønskes gennemført i dansk ret, betragtes parallelaftalen som udgangspunkt som opsagt, medmindre parterne beslutter andet.
Side 3/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0004.png
Direktiv om ændring af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning
til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger
Kommissionen fremsatte i januar 2021 et direktivforslag til ændring af direktiv om
den europæiske efterforskningskendelse i straffesager. Formålet med forslaget er at
tilpasse databeskyttelsesreglerne i direktivet til de regler, der er fastsat i retshåndhæ-
velsesdirektivet for at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplysninger
inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde. Forslaget blev vedtaget
den 16. februar 2022.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 8. februar 2021.
Direktiv vedr. tilpasning af rådsafgørelse til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger
Kommissionen fremsatte i december 2021 et direktivforslag om ændring af Rådets
afgørelse 2005/671/RIA om udveksling af oplysninger og samarbejde vedrørende ter-
rorhandlinger. Formålet med forslaget er at tilpasse rådsafgørelsen til reglerne i rets-
håndhævelsesdirektivet. Kommissionen foreslår med direktivforslaget, at der foreta-
ges målrettede ændringer af rådsafgørelsen med henblik på at præcisere formålet med
behandlingen af personoplysninger samt kategorien af de personoplysninger, der kan
udveksles. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 11. februar 2021.
Forordning om ændring af Europol-forordningen
Kommissionen fremsatte i december 2020 et ændringsforslag til forordning om Euro-
pol (2016/794). Der er i forslaget om styrkelsen af Europols mandat lagt op til, at
styrkelsen navnlig skulle ske inden for følgende otte hovedområder: 1) Europols sam-
arbejde med private parter, 2) Europols arbejde med store og komplekse datasæt, 3)
Styrkelse af Europols rolle i research og innovation, 4) Europols samarbejde med tred-
jelande, 5) Europol skal kunne anmode om at indlede efterforskning, 6) Styrkelse af
Europols samarbejde med EPPO, 7) Styrkelse af databeskyttelsesrammen for Europol
og 8) Styrkelse af Europols parlamentariske tilsyn og ansvarlighed. Forslaget blev
vedtaget den 8. juni 2022.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 1. marts 2021.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2021.
Forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager
Kommissionen fremsatte i april 2018 et forordningsforslag om europæiske editions-
og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager. Forordningsforsla-
get har overordnet til formål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på
tværs af landegrænser i straffesager. Forslaget er ikke vedtaget.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 4.
marts 2021, 2. december
2021, 24. februar 2022, 3.
juni 2022, 29. september
2022 og 2. december 2022.
Forordning om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
E-CODEX (e-Justice Communication via Online Data Exchange) blev lanceret under
den flerårige handlingsplan for e-Justice 2009-2013, hovedsagelig for at fremme digi-
taliseringen af grænseoverskridende retssager og lette kommunikationen mellem med-
lemsstaternes retslige myndigheder. Forslaget har til formål at fastsætte regler om et
decentraliseret IT-system til grænseoverskridende kommunikation med det formål at
lette elektronisk udveksling af dokumenter, anmodninger, formularer, bevismateriale
eller anden information på en sikker og pålidelig måde i civilretlige og strafferetlige
sager. Forslaget blev vedtaget den 30. maj 2022.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 15. februar 2021.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2021.
Direktiv om kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre via det centrale adgangspunkt
Side 4/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0005.png
Kommissionen fremsatte i juli 2021 forslag til direktiv om ændring af direktiv om
kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre via det centrale ad-
gangspunkt. Formålet med forslaget er at styrke adgangen til informationer om bank-
konti på tværs af EU ved at udvide adgangen til det centrale adgangspunkt for bank-
kontoregistre (BAR), som Kommissionen samtidig foreslog indført med forslaget til
et nyt hvidvaskningsdirektiv. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 30. september
2021.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 30. juni 2021, li-
gesom at der har været
oversendt samlenotat til
skriftlig orientering af
FEU den 14. juli 2021.
Varetægtsfængsling før dom
Sagen vedrørte materielle forhold og processuelle rettigheder under varetægtsfængs-
ling i EU. Kommissionen havde præsenteret et non-paper, der havde til formål at be-
lyse eksisterende fængslingsstandarder med henblik på en drøftelse af behovet for
iværksættelse af tiltag på EU-niveau. Det vedrørte bl.a. cellestørrelse, adgang til
sundhedsydelser og mulighed for udendørsaktivitet, samt standarder for processuelle
rettigheder i relation til varetægtsfængslingen, herunder fsva. mistankekrav, adgang
til domstolsprøvelse og den tidsmæssige udstrækning af varetægtsfængsling. Under-
søgelsen, der bl.a. var udarbejdet på baggrund af de minimumskrav, der følger af
EMD’s praksis, understregede
væsentlige forskelle i medlemslandenes regler om va-
retægtsfængsling, hvilket var problematisk ift. gensidig anerkendelse.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 1.
oktober 2021.
Prüm II-forordningen
Kommissionen fremsatte i december 2021 en politisamarbejdspakke, der bl.a. indebar
en opdatering af Prüm-samarbejdet i form af en Prüm II-forordning, som fastsætter
regler for samarbejde mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder,
navnlig med hensyn til udveksling af fingeraftryk og DNA i de nationale databaser.
Forslaget har til formål at øge effektiviteten af strafferetlige efterforskninger og styrke
den automatiserede udveksling af oplysninger om kriminelle med henblik på at imø-
dekomme de retshåndhævende myndigheders operationelle behov. Forslaget er ikke
vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 23. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. december 2021
og 3. juni 2022.
Rådshenstilling om operationelt politisamarbejde
Kommissionen fremsatte i december 2021 en politisamarbejdspakke, som bl.a. inde-
bar et forslag til rådshenstilling om operationelt politisamarbejde. Forslaget til råds-
henstillingen har til formål at forbedre det operationelle politisamarbejde med henblik
på at understøtte EU’s indre sikkerhed og i sidste ende Schengenområdet. Forslaget
indeholder en række henstillinger, herunder til visse konkrete former for politisamar-
bejde (grænseoverskridende forfølgelse og grænseoverskridende observation, fælles
patruljeringer og andre fælles operationer), organisatoriske henstillinger til forbedring
af politisamarbejdet og henstillinger til fremme af en fælles EU-politikultur. Forslaget
udgør en udbygning af Schengenreglerne. Danmark erklærede i august 2022, at råds-
henstillingen gennemføres i dansk ret inden for rammerne af grundloven.
Forordning om digital informationsudveksling i terrorsager
Kommissionen fremsatte i december 2021 et ændringsforslag til Eurojustforordningen
og Rådets afgørelse om digital informationsudveksling i terrorsager. Kommissionens
forslag vil indebære, at samarbejdet med Eurojust om udveksling af oplysninger ved-
rørende terrorhandlinger, som var reguleret ved ovennævnte rådsafgørelse, fremover
skulle være reguleret i selve Eurojustforordningen. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 7. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2022.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 4. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2022.
Side 5/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0006.png
Forordningsforslag og direktivforslag om digitalisering af det retlige, grænseoverskridende samarbejde
Kommissionen fremsatte i december 2021 et forslag til forordning om digitalisering
af retligt samarbejde og adgang til domstolsprøvelse i grænseoverskridende civil-,
handels- og strafferetlige sager og om ændring af visse retsakter inden for retligt sam-
arbejde. Kommissionen fremsatte i forlængelse ligeledes et supplerende direktivfor-
slag. Forslagene har til formål at smidiggøre adgangen til domstolene samt effektiv
og robust kommunikation ved samarbejde mellem retlige og andre kompetente myn-
digheder i grænseoverskridende sager på det civil-, handels- og strafferetlige område.
Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 11. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. december
2022.
Direktiv om udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
Kommissionen fremsatte i december 2021 forslag til direktiv om udveksling af oplys-
ninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder. Forslaget har til for-
mål at lovgive om de organisatoriske og proceduremæssige aspekter af informations-
udveksling med henblik på at bidrage til en effektiv udveksling af oplysninger mellem
retshåndhævende myndigheder. Forslaget udgør en udbygning af Schengenreglerne.
Forslaget blev vedtaget den 10. maj 2023.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 23. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2022.
Direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet
Kommissionen fremsatte i december 2021 et forslag til direktiv om strafferetlig be-
skyttelse af miljøet og om erstatning af direktiv 2008/99/EF. Formålet med direktiv-
forslaget er bl.a. 1) at ajourføre anvendelsesområdet for det gældende direktiv om
strafferetlig beskyttelse af miljøet, 2) at sikre effektive, afskrækkende og forholds-
mæssige sanktionstyper og -niveauer for miljøkriminalitet og 3) at fremme grænse-
overskridende efterforskning og retsforfølgning. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 23. februar 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 3. juni 2022, 29.
september 2022 og 2. de-
cember 2022.
Rådsafgørelse om optagelse af hadforbrydelser og hadefuld tale på listen over strafbare handlinger i EU
Kommissionen fremlagde i december 2021 et forslag til en rådsafgørelse, der har til
formål at udvide listen over kriminalitetsområder i EU til at omfatte hadforbrydelser
og hadefuld tale. Rådsafgørelsen var senest på dagsordenen på rådsmødet for retlige
og indre anliggender i marts 2021, hvor det ikke var muligt at opnå enighed om tek-
sten.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 24.
februar 2022 og 3. juni
2022.
Forordning om oprettelse af en samarbejdsplatform til støtte for fælles efterforskningshold
Forordningsforslaget har til formål at etablere en samarbejdsplatform til at understøtte
fælles efterforskningshold. Forslaget skal imødegå de tekniske vanskeligheder, der i
praksis har været forbundet med fælles efterforskningshold, som har været en hindring
for efterforskningsholdenes effektivitet i deres daglige arbejde. De største vanske-
ligheder vedrører i denne henseende sikker elektronisk udveksling af oplysninger og
bevismateriale, herunder store filer, og sikker elektronisk kommunikation med andre
medlemmer af det fælles efterforskningshold og de kompetente EU-organer, såsom
Eurojust, Europol, Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) og Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF). Forslaget blev vedtaget den 10. maj 2023.
Sagen har været forelagt
FEU til orientering den 3.
juni 2022.
Direktiv om inddrivelse og konfiskation af aktiver
Side 6/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0007.png
Kommissionen fremsatte i maj 2022 forslag til et direktiv om inddrivelse og konfiska-
tion af aktiver. Direktivforslaget har til formål at styrke reglerne om inddrivelse og
konfiskation af aktiver ved at fastsætte minimumsregler for sporing og identifikation
samt beslaglæggelse og konfiskation i forbindelse med en række nærmere angivne
strafbare handlinger. Forslaget indeholder en bestemmelsen om, at strafbare handlin-
ger omfattes af direktivet om sanktioner mv. fsva. overtrædelse af Unionens restriktive
foranstaltninger. Ved rådsmødet for retlige og indre anliggender i juni 2023 blev en
generel indstilling, som vil danne grundlag for forhandlingerne med Europa-Parla-
mentet, vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 4. juli 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. december
2022, 3. marts 2023 og 2.
juni 2023.
Direktiv om beskyttelse af personer, der engagerer sig offentligt, mod åbenbart grundløse eller urimelige retssager
("strategiske retssager mod offentligt engagement" (anti-SLAPP))
Kommissionen fremsatte i april 2022 et direktivforslag, som har til formål at beskytte
personer, der engagerer sig offentligt
f.eks. journalister, rettighedsforkæmpere eller
akademikere
mod åbenbart grundløse eller urimelige retssager, der alene har til for-
mål at intimidere de sagsøgte og dræne deres ressourcer med det endelige formål at
opnå en afskrækkende virkning fra at fortsætte deres arbejde. Forslaget bygger på
princippet om, at et sundt demokrati kræver, at borgere kan deltage aktivt i den offent-
lige debat uden utilbørlig indblanding fra offentlige myndigheder eller andre magt-
fulde interesser. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 2. juni 2023.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. december 2022
og 2. juni 2023.
Direktiv om sanktioner mv. fsva. overtrædelse af Unionens restriktive foranstaltninger
Kommissionen fremsatte i december 2022 et forslag til direktiv om definitionen af
strafbare handlinger og sanktioner for så vidt angår overtrædelse af Unionens restrik-
tive foranstaltninger. Direktivforslaget har fire overordnede mål: 1. Tilnærme defini-
tionerne af strafbare handlinger vedrørende overtrædelse af Unionens restriktive for-
anstaltninger, 2. Sikre effektive, afskrækkende og forholdsmæssige sanktionstyper og
sanktionsniveauer for strafbare overtrædelser af Unionens restriktive foranstaltninger,
3. Fremme grænseoverskridende efterforskning og retsforfølgning samt 4. Forbedre
den operationelle effektivitet af de nationale håndhævelseskæder med henblik på at
fremme efterforskning, retsforfølgning og sanktionering. Ved rådsmødet for retlige og
indre anliggender i juni 2023 blev en generel indstilling, som vil danne grundlag for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet, vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 20. januar 2023.
Sagen har derudover væ-
ret forelagt FEU til orien-
tering den 3. marts 2023
og 2. juni 2023.
Direktiv om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til ændring af direktiv 2011/36/EU
om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor.
Ændringerne af direktivet om bekæmpelse af menneskehandel angår bl.a. medtagelse
af tvangsægteskaber som en særlig form for vold mod kvinder og piger og ulovlig
adoption på listen over de former for udnyttelse, der som minimum er omfattet, og
indførslen af flere sanktionsmuligheder for strafferetlig forfølgning af juridiske perso-
ner, der gør sig skyldige i menneskehandel. I tillæg hertil gøres det strafbart at mod-
tage ydelser, hvis modtageren af ydelsen er vidende om, at de kommer fra en menne-
skehandlet person. Forslaget er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 21. februar 2023.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. juni 2023.
To forordninger om indsamling og videregivelse af API-oplysninger til hhv. grænsekontrol og retshåndhævelsesfor-
mål
Side 7/8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor stort dette efterslæb vurderes at være, jf. den nationale turismestrategi for 2022, til erhvervsministeren
2733391_0008.png
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til to forordninger om indsamling
og videregivelse af forhåndsoplysninger om passagerer (API-oplysninger) til brug for
hhv. grænsekontrol og retshåndhævelsesformål. Forslagene har til formål at sikre en
større harmonisering af reglerne om indsamling, overførsel og behandling af API-op-
lysninger. Med forordningsforslagene lægges der bl.a. op til at etablere en central rou-
ter for API-oplysninger, der skal fungere som et enkelt forbindelsespunkt mellem
medlemslandene og luftfartsselskaber. Forordningsforslaget om brugen af API-oplys-
ninger til brug for grænsekontrol udgør en udbygning af Schengenreglerne. Forord-
ningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshåndhævelsesformål ud-
gør derimod ikke en udbygning af Schengenreglerne. Forslagene er ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 9. marts 2023.
Sagens to forordninger har
derudover været forelagt
FEU til henholdsvis for-
handlingsoplæg og orien-
tering den 14. juni 2023.
Direktiv om bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
Kommissionen fremsatte i marts 2022 et direktiv om bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet. Direktivforslaget har tre overordnede mål: 1) Gøre de nuværende
EU-retsakter, der er relevante for bekæmpelsen af vold mod kvinder og vold i hjem-
met, mere effektive, 2) Skabe større ensartethed og udfylde huller i forbindelse med
beskyttelse, adgang til domstolsprøvelse, forebyggelse og koordinering samt samar-
bejde, og 3) Tilpasse EU-retten til etablerede internationale standarder. Forslaget er
ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 21. april 2022.
Sagen har derudover været
forelagt FEU til oriente-
ring den 2. juni 2023.
Forordning om overførsel af retsforfølgning i straffesager
Kommissionen fremsatte i april 2023 forslag til forordning om overførsel af retsfor-
følgning i straffesager. Forslaget har overordnet til formål at skabe fælles regler for
overførsel af retsforfølgning i straffesager fra en medlemsstat til en anden for effektivt
at kunne bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og for at sikre, at den bedst eg-
nede medlemsstat efterforsker eller retsforfølger en strafbar handling. Forslaget er
ikke vedtaget.
Grund- og nærhedsnotat
om sagen er oversendt til
FEU den 22. maj 2023.
Direktiv om bekæmpelse af korruption mv.
Kommissionen fremsatte i maj 2023 et forslag til direktiv om bekæmpelse af korrup-
tion mv. Direktivforslaget har til formål at ajourføre EU’s retlige ramme for bekæm-
pelse af korruption, herunder ved bl.a. at fastsætte fælles minimumsregler for, hvad
der skal anses for at udgøre korruption, sikre effektive, afskrækkende og forholds-
mæssige sanktionstyper- og niveauer for korruption samt fremme det grænseoverskri-
dende samarbejde om efterforskning og retsforfølgning.
Sagen forventes forelagt
FEU i Europa-Parlamen-
tets indeværende valgperi-
ode.
Forordning om jurisdiktion, anvendelig ret, anerkendelse og håndhævelse af foranstaltninger og samarbejde i sa-
ger vedrørende beskyttelse af voksne
Kommissionen fremsatte i maj 2023 forslag til forordning om jurisdiktion, anvendelig
ret, anerkendelse og håndhævelse af foranstaltninger og samarbejde i sager vedrørende
beskyttelse af voksne. Forslaget foreligger ikke i dansk sprogversion endnu. Forslaget
har overordnet til formål at skabe fælles regler i grænseoverskridende sager om be-
skyttelsen af voksne, som på grund af f.eks. mentale handicap ikke er i stand til at
varetage egne interesser.
Sagen forventes forelagt
FEU i Europa-Parlamen-
tets indeværende valgperi-
ode.
Side 8/8