Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2694404_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. april 2023
Besvarelse af spørgsmål 113 alm. del stillet af udvalget den 27. marts
2023 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Kan ministeren i forlængelse af artiklen i Finans.dk (https://finans.dk/fi-
nans/ECE14677943/mekaniker-anklager-bank-daarlig-raadgivning-ko-
stede-hundredtusindvis-af-kroner/ ) redegøre for
hvilke klagemuligheder erhvervsdrivende har i forhold til banker i så-
danne situationer,
i hvilke konkrete tilfælde det finansielle ankenævn behandler sager fra
erhvervsdrivende,
om erhvervsdrivende har dårligere muligheder for at få erstatning fra
banker end privatpersoner jf. artiklen, og
om ministeren vil medvirke til at styrke retssikkerheden for iværksæt-
tere over for finansielle institutioner i forbindelse med de kommende
iværksætterforhandlinger?
Svar:
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, idet jeg kan konstatere, at
den er verserende ved domstolene.
Hvis en erhvervsdrivende ønsker at klage over en konkret sag med en bank,
kan vedkommende kontakte den klageansvarlige i den pågældende bank.
Alle finansielle virksomheder, herunder banker, skal udpege en klagean-
svarlig, som er en person eller organisatorisk enhed, der er ansvarlig for
klagebehandling i virksomheden.
Hvis det ikke lykkes den erhvervsdrivende og banken at finde en løsning
på sagen i fællesskab, kan den erhvervsdrivende indbringe sagen for dom-
stolene.
Klager fra erhvervsdrivende falder som udgangspunkt uden for Det finan-
sielle ankenævns kompetence. Ankenævnet kan imidlertid behandle klager
fra erhvervsdrivende, hvis klagen ikke adskiller sig væsentligt fra en klage
vedrørende et privat kundeforhold.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om klagemuligheder for erhvervsdrivende i forhold til banker, det finansielle ankenævn, muligheder for erstatning m.v., til erhvervsministeren
2/2
Ifølge Ankenævnets praksis er der to kriterier, der skal være opfyldt, for at
nævnet kan behandle en klage fra en erhvervsdrivende. For det første skal
klagen vedrøre et retligt spørgsmål, der også ville kunne opstå i et privat
kundeforhold, og for det andet skal klageren på baggrund af virksomhedens
art og størrelse kunne siges at have et nogenlunde tilsvarende behov som
en privatperson for den beskyttelse, den lette klageadgang indebærer. Det
er en helhedsvurdering, hvor det bl.a. har betydning, om aftalen med den
finansielle virksomhed vedrører et produkt, der ikke tilbydes privatkunder,
samt den erhvervsdrivendes art, størrelse og omsætning mv.
Det er således en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om en klage fra
en erhvervsdrivende, herunder iværksættere, kan behandles af ankenævnet.
Erhvervsdrivende vurderes ikke at have dårligere muligheder for at få er-
statning fra banker end privatpersoner. Der kan dog være særlige vejled-
ningsforpligtelser mv., som en bank skal iagttage over for forbrugere, og
hvis overtrædelse kan få betydning for vurderingen af, om banken har
handlet erstatningspådragende. Vejledningsforpligtelserne gælder også for
erhvervsmæssige kundeforhold, som ikke adskiller sig væsentligt fra et pri-
vat kundeforhold, og som derfor har et tilsvarende beskyttelsesbehov som
en privatkunde.
Erhvervsministeriet vil se nærmere på, om der er behov for at styrke iværk-
sætteres retsstilling over for banker og andre finansielle virksomheder.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov