Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: EPISK
Sagsbeh.: DEPMEH
Koordineret med: BUVM, SBÆM
Sagsnr.: 2303923
Dok. nr.: 2626296
Dato: 09-05-2023
Oversigt over evalueringer af de menneskelige konsekvenser ved indsatsen mod covid-
19
Sagen kort
Louise Brown (LA) har den 16. marts 2023 fremsat
B 79 – Forslag til folketingsbeslutning om evaluering af
de menneskelige konsekvenser ved indsatsen mod covid-19,
hvor Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af dette folketingsår at igangsætte en evaluering af, hvilke konsekvenser den danske indsats
mod covid-19 har haft for unges trivsel og for beboere på landets bosteder.
Der er i forvejen udarbejdet en række evalueringer på området, der fremgår i nedenstående skema. Det
skal bemærkes, at oversigten ikke er udtømmende.
Oversigt over evalueringer på området
Instans og årstal
Danmarks evaluerings-
institut (EVA)
2022
Evaluering og indhold
Erfaringsopsamling: Elevernes læring og trivsel i
grundskolen under covid-19 - pandemien - status,
indsatser og fremadrettede behov
EVA’s undersøgelse indikerer, at knap to år med
gentagne nedlukninger og genåbninger af grund-
skolerne som følge af covid-19-pandemien har haft
negativ betydning for elevernes faglighed og trivsel.
Grundskolers erfaringer med nødundervisning un-
der covid-19-pandemien
Rapporten belyser de erfaringer, som skoleledere,
lærere og elever i grundskolen har gjort sig i forbin-
delse med den nødundervisning, der fandt sted i
foråret og forsommeren 2020.
Kommunale rammer, PPR og pædagogers arbejde i
grundskolen under covid-19- pandemien
Rapporten belyser erfaringer med nødpasning, nø-
dundervisning og Psykologisk Pædagogisk Rådgiv-
ning (PPR) under covid-19-pandemien. Formålet er
at samle og lære af de erfaringer, som kommunale
forvaltninger, PPR samt pædagoger og SFO-ledere
har gjort sig under perioder med nedlukning og
gradvis genåbning som følge af covid-19-pande-
mien i forår og forsommer 2020 og vinteren 2021.
Skolen under Coronapandemien - Danske resultater
fra REDS-undersøgelsen 2020-2021
Bogen
Skolen under Coronapandemien
præsenterer
en lang række resultater, der giver os viden om ele-
vers og læreres oplevelse af fjernundervisningen,
om tilgængelighed af it-resurser og betydningen af
sociale forskelle. Samtidig peger undersøgelsen på
Område
Grundskolen
Danmarks evaluerings-
institut (EVA)
2022
Grundskolen
Danmarks evaluerings-
institut (EVA)
2021
Grundskolen
Danmarks institut for
Pædagogik og Uddan-
nelse (DPU)
2022
Grundskolen