Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del
Offentligt
2674795_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 14-03-2023
Enhed: EPISK
Sagsbeh.: DEPRED
Sagsnr.: 2302445
Dok. nr.: 2595601
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketingets
Epidemiudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. februar 2023.
Spørgsmål nr. 18:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan og på hvilke områder restriktioner udstedt i medfør
af bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven kan være afgrænset regionalt, lokalt
eller på anden vis med henblik på at kunne evaluere effekten af tiltaget set ift. kon-
trolområder/- grupper, hvor tiltaget ikke bliver implementeret, herunder belyst med
relevante eksempler, hvor dette kan være muligt/hensigtsmæssigt?”
Svar:
Epidemiloven indeholder en række bemyndigelsesbestemmelser, som bemyndiger
eksempelvis ministre og sundhedsmyndighederne til at iværksætte en række mulige
foranstaltninger. Hvilke foranstaltninger, der kan bringes i anvendelse for at fore-
bygge eller inddæmme en smitsom sygdom, afhænger af, om sygdommen er katego-
riseret
som enten ”alment farlige” eller ”samfundskritisk”. Endvidere er en række for-
anstaltninger omfattet af parlamentarisk kontrol gennem Folketingets Epidemiud-
valg.
Aktuelt er covid-19 kategoriseret som en alment farlig sygdom, hvilken eksempelvis
gør det muligt blandt andet at indføre indrejserestriktioner og udføre smitteopspo-
ring, såfremt dette er nødvendigt i håndteringen af epidemien. Dertil har Styrelsen
for Patientsikkerhed (STPS) også mulighed for
efter konkret vurdering
at indføre
besøgsrestriktioner på plejehjem eller sociale botilbud med særligt sårbare beboere.
STPS kan derudover også påbyde lukning af eksempelvis skoler eller børnehaver ved
høj smitte, hvilket ligeledes sker efter konkret vurdering.
Covid-19 har tidligere været kategoriseret som en samfundskritisk sygdom, hvilket er
en alment farlig sygdom, hvis udbredelse medfører eller risikerer at medføre alvorlige
forstyrrelser af vigtige samfundsfunktioner, jf. epidemilovens § 2. Såfremt en sygdom
vurderes som værende samfundskritisk, kan der iværksættes yderligere og mere ind-
gribende restriktioner end i de tilfælde sygdommen er kategoriseret som alment far-
lig. Eksempelvis kan nævnes indførslen af forsamlingsforbud, krav om coronapas,
krav om mundbind, begrænsede lukketidspunkter for bestemte lokaliteter (eksem-
pelvis beværtninger) og arealkrav. Foranstaltninger, som bringes i anvendelse for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en sygdom, der er kategoriseret som sam-
fundskritisk, er omfattet af parlamentarisk kontrol.
Der har under epidemihåndteringen af covid-19 været eksempler på, at restriktioner
er indført geografisk afgrænset:
Regionale restriktioner:
Blev eksempelvis indført i 17 kommuner i Køben-
havn og omegn i september 2020 og i Nordjylland i november 2020.
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, muligheden for at evaluere effekten af restriktioner afgrænset regionalt, lokalt eller på anden vis set ift. kontrolområder/-grupper, hvor tiltaget ikke bliver implementeret
Kommunale restriktioner:
I eftersommeren 2020 blev der eksempelvis i Sil-
keborg, Aarhus og Ringsted indført lokale restriktioner, som blev iværksat
efter konkret vurdering og for at dæmme op for den konkrete smittesitua-
tion.
Den automatiske model for lokale nedlukninger:
I forbindelse med genåb-
ningen i foråret 2021 blev der indført en model, hvor der automatisk blev
indført et sæt af restriktioner på kommune- eller sogneniveau, såfremt der
inden for de givne områder blev konstateret smitteincidens over et givent
niveau.
Ekspertgruppen om en langsigtet strategi for håndteringen af covid-19, som afgav de-
res rapport i september 2021, forholdt sig til spørgsmålet om restriktioners effektivi-
tet. Ekspertgruppen iagttog derudover den iboende afvejning mellem restriktioners
smittedæmpende effekter og restriktioners samfundsmæssige omkostninger:
”Krav
og restriktioner bør ideelt set indrettes, så tiltag med størst effekt på smitteud-
viklingen og de mindste omkostninger (samfundsøkonomi, trivsel og folkesundhed
samt frihed) vælges først.
Nationale nedlukninger kan betragtes som en ultimativ nødbremse, som kun tages i
anvendelse, hvis det er nødvendigt for at forhindre en væsentligt stigning i samfunds-
smitten, som ville medføre større sundhedsmæssige og potentielt også økonomiske
omkostninger senere hen.
I praksis er det vanskeligt empirisk at identificere hvilke restriktioner, der har haft
størst effekt på smittespredningen set ift. omkostningerne. Der er gennemført en lang
række empiriske studier af effekterne af forskellige restriktioner anvendt på tværs af
lande for at bremse smittespredningen. Generelt finder studierne forskellige resulta-
ter ift. hvilke tiltag, der er mest effektive. Der er dog gjort nyttige erfaringer
i den hidtidige indsats, både internationalt og i Danmark
også selv om situationen
nu er en anden, hvor høj og stigende vaccinedækning som udgangspunkt betyder, at
nationale nedlukninger ikke længere skal tages i anvendelse.”
Derudover skriver ekspertgruppen om indførslen af restriktioner:
”Opsummerende
peger erfaringerne bl.a. på:
Frivillige adfærdsresponser spiller en vigtig rolle ift. at mindske smittespred-
ningen, men har også økonomiske konsekvenser, bl.a. i kontaktintensive er-
hverv. Adfærdsresponser alene er dog generelt utilstrækkelige til at kontrol-
lere smittespredningen.
Restriktioner har virket ift. at mindske smittespredningen, og typisk har
strengere restriktioner reduceret smitten mere. Opretholdelse af strenge re-
striktioner i længere perioder kan dog føre til stigende økonomiske omkost-
ninger og øget mistrivsel. Samtidig kan befolkningens opbakning til restrikti-
oner aftage over tid, medmindre epidemien fortsat er alvorlig i form af antal-
let af dødsfald og indlæggelser.
Side 2
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, muligheden for at evaluere effekten af restriktioner afgrænset regionalt, lokalt eller på anden vis set ift. kontrolområder/-grupper, hvor tiltaget ikke bliver implementeret
Lande, der har sat tidligt og tilstrækkeligt kraftigt ind for at slå smitte ned på
et forholdsvist lavt og sundhedsmæssigt håndterbart niveau, har ofte klaret
sig bedre, også økonomisk. De økonomiske konsekvenser af at lade smitten
stige for meget kan være store, herunder i kraft af øget forsigtighed og usik-
kerhed i befolkningen, og fordi regeringer i praksis kan blive tvunget til at
gennemføre strengere tiltag senere, hvis smitten har fået store sundheds-
mæssige konsekvenser.
Således kan der på helt kort sigt være en afvejning mellem økonomi og sund-
hed, men set over blot nogle få uger eller måneder er der ikke nødvendigvis
nogen modsætning, da større smitte vil have tendens til at skade økonomien.
Indsatser mod superspredningsbegivenheder, som fx aflysning af større of-
fentlige arrangementer, har været relativt effektive til at dæmpe smitten, og
samtidig er de samfundsøkonomiske omkostninger relativt begrænsede ift.
smittedæmpningen. Brug af mundbind kan også medvirke til at dæmpe smit-
ten uden større samfundsøkonomiske omkostninger.
Hurtig og pålidelig information er vigtig ift. effektiv pandemihåndtering. En
tilstrækkelig og passende kapacitet til test og opsporing er vigtig i den forbin-
delse og kan være et effektivt alternativ til restriktioner og nedlukninger.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3