Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 14-03-2023
Enhed: EPISK
Sagsbeh.: DEPRED
Sagsnr.: 2302445
Dok. nr.: 2595601
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketingets
Epidemiudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. februar 2023.
Spørgsmål nr. 18:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan og på hvilke områder restriktioner udstedt i medfør
af bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven kan være afgrænset regionalt, lokalt
eller på anden vis med henblik på at kunne evaluere effekten af tiltaget set ift. kon-
trolområder/- grupper, hvor tiltaget ikke bliver implementeret, herunder belyst med
relevante eksempler, hvor dette kan være muligt/hensigtsmæssigt?”
Svar:
Epidemiloven indeholder en række bemyndigelsesbestemmelser, som bemyndiger
eksempelvis ministre og sundhedsmyndighederne til at iværksætte en række mulige
foranstaltninger. Hvilke foranstaltninger, der kan bringes i anvendelse for at fore-
bygge eller inddæmme en smitsom sygdom, afhænger af, om sygdommen er katego-
riseret
som enten ”alment farlige” eller ”samfundskritisk”. Endvidere er en række for-
anstaltninger omfattet af parlamentarisk kontrol gennem Folketingets Epidemiud-
valg.
Aktuelt er covid-19 kategoriseret som en alment farlig sygdom, hvilken eksempelvis
gør det muligt blandt andet at indføre indrejserestriktioner og udføre smitteopspo-
ring, såfremt dette er nødvendigt i håndteringen af epidemien. Dertil har Styrelsen
for Patientsikkerhed (STPS) også mulighed for
–
efter konkret vurdering
–
at indføre
besøgsrestriktioner på plejehjem eller sociale botilbud med særligt sårbare beboere.
STPS kan derudover også påbyde lukning af eksempelvis skoler eller børnehaver ved
høj smitte, hvilket ligeledes sker efter konkret vurdering.
Covid-19 har tidligere været kategoriseret som en samfundskritisk sygdom, hvilket er
en alment farlig sygdom, hvis udbredelse medfører eller risikerer at medføre alvorlige
forstyrrelser af vigtige samfundsfunktioner, jf. epidemilovens § 2. Såfremt en sygdom
vurderes som værende samfundskritisk, kan der iværksættes yderligere og mere ind-
gribende restriktioner end i de tilfælde sygdommen er kategoriseret som alment far-
lig. Eksempelvis kan nævnes indførslen af forsamlingsforbud, krav om coronapas,
krav om mundbind, begrænsede lukketidspunkter for bestemte lokaliteter (eksem-
pelvis beværtninger) og arealkrav. Foranstaltninger, som bringes i anvendelse for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en sygdom, der er kategoriseret som sam-
fundskritisk, er omfattet af parlamentarisk kontrol.
Der har under epidemihåndteringen af covid-19 været eksempler på, at restriktioner
er indført geografisk afgrænset:
•
Regionale restriktioner:
Blev eksempelvis indført i 17 kommuner i Køben-
havn og omegn i september 2020 og i Nordjylland i november 2020.