Epidemiudvalget 2022-23 (2. samling)
EPI Alm.del
Offentligt
2671230_0001.png
Oversigt over epidemilovens bestemmelser fordelt på kategorierne: Smitsomme sygdomme,
alment farlige sygdomme og samfundskritiske sygdomme samt bemyndigelser og
myndighedsopgaver forbundet med de tre kategorier
Kapital i epidemiloven
Smitsomme
sygdomme
Alment
farlige
sygdomme
Samfunds-
kritiske
sygdomme
Bemyndigelser og myndighedsopgaver
Kap. 1:
Lovens formål og
anvendelsesområde
(§§ 1-2)
Sundhedsstyrelsen
beslutter, hvornår en sygdom
kategoriseres som hhv. smitsom og alment farlig.
Beslutningen om, hvorvidt en alment farlig sygdom
skal kategoriseres som en samfundskritisk sygdom,
træffes politisk med forudgående indstilling fra
Epidemikommissionen
og forelæggelse for
Folketingets Epidemiudvalg.
X
X
X
Vedkommende minister
kan efter indstilling fra
Epidemikommissionen
bemyndige andre ministre og
myndigheder til at udøve de beføjelser, der i loven er
tillagt ministeren mv.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte
regler om, at
private
i særlige tilfælde kan bistå med
at varetage myndighedsopgaver i henhold til loven.
Det påhviler
enhver forvaltningsmyndighed
efter
anmodning at yde vejledning til og bistå Styrelsen for
Patientsikkerhed og andre myndigheder, der
varetager opgaver, pligter mv. efter loven.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet
skal træffe
foranstaltninger for at forebygge og sikre sig mod
udbredelsen af smitsomme sygdomme.
Det påhviler
enhver myndighed
og
juridisk person
at holde sig orienteret om relevante anbefalinger
mv.
Sundhedsstyrelsen
kan fastsætte regler om
behandlingssteders og sundhedspersoners
medvirken samt regler om forebyggelse af
smitsomme sygdomme på offentlige og private
dagtilbud, skoler mv.
Kap. 2:
Ansvar for
forebyggende tiltag og
foranstaltninger mod
udbredelse af
smitsomme sygdomme
(§§ 3-6)
1
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0002.png
Kap. 3:
Epidemikommissionen
§
7
X
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
nedsætter en
epidemikommission.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte
nærmere regler om Epidemikommissionens
virksomhed.
§§ 8-9
X
X
Epidemikommissionen
rådgiver bl.a. af egen drift
eller efter anmodning sundhedsministeren og andre
ministre.
Folketingets Epidemiudvalg
udfører den
parlamentariske kontrol med ministrenes
anvendelse af visse bemyndigelsesbestemmelser.
Dvs. at en minister kun kan udstede regler efter
disse bemyndigelsesbestemmelser, hvis et flertal i
udvalget ikke har udtalt sig imod reglernes
udstedelse.
Kap. 4: Parlamentarisk
kontrol
(§§ 9-11)
X
X
Kap. 5: Foranstaltninger
over for enkeltpersoner
§ 12. Indledende
bestemmelse
§§ 13-15. Adgangen til at
påbyde undersøgelse,
indlæggelse og isolation
§ 16. Egnede
isolationsfaciliteter
§ 17. Tilvejebringelse af
isolationsfaciliteter
X
X
X
X
X
X
X
X
Styrelsen for Patientsikkerhed
skal opfordre en
person til frivillig medvirken, inden der udstedes
påbud efter kapitel 5 og skal herudover efterprøve
foranstaltningerne.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan udstede påbud
om at lade sig undersøge, indlægge og isolere.
Regionsrådet
skal sikre, at isolation kan ske i egnet
facilitet
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter
nærmere regler om kommunalbestyrelsens og
regionsrådets ansvar for at tilvejebringe
isolationsfaciliteter.
Kommunalbestyrelsen
og
regionsrådet
skal stille
isolationsfaciliteter til rådighed.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan udstede påbud
om at lade sig behandle
Sundhedsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler
om rensning af personer, der formodes forurenet
med smitstof eller biologisk kampstof.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan iværksætte
rensning af personer, der formodes forurenet med
smitstof eller biologisk kampstof.
Ansvaret for at afgrænse det biologiske fareområde
og de eksponerede personer påhviler
Statens Serum
Institut.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan påbyde test af
personer, som formodes forurenet med smitstof
eller biologisk kampstof mv.
§ 18. Adgang til at
påbyde behandling
§ 19. Rensning for
smitstof eller biologisk
kampstof
X
X
X
X
X
§ 20. Test for kampstof
X
X
X
2
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0003.png
§ 21. Gennemførelse og
opretholdelse af
foranstaltninger på
institutioner,
behandlingssteder mv.
X
X
X
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan i forbindelse med
afgørelser efter kap. 5, anmode offentlige eller
private institution mv. om at sikre, at en afgørelse
gennemføres.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan efter anmodning
fra offentlige eller private institution,
behandlingssted mv. nærmere bestemte former for
magtanvendelse.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om politiets bistand.
Politiet
kan yde bistand til at gennemføre påbud om
foranstaltninger over for enkelt personer
§ 22. Politiets bistand til
at gennemføre påbud.
X
X
X
Kap. 6:
Samfundsmæssige
foranstaltninger
§ 23. Generelle
betingelser
§ 24. Forbud mod, at
flere personer befinder
sig på samme sted
§ 25. Forbud mod
ophold på bestemte
steder
X
X
§ 26. Afspærring af
områder
§ 27. Politiets bistand til
at gennemføre påbud
§ 28. Foranstaltninger
over for en flerhed af
personer, som har
befundet sig på steder
med konstateret smitte
§ 29. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af behandlings-, pleje-
og omsorgsinstitutioner
X
X
X
X
X
X
Justitsministeren
kan efter forhandling med
indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler.
Justitsministeren
kan efter forhandling med
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætte regler
om politiets beføjelser.
Justitsministeren
kan fastsætte regler om bistå med
opsætning af skilte el.lign.
Politiet
kan nedlægge forbud mod ophold på et
bestemt sted.
Indenrigs- og Sundhedsministeren
kan fastsætte
nærmere regler om påbud.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan påbyde, at der
skal ske afspærring af et bestemt område.
Politiet
kan anvende den fornødne magt for at sikre
overholdelsen af regler om forbud og påbud
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte
regler om, at personer skal lade sig undersøge eller
isolere.
Vedkommende minister
kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen fastsætte restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af
institutioner mv.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om Styrelsen for Patientsikkerheds
adgang til at udstede påbud.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan efter rådgivning
fra
Epidemikommissionen
påbyde, at
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at fastsætte
restriktioner og skal herudover efterprøve påbud.
X
X
3
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0004.png
§ 30. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af behandlings-, pleje-
og omsorgsinstitutioner
m.v.
§ 31. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
offentlige institutioner,
faciliteter m.v.
X
Vedkommende minister
kan efter forhandling med
Indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler om
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af plejehjem sygehus mv.
Vedkommende minister
kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen fastsætte
restriktioner/forbud.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om adgang til påbud.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan påbyde, at
kommunalbestyrelsen og regionsrådet at fastsætte
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af indendørs eller udendørs offentlige
institutioner, faciliteter m.v.
Vedkommende minister
kan efter forhandling med
indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler.
X
X
§ 32. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af indendørs eller
udendørs offentlige
institutioner og
faciliteter
§ 33. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af offentlige og private
dagtilbud, skoler mv.
X
X
X
§ 34. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af offentlige og private
dagtilbud, skoler og
andre
uddannelsesinstitutioner
§ 35. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af transportmidler
§ 36. Restriktioner for
eller forbud mod
adgangen til eller brugen
af lokaler og lokaliteter,
som fysiske eller
juridiske personer råder
over, og hvortil
X
Vedkommende minister
kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen fastsætte restriktioner/
forbud.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om påbud.
Børne- og undervisningsministeren
kan fastsætte
regler om nødpasning.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan påbyde, at
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at fastsætte
restriktioner eller forbud.
Vedkommende minister
kan efter forhandling med
indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler.
X
Vedkommende minister
kan efter forhandling med
indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen fastsætte regler.
Erhvervsministeren eller vedkommende minister
kan efter forhandling med indenrigs- og
sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler.
X
4
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0005.png
offentligheden har
adgang
§ 37. Anvendelse af
personlige
smitteforebyggende
midler i det offentlige
rum
Kap. 7: Foranstaltninger
mod indførelse af
alment farlige og
samfundskritiske
sygdomme
§ 38. Krav om
underretning ved smitte
ombord på skib eller
luftfartøj
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte
regler.
X
X
§ 39. Mulighed for at
fastsætte restriktioner
for indrejse for
passagerer og
besætningsmedlemmer
på skib, luftfartøj eller
andre transportmidler
§ 40. Adgangen til at
fastsætte regler om, at
personer, der ankommer
til landet, skal fremvise
dokumentation for, at de
ikke har en nærmere
sygdom mv.
§ 41. Adgang til at
iværksætte
foranstaltninger over for
gods, bagage og post for
at hindre indførelse og
udbredelse sygdom,
rottebekæmpelse mv.
§ 42. Adgang til at
fastsætte regler om,
hvilke lempelser der skal
gælde for orlogsfartøjer
og militære luftfartøjer.
X
X
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om indholdet af
underretningspligten.
Styrelsen for Patientsikkerhed
skal underrettes om
smitte eller formodning om smitte ombord på skibe
og fly fra udlandet.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte
regler om, i hvilket omfang der fra et skib, luftfartøj
eller andet transportmiddel, der ankommer fra
udlandet, ikke må ske samvær med personer i land
mv før tilladelse fra
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Politiet
yder bistand med henblik på at sikre
overholdelsen af foranstaltninger mod indførelse af
alment farlige sygdomme i landet.
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med vedkommende minister og
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte
regler om indrejserestriktioner.
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte
regler.
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med forsvarsministeren fastsætte regler
5
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0006.png
§ 43. Adgang til
fastsættelse af regler om
udgifterne til
undersøgelse for og
eventuel udryddelse af
rotter mv.
Kap. 8: Foranstaltninger
med henblik på
smittehåndtering,
obduktion m.v.
§ 44. Foranstaltninger
med henblik på
smitteopsporing
§ 44 a. Adgang til
overvågning af
spildevand
X
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med forsvarsministeren fastsætte regler
X
X
X
X
§ 45. Adgang til at
tilbyde test til
befolkningen.
§ 46. Adgang til
fastsættelse af regler om
ind- og udførsel af lig og
om disses behandling og
transport her i landet
§ 47. Adgang til
fastsættelse af krav om
obduktion ved dødsfald
§ 48. Adgang til
relevante myndigheder
om at iværksætte
undersøgelser af
bakteriologisk eller
lignende art.
Kap. 9: Oplysningspligt
og behandling af
personoplysninger i
forbindelse med
X
X
X
X
X
Styrelsen for Patientsikkerhed
foretager
smitteopsporing, når det er nødvendigt for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom
Indenrigs- og Sundhedsministeren
kan fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens
inddragelse af Styrelsen for Patientsikkerhed og
Statens Serum Institut.
Kommunalbestyrelsen
kan iværksætte overvågning
af spildevand og underretter Statens Serum Institut
om resultaterne af overvågningen.
Statens Serum Institut
kan påbyde
spildevandsforsyningsselskaber, at bistå med og
medvirke til aktiviteter, der er forbundet med
overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme.
Spildevandsforsyningsselskaber
kan efter aftale
med Statens Serum Institut eller en
kommunalbestyrelse bistå overvågning af
spildevand.
Statens Serum Institut
kan tilbyde test til
befolkningen, når det er nødvendigt for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
forhandling med forsvarsministeren fastsætte regler.
X
X
X
X
X
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan beslutte, at der
skal ske obduktion.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan anmode de
relevante myndigheder om at iværksætte relevante
de undersøgelser.
6
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0007.png
smitteopsporing og
overvågning af
smitsomme sygdomme
m.v.
§ 49. Adgang til
fastsættelse af regler om
videregivelse af
oplysninger fra
patientjournaler m.v.,
herunder pligt til
udlevering, registrering
og afgivelse af
oplysninger mv.
§ 50. Pligt for
ansvarshavende for
transportmidler til at
udlevere oplysninger om
passagerer mv.
§ 51.
Anmeldelsesordning
vedrørende smitsomme
sygdomme
§ 52. Udveksling af
oplysninger mellem
myndigheder
X
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte krav
om, at juridiske personer skal registrere bestemte
relevante oplysninger samt krav om yderligere
udlevering af oplysninger.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan anmode
myndigheder, sundhedspersoner, juridiske personer
m.fl. om at videregive oplysninger.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan indhente
oplysninger.
X
X
X
X
X
X
X
X
Sundhedsstyrelsen
kan fastsætte regler om, at det
påhviler regionsråd, kommunalbestyrelser, mv. at
videregive personoplysninger vedr. smitsomme
sygdomme til de centrale sundhedsmyndigheder.
Styrelsen for Patientsikkerhed
videregiver
eksempelvis efter anmodning fra
Statens Serum
Institut
personoplysninger, som styrelsen behandler
i forbindelse med smitteopsporing.
Statens Serum Institut, kommunalbestyrelser
og
regionsråd
kan herunder videregive oplysninger i
nærmere bestemte situationer.
Indenrigs- og sundhedsministeren
eller
vedkommende minister efter forhandling med
Indenrigs- og sundhedsministeren og indstilling fra
Epidemikommissionen
kan fastsætte regler.
§ 53.
Bemyndigelsesbestem-
melse vedrørende
behandling af
personoplysninger
Kap. 10: Fravigelse af
regler i anden lovgivning
og fastsættelse af
særlige foranstaltninger
med henblik på at sikre
forsyningen af varer
§ 54. Generel
gyldighedsbestemmelse
for regler fastsat efter §§
55-58
X
X
X
7
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0008.png
§ 55. Adgang til at
fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og
privates rettigheder over
for det offentlige fastsat
i lovgivning inden for
sundhedsministerens
ressort mv.
§ 56. Adgang til at
fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og
privates rettigheder over
for det offentlige fastsat
i anden lovgivning mv.
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter
indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte
regler, herunder regler om fravigelse fra nærmere
bestemte regler i autorisationsloven efter indstilling
fra Sundhedsstyrelsen.
X
Vedkommende minister
kan efter indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler.
§ 57. Adgang til at
fastsætte regler om at
forpligtelser, der ifølge
anden lovgivning
påhviler private over for
det offentlige, fraviges
§ 58. Adgang til at
fastsætte
foranstaltninger for at
sikre forsyningen af
varer i situationer med
udbredelse af sygdom
mv.
§ 59. Adgang til at
fastsætte regler om, at
regler fastsat i medfør af
§ 24, stk. 1, og §§ 30, 32
og 34-37, som alene
gælder for dele af
landet, ikke indføres i
Lovtidende mv.
Kap. 11: Ekspropriation
§ 60. Adgang til
ekspropriation af privat
ejendom
Kap. 12: Klage og
indbringelse for
domstole
§ 61. Adgang til
administrativ klage over
X
X
X
Vedkommende minister
kan og indstilling fra
Epidemikommissionen
fastsætte regler i det omfang
det som følge af foranstaltninger mod
samfundskritiske sygdomme mv. vil være umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt for den private at
opfylde pligten.
Vedkommende minister
kan fastsætte regler.
X
X
Vedkommende minister
kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler.
X
Indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte
regler til brug for gennemførelse af foranstaltninger
efter loven lov eller regler fastsat i medfør heraf.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter
forhandling med nævnet dettes forretningsorden.
8
EPI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om en oversigt over, hvilke dele af epidemiloven som er aktive ved smitsom sygdom, alment farlig sygdomme hhv. samfundskritisk sygdom
2671230_0009.png
påbud vedr.
besøgsrestriktioner
Klager over påbud behandles af
Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner,
som bl.a. påser om
betingelserne for påbuddet er opfyldt.
Styrelsen for Patientklager
stiller sekretariatsbistand
til rådighed for nævnet.
Indenrigs- og sundhedsministeren
udpeger
formand, næstformand og beskikker medlemmer.
Klagen indgives til
Styrelsen for Patientklager.
Vedkommende minister
kan fastsætte regler.
§ 62. Adgang til regler
om sammensætning af
Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner mv.
§ 63. Indgivelse af klage
til ankenævnet mv.
§ 64. Adgang til at sikre
muligt klageadgang over
afgørelser til de
sædvanlige
klageinstanser, der
normalt ikke er
klageadgang til
vedkommende minister
§ 65. Automatisk
domstilsprøvelse
Styrelsen for Patientsikkerhed
skal indbringe en sag
for retten, hvis sagen vedr. afgørelse eller et påbud
om foranstaltninger mod enkelt personer mv.
Indenrigs- og sundhedsministeren
skal efter
anmodning fra en person underlagt en
frihedsberøvende foranstaltning indbringe
foranstaltningen for retten.
Februar 2023
9