Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Betina Kastbjerg (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2023
J.nr. 23/06779 – 2023-4571
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 234
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kast-
bjerg (DD).
Spørgsmål nr. 234:
”Vil ministeren redegøre for, om “særlige forhold” efter sygedagpengelovens § 69
a, stk. 2, 1. pkt. og “særligt undskyldende” efter sygedagpengelovens § 38, stk. 7,
skal fortolkes på samme måde i situationer, hvor en forsinket sygedagpengeanmod-
ning skyldes borgerens manglende it-kundskaber?”
Svar:
Siden 1. december 2015 har en borger, hvis sygedagpengesag er blevet anmeldt di-
gitalt via NemRefusion, haft pligt til at anvende den obligatoriske digitale selvbe-
tjeningsløsning ”Mit Sygefravær”. Det gælder også borgere, der er fritaget for Di-
gital Post.
Pligten blev indført som led i den daværende regerings målsætning om, at al kom-
munikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt.
Opgaver, hvor borgeren skal anvende digital selvbetjening, fremgår af sygedagpen-
gelovens § 69 a, stk. 1. ”Mit Sygefravær” skal blandt andet anvendes ved en løn-
modtagers anmodning om sygedagpenge fra kommunen.
”Mit Sygefravær" tilgås enten gennem et link i brevet fra kommunen, der er modta-
get med Digital Post, eller på www.borger.dk/sygedagpenge, hvor selvbetjenings-
løsningen er tilgængelig. Hvis borgeren er fritaget fra at modtage Digital Post,
modtager borgeren i stedet et fysisk brev fra kommunen med besked om, at borge-
ren skal gå på ”Mit Sygefravær” og betjene sig digitalt.
I brevet fra kommunen bliver den sygemeldte vejledt om at kontakte kommunen,
hvis borgeren ikke mener, at vedkommende kan anvende den digitale selvbetje-
ningsløsning eller har brug for råd og vejledning.