Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 26
Offentligt
Folketingets Digitaliserings og It-udvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 1096
Doknr.
12356
Dato
17-04-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 17. marts 2023
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren redegøre for, på hvilke punkter den danske samkøring af borgernes data i kon-
troløjemed går længere, end man gjorde i Nederlandene i forbindelse med børnepengeskan-
dalen?
Der henvises til artiklen »How Denmark’s Welfare State Became a Surveillance Night-
mare« side på www.wired.com den 7. marts 2023? https://www.wired.com/story/algo-
rithms-welfare-state-politics”
Svar:
I artiklen
How Denmark’s Welfare State Became a Surveillance
Nightmare fra WIRED fremgår
det i forbindelse med den såkaldte børnepengeskandale fra Nederlandene blandt andet, at
mange tusinde borgere uretmæssigt blev anklaget for snyd og fik tilbageholdt eller forelagt
krav om tilbagebetaling af offentlige ydelser. Det fremgår videre af artiklen, at det nederland-
ske datatilsyn vurderede, at den pågældende datasamkøring ikke var i overensstemmelse
med lovgivningen på området.
Danske myndigheder, der anvender samkøring af data i kontroløjemed skal naturligvis over-
holde gældende lovgivning på området, herunder databeskyttelsesforordningen, databeskyt-
telsesloven og forvaltningsloven, ligesom der skal være hjemmel til den pågældende samkø-
ring af data. Jeg har ingen grund til at tro, at danske myndigheder ikke efterlever de gældende
regler på området.
Jeg har i forhold til spørgsmålet desuden modtaget følgende bidrag fra Beskæftigelsesministe-
riet:
”Udbetaling
Danmark anvender digitale kontrolværktøjer og registersamkøring med henblik
på effektivt at sikre korrekte udbetalinger af ydelser på korrekt grundlag.
Udbetaling Danmark skal som andre myndigheder overholde gældende lovgivning og må såle-
des ikke bruge samkøring til at diskriminere på baggrund af race
–
som det var tilfældet i den
nederlandske sag. Ligeledes skal Udbetaling Danmark sikre, at samkøringer
er ”nødvendige og
proportionale”,
jævnfør databeskyttelsesforordningens artikel 5, og at der er hjemmel til den
behandling af personoplysninger, som en samkøring indebærer.
Der kan efter dansk ret kun ske stop for sociale ydelser og eventuelt krav om tilbagebetaling,
efter at myndigheden oplyser og behandler sagen nærmere ved inddragelse af borger, herun-
der med høring og klagevejledning. Sociale ydelser kan således ikke stoppes alene som følge
af Udbetaling Danmarks registersamkøringer.