Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2741643_0001.png
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
[email protected]
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. august 2023
J.nr. 23/07299 - 20234715
Udvalget for Digitalisering og It har i brev af 7. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 88 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange kontrolsager Udbetaling Danmark har
oprettet i de seneste fem år, der har ført til ændring af sociale ydelser? Vil
ministeren desuden redegøre for antallet af sager i perioden, hvor Udbetaling
Danmark har foretaget politianmeldelse i anledning af mistanke om socialt
bedrageri?
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at det er afgørende for tilliden mellem borgere og myndighe-
der, at myndighederne udbetaler ydelser til de borgere, som har behov herfor, og at
dette sker på et korrekt grundlag.
Det er bestyrelsen for Udbetaling Danmark, der har det overordnede ansvar for, at
Udbetaling Danmark administrerer i henhold til gældende regler. Jeg har til brug
for besvarelsen af spørgsmålet bedt om en udtalelse fra Udbetaling Danmark, som
har oplyst følgende:
”Udbetaling
Danmarks kontrolenhed har fokus på undersøgelse af sager, hvor der
er konkret formodning/undring over, om en borger har modtaget en ydelse fra Ud-
betaling Danmark med urette. Kontrolsager kan eksempelvis opstå via anmeldelser
fra borgere, tips fra andre offentlige myndigheder eller via registersamkøring fore-
taget af Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark. Kontrolsagerne vedrører pri-
mært pensionsydelser, boligstøtte, barselsdagpenge og familieydelser.
Når en kontrolsag udløst af fx registersamkøring fra Den Fælles Dataenhed kun
vedrører en kommunal ydelse, vil den blive behandlet i borgers bopælskommune.
Disse kontrolsager indgår ikke i Udbetaling Danmarks opgørelser. Modtager en
borger ydelser både fra Udbetaling Danmark og en kommune, vil anmeldelser eller
registersamkøring kunne give anledning til sager i både kommunalt og Udbetaling
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvor mange kontrolsager Udbetaling Danmark har oprettet i de seneste fem år, der har ført til ændring af sociale ydelser
2741643_0002.png
Danmark-regi. Udbetaling Danmark og kommunerne har en gensidig forpligtigelse
til at orientere hinanden om, at der startes kontrolsager, så borgeren ikke samtidigt
involveres i parallelle kontrolforløb (jf. UDK-lovens §9).
Kontrolarbejdet i Udbetaling Danmark er underlagt de samme regler for sagsbe-
handlingen og de samme klagemuligheder, som gælder i den øvrige offentlige for-
valtning. Kontrolenheden kan træffe afgørelse om stop af en ydelse og eventuelt
tilbagebetalingskrav, jf. tabel 1.
Tabel 1: Antal sager afgjort af Udbetaling Danmarks kontrolenhed i årene 2018
2022,
som har ført til ændring af sociale ydelser på Udbetaling Danmarks sagsområder
År
Sager med
ændring af
ydelser
2018
1909
2019
1700
2020
1614
2021
1535
2022
1814
Note: I de første 5 måneder af 2023 har kontrolenheden truffet afgørelse i 805 sager
I særligt grove sager, kan kontrolenheden vælge at melde sagen til politiet, jf. tabel
2. Der er ingen lovgivningsmæssige rammer for, hvornår en sag skal politianmel-
des. De primære kriterier for, om Udbetaling Danmark vælger at politianmelde en
sag om socialt bedrageri, er om borger har udvist særlig grov uagtsomhed eller for-
sæt/svig.
Når kontrolenheden ikke anmelder flere sager, er det en afspejling af en konkret
vurdering af proportionaliteten i den enkelte sag, hvor politianmeldelse er en be-
byrdelse af borger udover ydelsesstop og evt. tilbagebetalingskrav. Antallet af an-
meldelser afspejler også, at det kun er forholdsvis få af kontrolenhedens politian-
meldelser, der går videre i retssystemet og fører til domsfældelse.
Tabel 2: Antal politianmeldelser fra Udbetaling Danmarks kontrolenhed i årene 2020
2022
År
Sager med poli-
tianmeldelse
2020
16
2021
12
2022
36
Note: I de første 5 måneder af 2023 har kontrolenheden politianmeldt 16 sager
Kontrolenheden overgik til et nyt sagsbehandlingssystem i februar 2020. Det har
derfor ikke været muligt at udsøge antallet af politianmeldelser før denne dato. Det
er vurderingen, at antallet af politianmeldelser i 2018 og 2019 har ligget nogen-
lunde på samme niveau som i 2020.”
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvor mange kontrolsager Udbetaling Danmark har oprettet i de seneste fem år, der har ført til ændring af sociale ydelser
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3