Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2740562_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitailsering og IT
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 2178
Doknr.
24269
Dato
23-08-2023
Endeligt svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 31. maj 2023.
Spørgsmål nr. 81:
”Vil
ministeren i lyset af de alvorlige fejl i it-systemet KY og med henvisning til, at alarmklok-
kerne allerede ringede i 2021 inden udrulningen af it-systemet besvarefølgende spørgsmål:
Hvilke overvejelser om udrulningen af offentlige it-systemer giver sagen anledning til hos
ministeren i lyset af, at der allerede var problemer med systemet inden det blev udrullet,
mens det blev oplyst, at fejlene var »under kontrol«?
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for på tværs af ressortministerier at sikre, at of-
fentlige it-systemer ikke udrulles før det er sikret, at de ikke medfører fejl, ulovlig sagsbe-
handling og trusler mod borgernes retssikkerhed?
Er ministeren enig i, at der er behov for at styrke borgerens retssikkerhed i forbindelse med
den offentlige digitalisering?
Er ministeren enig i, at der er tale om et paradoks, når man fra politisk side insisterer på at
digitalisere og automatisere for at optimere velfærdsstaten, når udsatte borgere stilles dårli-
gere, og når de omfangsrige og alvorlige fejl samtidig er dyre og ressourcekrævende at ud-
bedre?
Vil ministeren redegøre for, hvordan en så alvorlig fejl først opdages så sent, særligt i lyset
af tidligere problemer med it-systemet KY, og hvorvidt sagen giver anledning til at genover-
veje proceduren for fejltjek inden udrulningen af offentlige it-systemer?
Mener ministeren, at tidshorisonten for at rette fejlen er acceptabel i lyset af at fejlen blev
opdaget i januar, og man i Kombit »håber« at få udbedret fejlene i systemet i slutningen af
året? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse, hvilke krav ministeren mener, det bør
sætte til udviklingen og udrulningen af offentlige it-løsninger.
Der henvises til artiklerne i Version 2 af 26. maj 2023 »Ny rapport bekræfter: It-system træk-
ker automatisk og ulovligt borgere i kontanthjælp« og »Eksperter græmmer sig over ulovligt
it-system: »Nu sidder vi i saksen««, samt til artiklen i Version2.dk af 9. februar 2021 »Nyt
Kombit-system sejler: »Gode kollegaer rejser, nogle er sygemeldt med stress««, og til besva-
relsen af SOU alm. del
spm. 354, folketingsåret 2020-21 fra Karina Lorentzen Dehnhardt af
12. februar 2021.”
Svar:
For at gøre svaret til Udvalget for Digitalisering og IT overskueligt, opdeles svaret i ovenstå-
ende seks spørgsmål.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om de alvorlige fejl i it-systemet KY
2740562_0002.png
Hvilke overvejelser om udrulningen af offentlige it-systemer giver sagen anledning til hos mini-
steren i lyset af, at der allerede var problemer med systemet inden det blev udrullet, mens det
blev oplyst, at fejlene var »under kontrol«?
Den øgede digitalisering af den offentlige sektor betyder, at en lang række it-systemer i dag er
en vigtig del af fundamentet for den offentlige opgaveløsning og samfundet som helhed. Det
er derfor afgørende, at myndighedernes it-systemportefølje understøtter deres opgavevare-
tagelse i overensstemmelse med den gældende lovgivning og samtidig er vedligeholdt, opda-
teret og sikker.
Ansvaret for, at en myndigheds it-systemer er vedligeholdte, opdaterede, sikre og lovmedhol-
delige er myndighedens eget. Ansvaret for udrulningen og driften af det Kommunale Ydelses-
system hører under kommunerne.
Det er naturligvis ikke acceptabelt, at 225-timersreglerne har været administreret ulovligt.
Det er derfor min klare forventning, at kommunerne retter op på fejlene.
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for på tværs af ressortministerier at sikre, at offent-
lige it-systemer ikke udrulles før det er sikret, at de ikke medfører fejl, ulovlig sagsbehandling
og trusler mod borgernes retssikkerhed?
På det statslige område, har der i en årrække været fokus på at professionalisere it-projekt-
styringen. Eftersom It-styring i staten hører under Finansministeriets område, har jeg bedt mi-
nisteriet bidrage til besvarelsen. Finansministeriet oplyser at:
”Det er de enkelte ressortministeriers ansvar at sikre, at it-systemer
under deres ressortom-
råde virker efter hensigten, herunder at it-systemer ikke udrulles før det er sikret, at de ikke
medfører fejl, ulovlig sagsbehandling og trusler mod borgernes retssikkerhed. Ligeledes bærer
kommunerne i samarbejde med KOMBIT i den decentrale forankring af opgavevaretagelsen et
vigtigt ansvar for, at kommunale it-systemer er lovlige, sikre og brugervenlige. Det følger af
det kommunale selvstyre.
Desuden kan det oplyses, at de gældende regler for staten indebærer, at større statslige it-
projekter skal følge en fælles it-projektmodel og risikovurderes af Statens It-råd. Ligeledes
skal statslige myndigheder følge en model for porteføljestyring af it-systemer og gennemgå
review ved Statens It-råd
i henhold til denne model.”
Er ministeren enig i, at der er behov for at styrke borgerens retssikkerhed i forbindelse med
den offentlige digitalisering?
Borgernes retssikkerhed er en central prioritering for regeringen. Det er derfor afgørende for
regeringen, at udviklingen af digitale løsninger sker på en måde, der værner om borgernes til-
lid og retssikkerhed.
Er ministeren enig i, at der er tale om et paradoks, når man fra politisk side insisterer på at di-
gitalisere og automatisere for at optimere velfærdsstaten, når udsatte borgere stilles dårli-
gere, og når de omfangsrige og alvorlige fejl samtidig er dyre og ressourcekrævende at ud-
bedre?
Digitalisering og automatisering er en forudsætning for at understøtte udviklingen og opret-
holdelsen af velfærdssamfundet. Det er en politisk prioritet for regeringen, at digitalisering
skal være en central del af svaret på de store samfundsudfordringer, som Danmark står over
for. Her er det for regeringen tilmed afgørende, at alle borgeres retssikkerhed sikres, og at di-
gitaliseringen skaber værdi for borgere, virksomheder og samfundet som helhed.
Hertil bærer myndigheder et stort ansvar for, at it-projekter bliver gennemført inden for tid
og budget. Sikker styring med fokus på værdiskabelse og borgernes retssikkerhed er afgø-
rende for alle offentlige it-projekters succes.
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om de alvorlige fejl i it-systemet KY
2740562_0003.png
Vil ministeren redegøre for, hvordan en så alvorlig fejl først opdages så sent, særligt i lyset af
tidligere problemer med it-systemet KY, og hvorvidt sagen giver anledning til at genoverveje
proceduren for fejltjek inden udrulningen af offentlige it-systemer?
Ansvaret for Kommunernes Ydelsessystem er kommunernes. Da reglerne som Kommunernes
Ydelsessystem administreres efter, hører under Beskæftigelsesministeriets område, har jeg
bedt ministeret om at bidrage til besvarelsen.
Beskæftigelsesministeriet oplyser følgende:
”Kommunernes administration af 225-timersreglen
har inden for de seneste år desværre
medført en række fejl med uberettigede ydelsesnedsættelser hos modtagere af kontanthjælp
m.v. til følge. På den baggrund orienterede den tidligere beskæftigelsesminister i maj 2022
BEU om, at STAR ville iværksætte en fokusrevision af kommunernes administration af 225-ti-
mersreglen
som blev offentliggjort i april 2023.
I januar 2023 under gennemførelsen af fokusrevisionen om 225-timersreglen blev Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) bekendt med, at der i en række kommuner var sket
automatiske nedsættelser af borgernes ydelser, uden at kommunen havde truffet afgørelse
herom. KL bekræftede samme måned over for STAR, at der var tale om en designfejl i system-
understøttelsen i KY, der havde medført automatiske ydelsesnedsættelser uden forudgående
afgørelser.
Det er kommunerne, der har ansvaret for, at funktionaliteten i de kommunale it-systemer er
lovmedholdelig, og at systemerne er fejltestede tilstrækkeligt inden implementering. Beskæf-
tigelsesministeriet og STAR reagerede med det samme det kunne konstateres, at der var tale
om fejl i funktionaliteten i KY.”
Ansvaret for, at en myndigheds it-systemer er vedligeholdte, opdaterede, sikre og lovmedhol-
delige er myndighedens eget
dette gælder også fejltjek inden udrulning.
Mener ministeren, at tidshorisonten for at rette fejlen er acceptabel i lyset af at fejlen blev op-
daget i januar, og man i Kombit »håber« at få udbedret fejlene i systemet i slutningen af året?
Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse, hvilke krav ministeren mener, det bør sætte til ud-
viklingen og udrulningen af offentlige it-løsninger.
Beskæftigelsesministeriet oplyser følgende:
”Det er bekymrende, at det vil tage KOMBIT så lang tid at rette fejlen i KY.
KL og kommunerne har givet KOMBIT i opdrag at drive en fælleskommunal it-understøttelse
af kontanthjælpsområdet. Det er således en opgave for kommunerne at rette op på det nu-
værende it-system, der understøtter administrationen af 225-timersreglen.
Det er afgørende, at fejlen rettes hurtigst muligt, men også at borgernes ret til hjælp og rets-
sikkerhed ikke forringes, og at arbejdet med fejlrettelsen og genoprettelsen af borgernes ube-
rettiget tab af hjælp derfor gøres ordentligt, hvilket ifølge KL og KOMBIT forudsætter en grun-
dig gennemgang.
KL har i januar 2023 oplyst til STAR, at de sammen med KOMBIT vil arbejde på at ændre sy-
stemunderstøttelsen i KY så hurtigt som muligt, så der ikke opstår flere sager med uretmæs-
sige automatiske ydelsesnedsættelser. KL og KOMBIT har oplyst, at de på kort sigt har igang-
sat initiativer og work-around for at håndtere problemstillingen indtil fejlen kan rettes, og de
har understøttet kommunerne i at sikre, at der i sagsbehandlingen altid træffes afgørelse in-
den en ydelsesreduktion, samt at der sker tilbagebetaling til borgere, der uberettiget har væ-
ret nedsat i ydelse.
STAR har anmodet KL om at blive orienteret om genopretningen af administrationen af områ-
det, herunder om tilbagebetaling i alle sager, hvor fejlen har bevirket en uretmæssig ydelses-
nedsættelse, og følger kommunernes
genopretning tæt.”
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om de alvorlige fejl i it-systemet KY
2740562_0004.png
Fsva. udvikling og udrulning af it-projekter i staten følges de gældende regler, der indebærer,
at alle større statslige it-projekter følger en fælles it-projektmodel og risikovurderes af Statens
It-råd. Jeg finder forsat, at de gældende regler er hensigtsmæssige. Det følger af det kommu-
nale selvstyre, at ansvaret for udvikling og udrulning af it-projekter i kommunerne er kommu-
nernes eget.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
4