Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2670888_0001.png
Folketingets udvalg for Digitalisering
og IT
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-837
Doknr.
9146
Dato
06-03-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 9. februar 2023.
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren kommentere rapporten »En hverdag af data - En kortlægning af digi-
tale tjenesters dataindsamling, og hvad befolkningen ved og mener om den«, januar
2023, udarbejdet af Analyse og Tal på opdrag fra Dataetisk Råd, jf. DIU alm. del - bi-
lag 24?”
Svar:
Rapporten fra Dataetisk Råd viser behovet for, at vi aktivt forholder os til de udfor-
dringer, som digitaliseringen kan medføre, og jeg vil bl.a. fremhæve følgende hoved-
konklusioner fra rapporten:
82 pct. af de persondata, der ligger til grund for undersøgelsen, er utilsigtede
eller ubevidste dataspor. Det viser altså, at dataindsamlingen ofte foregår på
en ikke-transparent måde.
62 pct. af danskerne er utrygge ved, at private udbydere af apps og hjemmesi-
der indsamler data om dem.
Det har stor betydning at forholde sig til cookies, når man bruger apps og
hjemmesider, hvilket betyder at en aktiv og reflekteret tilgang har en væsentlig
betydning for dataindsamlingen.
85 pct. af danskerne svarer, at de accepterer dataindsamling ved brug af apps,
fordi de ikke tror, det er muligt at undgå. Besvarelserne viser, at der generelt
er en manglende tro på, at man reelt kan undgå dataindsamling.
Når der er indsamlet tilpas mange data om en person, kan personfølsomme
forhold som seksualitet, helbred, politisk overbevisning mv. kortlægges.
Kort fortalt viser rapporten således, at data har en stor betydning og kan bruges til at
skabe en detaljeret profil af danskerne, men at denne dataindsamling ikke foregår
transparent for den enkelte borger. Rapporten viser samtidig, at det kan have betyd-
ning med en aktiv og reflekteret tilgang til sin digitale adfærd i forhold til dataindsam-
ling.
I min optik er det vigtigt at have en balanceret tilgang til indsamling og brug af data.
På den ene side er data en hjørnesten i den digitale udvikling, og det skal derfor være
muligt for virksomheder at anvende data ansvarligt. På den anden side ser vi også en
række udfordringer, som ikke mindst står tydeligt frem i rapporten fra Dataetisk Råd.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren kommentar til rapporten »En hverdag af data - En kortlægning af digitale tjenesters dataindsamling, og hvad befolkningen ved og mener om den«
2670888_0002.png
I den offentlige sektor arbejder vi løbende med at give borgerne et bedre indblik i,
hvilke data den offentlige sektor har om dem. Det sker fx med Mit Overblik på bor-
ger.dk, hvor borgerne i dag kan logge ind, og finde en række af de informationer for-
skellige myndigheder har om dem.
I mange tilfælde skal borgerne give den offentlige sektor samtykke til at anvende deres
personlige data, fx ved udlevering af skatte- eller helbredsoplysninger til en tredjepart.
Der arbejdes som en del af Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025 med
at udvikle og etablere en digital samtykkeløsning, der kan anvendes af myndigheder.
Den fælles løsning skal blandt andet gøre det lettere for borgerne at afgive samt gen-
finde og administrere deres afgivne samtykker.
Det er vigtigt for mig, at der ikke sker ulovlig digital overvågning af fx hjemmeside- og
appbrugere gennem cookies og andre lignende tekniske løsninger. I Danmark føres
der et uafhængigt tilsyn med kravene i cookiebekendtgørelsen, hvor jeg ved, at tilsynet
har stort fokus på at føre et effektivt og bredt tilsyn, så danskerne opnår den bedste be-
skyttelse af deres data. Dette suppleres af et stort fokus på forståelig og brugervenlig
vejledning til ejere af hjemmesider og apps om de samtykkekrav, der er ved brug af så-
danne tekniske løsninger. Selvom det er muligt for de enkelte borgere at begrænse da-
taindsamlingen om dem, skal det ikke være deres ansvar alene, hvorfor det er vigtigt,
at danske virksomheder tænker digital ansvarlighed ind i deres forretning og i deres
digitale løsninger.
Når der indsamles data om borgerne, når de besøger hjemmesider, kan det føles sær-
ligt privatlivsindgribende, hvis data videregives til tredjeparter, og det er derfor et om-
råde, som vi skal have særligt fokus på. Mit ministerium er derfor også i gang med en
undersøgelse af hvilke tredjeparter, der modtager data om besøgene på danske hjem-
mesider.
Regeringen har i øvrigt stort fokus på, at store internationale tech virksomheder, med
deres stigende magt og ugennemsigtig brug af data, ikke udfordrer grundlæggende ret-
tigheder. Derudover, har man i EU et stort fokus på data- og digitaliseringsområdet,
hvor vi arbejder aktivt på at gøre vores indflydelse gældende.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2