Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2720443_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
6. juni 2023
Besvarelse af spørgsmål 71 alm. del stillet af udvalget den 15. maj 2023
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om de enkelte dele i borgerforslaget er om-
fattet af eksisterende dansk lovgivning. Der henvises til borgerforslaget
”Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge!”
af 28. marts 2023.
Svar:
Borgerforslaget vedrører en række initiativer, som skal beskytte børn mod
tech-firmaers kommercielle udnyttelse af danske børn og unge. I regerin-
gen er vi meget optaget af børn og unges trivsel og beskyttelse af børn og
unge online er et helt centralt fokusområde for os. Regeringen deler grund-
læggende de bekymringer, der ligger til grund for borgerforslaget, og er i
udgangspunktet positivt indstillet over for målrettet regulering på området.
Størstedelen af reglerne målrettet tech-giganterne fastsættes i EU, herunder
er der allerede i EU vedtaget foranstaltninger, der adresserer en række af
forslagene. Generelt bemærkes det, at de største tech-virksomheder er etab-
leret uden for Danmark, og alene skal leve op til reglerne i det land, hvor
de er etableret. Derfor er det også et område der i høj grad er præget af
europæisk regulering.
Nedenfor vil jeg komme ind på hvert af de ni forslag i borgerforslaget og
om de enkelte dele er omfattet af eksisterende lovgivning.
Første forslag
vedrører forbud mod indsamling af data fra børn under 16
år.
Databeskyttelsesforordningen finder anvendelse, når der sker behandling
af personoplysninger. Hvis informationssamfundstjenester behandler, her-
under indsamler, personoplysninger om børn på baggrund af samtykke,
fastlægger forordningen særlige betingelser for et barns samtykke. Forord-
ningen indeholder således krav om, at samtykke til behandling af person-
oplysninger kun er lovligt, hvis barnet er mindst 16 år, ellers skal foræl-
drene give samtykke til behandlingen. Forordningen giver mulighed for,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om en redegørelse for, om de enkelte dele i borgerforslaget Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge! er omfattet af eksisterende dansk lovgivning
2/4
at der nationalt kan fastsættes en lavere, der dog ikke må være under 13 år.
I Danmark er aldersgrænsen fastsat til 13 år.
Andet forslag
vedrører forbud mod adfærdsbaseret markedsføring til børn
under 16 år.
Afhængigt af hvordan anbefalingen fortolkes vil forordningen om digitale
tjenester delvist gennemføre denne anbefaling. Forordningen vil indføre et
forbud mod målrettet markedsføring baseret på profilering, hvis udbyderen
af platformen med rimelig sikkerhed er klar over, at tjenestemodtageren er
mindreårig. Forordningen finder anvendelse fra den 17. februar 2024, dog
således at visse bestemmelser om bl.a. risikovurderinger og
–begrænsnin-
ger finder anvendelse for meget store online platforme og meget store on-
line søgemaskiner
fire måneder efter udpegning som ”meget stor”. De før-
ste platforme blev udpeget 25. april 2023. Der kan ikke indføres mere
vidtgående regulering nationalt end forordningen fastlægger.
Tredje forslag
vedrører forbud mod manipulerende designpraksisser, der
kan påvirke børn til at se upassende indhold eller fastholde deres opmærk-
somhed mod deres vilje.
Afhængigt af hvordan anbefalingen fortolkes vil
forordningen om digitale
tjenester
delvist gennemføre denne anbefaling. Forordningen vil indføre et
forbud mod såkaldte ”dark patterns”. Forbuddet betyder, at online plat-
forme ikke må designes på en måde som vildleder, manipulerer eller på
anden vis fordrejer eller forringer brugerens evne til at træffe frie og oplyste
valg på platformen.
Derudover er der også et
forbud mod anvendelsen af ”dark patterns” i di-
rektiv 2005/29/EF om virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne på det indre marked, som i Danmark er implementeret i mar-
kedsføringsloven. Direktivet om urimelig handelspraksis finder anvendelse
på enhver ”urimelig handelspraksis”
-
herunder ”dark patterns”. Hvis der
anvendes ”dark patterns” i forbindelse med handelspraksis mellem tech-
virksomheder og forbrugere, kan direktivet anvendes til at anfægte rime-
ligheden af en sådan praksis ud over andre instrumenter inden for EU's ret-
lige ramme såsom den generelle forordning om databeskyttelse. Forbuddet
mod brug af dark patterns i forordningen om digitale tjenester finder kun
anvendelse, hvor forholdet ikke er omfattet af direktivet om urimelig han-
delspraksis.
Fjerde forslag
vedrører krav om, at tech-virksomheder gennemfører og of-
fentliggør en såkaldt
Children’s Impact Assessment
efter engelsk forbillede
før lanceringen af en større ny service eller produkt målrettet børn og unge.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om en redegørelse for, om de enkelte dele i borgerforslaget Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge! er omfattet af eksisterende dansk lovgivning
3/4
Afhængigt af hvordan anbefalingen fortolkes vil forordningen om digitale
tjenester delvist gennemføre denne anbefaling. Forordningen vil pålægge
meget store online platforme og meget store online søgemaskiner at udar-
bejde årlige (eller ved ibrugtagning af nye funktioner) risikovurderinger af
deres platforme. Heri indgår bl.a. enhver aktuel eller forventet negativ ind-
virkning i forbindelse med beskyttelse af mindreårige.
Femte forslag
vedrører krav om, at tech-firmaer offentliggør deres dataind-
samlingspraksis, indholdsmoderationspraksis og algoritmiske brug, hvilke
datatyper- og mængder, der indsamles og bruges til algoritmisk forstærk-
ning eller targeting.
Afhængigt af hvordan anbefalingen fortolkes, vurderes det, at anbefalingen
vil blive delvist gennemført i både forordningen om digitale tjenester og
forordningen om kunstig intelligens.
Forordningen om digitale tjenester vil eksempelvis stille krav om gennem-
sigthed ift. sociale platformes brug af anbefalingsalgoritmer, og til beslut-
ninger ift. indholdsmoderation. Forordningen om kunstig intelligens for-
handles fortsat i EU. Med EU-Kommissionens forslag vil der blive stillet
krav til gennemsigtigheden i systemer med kunstig intelligens, herunder ift.
algoritmer og datagrundlag.
Sjette forslag
vedrører krav om klare, præcise og letforståelige politikker
og procedurer for moderation af indhold og appeller af indholdsbeslutnin-
ger.
Afhængigt af hvordan anbefalingen fortolkes, vurderes det, at anbefalingen
vil blive gennemført i forordningen om digitale tjenester.
Med forordningen vil der blive indført regler om, at platforme i deres tje-
nestevilkår skal oplyse om deres politikker for indholdsmoderation. Poli-
tikkerne skal beskrives i et klart, forståeligt og brugervenligt sprog. For-
ordningen forpligter endvidere platforme til at begrunde nedtagning af ind-
hold. Tjenesten skal bl.a. oplyse brugeren om, hvorvidt tjenesten vurderer,
at indholdet er ulovligt eller er i strid med tjenestens vilkår. Hvis tjenesten
vurderer, at indholdet er i strid med retningslinjerne, så skal tjenesten nær-
mere begrunde, hvorfor det er tilfældet. Platformene skal også etablere et
internt klagebehandlingssystem og informere brugerne om deres mulighed
for at klage over beslutningen, hvis de får fjernet noget af deres indhold.
Med forordningen indføres der også regler om øget transparens og indblik
i platformens indholdsmoderation.
Syvende forslag
vedrører forbud mod enhver algoritmisk proces, der resul-
terer i forskelsbehandling ift. gældende lovgivning.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om en redegørelse for, om de enkelte dele i borgerforslaget Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge! er omfattet af eksisterende dansk lovgivning
4/4
Ulovlig forskelsbehandling er ulovlig uanset hvilken teknologi, proces eller
tjeneste, der forårsager det. Ulovlig forskelsbehandling, som følge af kun-
stig intelligens, er derfor allerede forbudt i Danmark. Det antages derfor, at
forslaget i højere grad handler om at sikre en nemmere håndhævelse af
gældende lovgivning om ulovlig forskelsbehandling ifm. kunstig intelli-
gens.
Bias og diskrimination er et meget stort opmærksomhedspunkt i kom-
mende EU-retsakter om kunstig intelligens. Med EU-Kommissionens for-
slag til en forordning om kunstig intelligens stilles der krav til, at udbydere
af højrisiko kunstig intelligens systemer, pålægges at etablere et risikosty-
ringssystem, der skal identificere risici tilknyttet systemet, samt indføre
passende risikostyringsforanstaltninger til at adressere de pågældende risici
herunder bias, der kan føre til forskelsbehandling. Derudover stiller for-
ordningen krav til, at det datagrundlag som algoritmer anvender eller træ-
nes på, efterlever en række kvalitetskriterier, herunder blandt andet for pas-
sende datastyring- og dataforvaltningspraksis samt at datasæt skal være så
relevante, repræsentative, fejlfri og fuldstændige som muligt, for netop at
undgå bias i datagrundlaget, som kan føre til ulovlig forskelsbehandling i
anvendelsen af systemet. Jf. ovenfor forhandles forordningen om kunstig
intelligens fortsat i EU og forventes at finde anvendelse i Danmark fra slut-
ningen af 2025.
Ottende forslag
vedrører krav om, at tech-firmaer blokerer mindreåriges
adgang til sociale medieplatforme såsom Instagram, TikTok og Snapchat,
medmindre de har udtrykkelig tilladelse fra deres forældre.
Som beskrevet ovenfor følger det af databeskyttelsesforordningen, at for-
ældrene skal give tilladelse, hvis informationssamfundstjenester behandler
personoplysninger om børn under den fastsatte aldersgrænse på baggrund
af samtykke. Der findes ikke danske regler om aldersverifikation på sociale
platforme.
Niende forslag
vedrører krav om, at tech-firmaer blokerer adgangen til por-
nografisk materiale for mindreårige.
Der findes ikke danske regler om blokering af pornografisk materiale for
mindreårige.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov