Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2722685_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1806
Doknr.
19332
Dato
09-06-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 12. maj 2023.
Spørgsmål nr. 68:
”I
ministerens svar på DIU alm. del
samrådsspm. C den 3. maj 2023, nævnte ministeren, at
der er områder, hvor kunstig intelligens forordningen måske ikke regulerer tilstrækkeligt. Mi-
nisteren nævnte sociale medier som et eksempel på et sådant område. På hvilke områder me-
ner ministeren, at AI-forordningen ikke går langt nok? Og hvilken regulering vil regeringen ar-
bejde for på EU niveau inden for disse områder? Er dette noget, regeringen vil arbejde for i de
kommende trilogforhandlinger?”
Svar:
Generelt er jeg meget tilfreds med det kompromis, vi blev enige om i Rådet. Men der er om-
råder, hvor jeg gerne havde set, at vi i EU var gået videre end det Kommissionen oprindeligt
foreslog, og det vi blev enige om i Rådet. Ligesom jeg mener, at der generelt er behov for at
regulere tech-giganter strengere i EU, herunder særligt i forhold til sociale platforme, som AI-
forordningen ikke er fokuseret på.
Europa-Parlamentet har i deres holdning til AI-forordningen foretaget en række interessante
ændringer. De har blandt andet tilføjet anbefalingsalgoritmer fra store digitale platforme og
søgemaskiner som en højrisiko anvendelse af kunstig intelligens. AI systemer, der har til for-
mål at påvirke valg, er ligeledes blevet klassificeret som høj-risiko af Europa-Parlamentet. Der-
udover lægger de op til at forbyde kunstig intelligens systemer til direkte manipulation, og
kunstig intelligens systemer der udnytter sårbarheder hos sårbare grupper. Jeg finder det vig-
tigt, at børn bliver beskyttet tilstrækkeligt, og at vores valg forbliver frie. Vi er derfor netop nu
ved at analysere, hvilken virkning Europa-Parlamentets forslag vil have, og om dette er den
rette tilgang til at beskytte børn og vores demokrati bedst muligt.
Derudover har Danmark igennem hele forhandlingsforløbet lagt stor vægt på at sikre en stær-
kere og mere effektiv håndhævelse. Det vil jeg fortsat arbejde hårdt for i trilogforhandlin-
gerne. Dertil er det vigtigt, at AI systemer til generelle formål og modellerne bag omfattes på
en proportional måde. Danmark har stået i spidsen for at få disse omfattet i Rådets generelle
indstilling, og det vil ligeledes være et område, regeringen lægger vægt på i trilogforhandlin-
gerne.
AI-forordningen er ikke målrettet sociale medier. Det er Digital Services Act til gengæld, og
den finder anvendelse for de store platforme og søgemaskiner allerede fra august i år. Her må
jeg henvise til Erhvervsministen for yderligere detaljer.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvilke områder ministeren mener, at AI-forordningen ikke går langt nok
2722685_0002.png
Jeg forventer, at trilogforhandlingerne for alvor vil starte under det spanske EU-formandskab,
og jeg vil så vidt muligt løbende holde udvalget opdateret om udviklingen.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2