Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2722691_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1806
Doknr.
19332
Dato
09-06-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 12. maj 2023.
Spørgsmål nr. 67:
”Det
fremgår af svar på DIU alm. del
spm. 26, at ministeren ikke har grund til at tro, at dan-
ske myndigheder ikke efterlever de gældende regler på området, bl.a. om at der skal være
hjemmel til behandlingen i lovgivningen. Sidste år blev profileringsværktøjet ASTA til profile-
ring af ledige, og som var benyttet i flere kommuner, lukket, fordi Datatilsynet vurderede, at
der ikke var hjemmel til det, idet samtykket ikke kunne anses som frivilligt. Mener ministeren
ikke, at lukningen af ASTA giver anledning til at undersøge yderligere i forhold til, om myndig-
hederne overholder reglerne? Der henvises til nyhedsartikel ”Udtalelse fra Datatilsynet: Kom-
muners hjemmel til AI-profileringsværktøjet
Asta” på datatilsynet.dk af 18. maj 2022.”
Svar:
Mit generelle udgangspunkt er, at jeg går ud fra, at danske myndigheder overholder gæl-
dende love. Hvis andet er tilfældet, skal det naturligvis bringes i orden.
Jeg har bedt Beskæftigelsesministeren forholde sig til spørgsmålet. Ministeren oplyser føl-
gende:
”Vores
udgangspunkt er at have tillid til, at kommunerne overholder gældende lov og regler.
Kommunerne er ansvarlige for, at de anvender data til lovlige mål og beskytter dem korrekt.
Hvis Beskæftigelsesministeriet finder ud af, at der sker ulovlig dataanvendelse i en kommune
eller hos andre myndigheder, så skal Beskæftigelsesministeriet anmelde det til Datatilsynet. I
2022 lukkede ASTA-profileringsværktøjet efter en udtalelse fra Datatilsynet, der såede tvivl
om, hvorvidt kommunerne havde hjemmel til brug af værktøjet. Det er et eksempel på, hvor-
dan en regering kan reagere, når der dukker alvorlige enkeltsager op.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre