Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 1688
Doknr.
28548
Dato
01-09-2023
Endeligt svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 4. maj 2023.
Spørgsmål nr. 61:
”Foretager
de største online platforme, herunder Facebook, YouTube, Instagram, TikTok,
Snap-Chat, Twitter, Pinterest m.v. adfærdsbaseret marketing til brugere under 16 år?”
Svar:
Som digitaliseringsminister er mit hovedfokus, at de nye digitale teknologier skaber værdi,
samtidig med at borgernes grundlæggende rettigheder bliver respekteret i den digitale ver-
den. Og jeg mener, at vi skal være meget kritiske over for den datahøst, som de store tech-
virksomheder foretager.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra erhvervsministeren. Er-
hvervsministeren har i den forbindelse leveret følgende svar:
”Tech-giganternes
forretningsmodel er generelt baseret på annoncering fra markedsføring, og
at tech-giganterne målretter annoncer mod deres brugere. Det må antages, at tech-gigan-
terne i den forbindelse også målretter deres markedsføring mod brugere under 16 år, da der
ikke i dag er effektive aldersverifikationsværktøjer på tech-giganternes tjenester.
Med DSA-forordningen indføres et forbud mod målrettet markedsføring baseret på profile-
ring ved brug af personoplysninger, hvis udbyderen af formidlingstjenesten med rimelig sik-
kerhed er klar over, at tjenestemodtageren er mindreårig. Forbuddet gælder for onlineplat-
forme, dvs. formidlingstjenester, der lagrer og udbreder information til offentligheden. Det
gælder dermed for bl.a. sociale platforme.
For så vidt angår de konkrete tjenester nævnt i spørgsmålet, har Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen oplyst, at styrelsen ikke har detaljeret kendskab til, i hvilket omfang disse konkrete
tjenester foretager markedsføring på baggrund af profilering over for brugere under 16 år.
Overtrædelser af DSA-forordningens bestemmelser herom vil, for så vidt angår de i spørgsmå-
let nævnte konkrete digitale tjenester, skulle påses og håndhæves af Europa-Kommissionen
eller af den EU-medlemsstat, hvor udbyderen har sit hovedforretningssted eller
–
for udby-
dere der ikke er etableret i EU
–
hvor udbyderens retlige repræsentant er etableret.
Der henvises desuden til besvarelsen af DIU spørgsmål 60 alm. del.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre