Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2744210_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1688
Doknr.
28548
Dato
01-09-2023
Endeligt svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 4. maj 2023.
Spørgsmål nr. 60:
”Hvilke
kontrol- og sikkerhedsfunktioner anvender de største online platforme som Facebook,
YouTube, TikTok, Snapchat, Twitter, Pinterest mv. i dag, herunder alderskontrol, skærmtids-
kontrol, forældrekontrol m.v.?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra erhvervsministeren. Er-
hvervsministeren har i den forbindelse leveret følgende svar:
”Europa-Kommissionen udpegede den 25. april 2023 17 ”meget store online platforme” og to
”meget store online søgemaskiner” i henhold til DSA-forordningen.
De i spørgsmålet nævnte
platforme er alle omfattet heraf. DSA'en vil være gældende på tværs af EU fra 17. februar
2024. Men meget store platforme og meget store online søgemaskiner skal leve op til forplig-
telserne under DSA'en tidligere
maksimum fire måneder efter, at Europa-Kommissionen har
udpeget dem, dvs. senest den 25. august 2023.
Af særlig relevans i forhold til det stillede spørgsmål kan nævnes, at de meget store online
platforme og søgemaskiner iht. DSA’en hvert år skal vurdere, om udformningen eller virkemå-
den af deres tjeneste udgør en risiko fx for udbredelse af ulovligt indhold eller for negativt at
påvirke børn og unge eller på personers fysiske eller psykiske velbefindende. På baggrund af
denne risikovurdering skal platformen indføre rimelige, forholdsmæssige og effektive foran-
staltninger for at begrænse de identificerede risici.
Det fremgår af DSA’en, at disse foranstalt-
ninger bl.a. kan omfatte målrettede foranstaltninger til beskyttelse af børns rettigheder, her-
under værktøjer til alderskontrol og forældrekontrol, eller værktøjer, der har til formål at
hjælpe mindreårige med at signalere misbrug eller opnå støtte, alt efter hvad der er relevant.
Der er således ikke i denne henseende efter DSA’en konkrete krav til de kontrol-
og sikker-
hedsfunktioner, som udbyderen skal implementere i tjenesten.
Platformene afgør således selv, hvilke relevante kontrol- og sikkerheds-funktioner de vil an-
vende til at begrænse fx børn og unges brug af deres tjenester eller adgangen til indhold
herpå. Flere store tjenester benytter på eget initiativ forskellige aldersverifikationsværktøjer.
Det kan fx være gennem tredjeparter som Yoti, der udbyder ansigtsgenkendelsesværktøjer og
anvender kunstig intelligens til at estimere alder. Der findes imidlertid også tjenester, som
udelukkende aldersverificerer via anmodning om aldersoplysninger eller identifikation ved ID.
Udover DSA’en er direktivet om urimelig handelspraksis også relevant ift. platformenes for-
pligtelser overfor børn og unge. Direktivet er i Danmark implementeret i markedsføringslo-
ven. Markedsføringsloven stiller særlige krav til markedsføring rettet mod børn og unge. Det
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvilke kontrol- og sikkerhedsfunktioner de største online platforme anvender i dag
2744210_0002.png
fremgår af forarbejderne til markedsføringsloven, at ikke alle typer af aldersfiltre udgør et til-
strækkeligt grundlag for at antage, at hjemmesiden ikke retter sig mod børn og unge. Det vil
fx være tilfældet, hvis aldersfilteret kun kræver, at man indtaster sin fødselsdato eller svarer
”ja” eller ”nej” til, hvorvidt man er over 18 år uden kontrol af oplysningerne. En virksomhed
skal med andre ord opstille et tilstrækkeligt effektivt aldersfilter, hvis den vil sikre, at tjene-
sten ikke skal vurderes efter de strengere markedsføringsregler, som gælder for markedsfø-
ring til børn og unge.
Jeg kan derudover oplyse, at regeringens ekspertgruppe om tech-giganter i deres delafrap-
portering fra juni 2023 anbefalede, at der udvikles effektive aldersbekræftelsesværktøjer, så
børn og unge kun kan få adgang til tjenester med aldersvarende indhold. Regeringen vil i lyset
af anbefalingerne fremsætte et lovforslag vedr. aldersverifikation på pornosider, som skal
medvirke til, at børn og unge kun kan få adgang til tjenester med alders-svarende indhold.
I forlængelse af ovenstående oplyses det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke umid-
delbart har adgang til detaljeret viden om de konkrete, navngivne tjenesters brug af kontrol-
og sikkerhedsfunktioner.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2