Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2703499_0001.png
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet.
Lad mig allerførst takke spørgeren for at bringe spørgsmålet
om kunstig intelligens op.
Der er mange vigtige politiske diskussioner og dilemmaer,
der knytter sig til anvendelsen af kunstig intelligens. Diskus-
sioner som jeg som digitaliseringsminister byder velkom-
men.
Jeg vil gerne slå fast, at brugen af ny teknologi rummer et
stort potentiale. Det gælder også kunstig intelligens.
Det er afgørende for mig, at vi understøtter udviklingen, så
vi får udnyttet potentialet for vækst og effektivisering. Både i
det private og i den offentlige sektor.
Danmark har en styrkeposition, når det gælder brugen af
kunstig intelligens i vores erhvervsliv. 24 procent af de dan-
ske virksomheder brugte i 2021 kunstig intelligens
det er
rekord i EU. Det skal vi værne om og understøtte.
Det går ikke, at vi bliver teknologiforskrækkede. For kunstig
intelligens kan være en del af løsningen på mange af de sam-
fundsproblemer vi står overfor. Herunder mangel på ar-
bejdskraft og den grønne omstilling
Fx bruges kunstig intelligens på hospitalerne til at analysere
brystkræftscanninger. På den måde kan det aflaste special-
lægerne og frigøre hænder i sundhedsvæsenet. Og patien-
terne kan blive hurtigere udredt, hvilket i sidste ende kan
redde liv. Det er et potentiale vi skal udnytte
alt andet ville
være uetisk.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0002.png
En række danske virksomheder udbyder løsninger, der bru-
ger kunstig intelligens til at identificere energispild i bygnin-
ger.
Det har tidligere været meget svært at finde manuelt. På
den måde kan der findes store energibesparelser og CO2-re-
duktioner, både i det private og i det offentlige.
De to eksempler viser blot en brøkdel af potentialet ved kun-
stig intelligens. Det er vigtigt, at vi som politikere ikke kom-
mer til at stille hindringer i vejen for udbredelsen af ny tek-
nologi
hverken i det offentlige eller i det private erhvervs-
liv.
Når det så er sagt, så ser jeg det som helt afgørende, at vi får
en ansvarlig og sikker brug af kunstig intelligens, og at udvik-
lingen sker med fokus på borgernes grundlæggende ret-
tigheder.
Borgerne skal kunne have tillid til teknologien og vores brug
af den. Herunder særligt ift. beskyttelse af borgeres og virk-
somheders data.
Det er vigtigt, at vi konstant har fokus på at sikre, at virksom-
heder og myndigheder, der bruger kunstig intelligens, hånd-
terer den data de indsamler på en tryg og sikker måde.
Vi skal værne om privatlivets fred, og sikre, at de har styr på,
hvilke data de bruger.
Det er vigtigt, at virksomheder og myndigheder overholder
de regler for indsamling og håndtering af data som vi alle-
rede har i EU og i Danmark. Det vil sige reglerne for person-
databeskyttelse (GDPR) og for brugen af cookies på hjemme-
sider.
[Har regeringen planer om nye initiativer ift. kunstig intelligens?]
I samrådsspørgsmålet spørges der ind til om regeringen har
nogen planer om nye initiativer ift. kunstig intelligens.
1
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0003.png
Og ja, vi er i fuld gang med at overveje, hvilke rammer der
skal være for den her nye teknologi. Og hvordan vi får udnyt-
tet potentialerne ved kunstig intelligens bedst muligt, og på
en sikker og ansvarlig måde.
Det er meget vigtigt for mig, at vores tilgang til kunstig intel-
ligens går på to ben:
For det første,
skal vi investere og understøtte innovation,
så Danmark og danske virksomheder er med i front.
For det andet,
skal vi have faste regler og rammer, der be-
skytter borgerne, virksomhederne og vores værdier.
Danmark kan og skal ikke løse udfordringerne alene. Udfor-
dringerne og mulighederne som teknologien bringer med sig
er globale og skal derfor løses i fællesskab - særligt i EU som
her har været en ”first mover”
og haft stort fokus på dagsor-
denen allerede siden 2019.
Vores førsteprioritet er derfor at få forhandlet
Forordningen
om Kunstig Intelligens
på plads i EU. Og sikre, at der lander
en god aftale, så hurtigt som muligt.
Forordningen kommer til at udgøre de første regler om ud-
vikling og brug af kunstig intelligens i verden, og vil derfor
sætte en global standard.
Det er derfor en meget stor prioritet for mig, at Danmark
sætter et markant aftryk på forhandlingerne.
Formålet med forordningen er at skabe gode betingelser for
udvikling og anvendelse af kunstig intelligens i EU på en sik-
ker og ansvarsfuld måde.
Forordningen kommer til at udgøre grundlaget for vores ar-
bejde med kunstig intelligens.
Jeg har ikke planer om at fremlægge ny lovgivning om kun-
stig intelligens før forordningen er blevet forhandlet færdigt.
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0004.png
Vi vil presse på i EU for, at der sættes krav til kunstig intelli-
gens, så vi sikrer, at teknologien udvikles og anvendes på en
etisk og sikker måde.
Kunstig intelligens kan anvendes i mange forskellige typer af
produkter og tjenester.
Det handler ikke om at være for eller imod kunstig intelli-
gens.
Det handler om at skelne mellem forskellige anvendelser af
kunstig intelligens.
Nogle anvendelser af kunstig intelligens er forbundet med
større risici end andre.
Jo større risici, desto strengere krav skal vi stille i regulerin-
gen.
Jeg er derfor glad for, at Forordningen om Kunstig Intelligens
er baseret på en risikobaseret tilgang. Det har vi prioriteret i
forhandlingerne i EU.
I reguleringen følger graden af forpligtelser også graden af
risici.
Nogle anvendelser af kunstig intelligens har en uacceptabel
risiko og bliver derfor forbudt. Det gælder fx systemer med
kunstig intelligens, der manipulerer menneskers adfærd ved
at påvirke vores underbevidsthed, uden at vi lægger mærke
til det, for at omgå brugernes frie vilje.
Det gælder også systemer med kunstig intelligens, der gør
det muligt at indføre sociale pointsystemer. Kina er i fuld
gang med at udvikle et system baseret på kunstig intelligens,
der kategoriserer mennesker ud fra en stor mængde data.
Alt fra parkeringsbøder til sprogbrug på sociale medier. Folk
med høj social score kan så fx komme først i køen til lægen.
Det er en praksis som er uforenelig med vores værdier i EU.
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0005.png
Højrisiko anvendelser mødes med streng regulering. Herun-
der i forhold til transparens, datakvalitet, håndtering af bias
og menneskeligt tilsyn.
Eksempler på højrisiko anvendelser er brug af kunstig intelli-
gens i forbindelse med optagelse på uddannelser eller re-
kruttering.
Eller offentlige myndigheders tildeling af ydelser.
Ift. anvendelser med
’begrænset
risiko’ stilles der kun krav
om transparens. Chatfunktioner som ChatGPT falder i ud-
gangspunktet i denne kategori
med mindre at chatfunktio-
nerne bliver anvendt i højrisiko-områderne dvs. til rekrutte-
ring, i sundhedsvæsenet eller i retsvæsenet mv. Så vil de
blive underlagt højrisiko-kravene.
I EU er den digitale dagsorden generelt en topprioritet.
Ud over Forordningen om Kunstig Intelligens, så forhandler
vi også Dataforordningen netop nu.
De nye retsakter kommer til at definere arbejdet med data
og kunstig intelligens i Danmark.
På tværs af dem alle har vi valgt en ansvarlig tilgang til ny
teknologi og brugen af data, hvor borgernes grundlæggende
rettigheder er i centrum.
Vi er meget optagede af kunstig intelligens og er i gang med
at undersøge, hvordan vi bedst muligt håndterer udviklin-
gen, og hvad vi kan gøre i Danmark efter at forhandlingerne i
EU er faldet på plads.
Vi er dermed allerede i gang med at fastlægge hvordan for-
ordningen skal implementeres og hvilke understøttende ini-
tiativer vi kan igangsætte.
Det kan fx være regulatoriske sandkasser, testfaciliteter og
vejledning, hvor virksomheder og myndigheder kan få hjælp
til deres brug af kunstig intelligens.
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0006.png
[Har regeringen planer om nye initiativer ift. kunstig intelligens
set i lyset af udviklingen inden for chatbotter herunder ChatGPT]
I samrådsspørgsmålet spørges der specifikt ind til de nye
chatfunktioner som er kommet på markedet, herunder Chat-
GPT.
Chatbots rummer stort potentiale, og jeg tror de er kommet
for at blive.
Jeg er optimistisk ift. at chatbots kan bruges til at indfri væ-
sentlige effektiviseringspotentialer.
Ligesom at lommeregneren og internet-søgemaskiner har
gavnet vores samfund og skabt vækst og arbejdspladser, så
tror jeg på, at chatbots rummer det samme potentiale.
Chatbots kommer til at blive brugt i skolerne, på universite-
terne, i virksomhederne og i samfundet generelt.
Jeg er sikker på, at man ude lokalt kommer til at have indgå-
ende diskussioner om, hvordan man vil bruge chatbots, og
hvordan man ikke vil.
Men jeg er også meget bekymret for om virksomheder som
OpenAI, der står bag ChatGPT, beskytter vores personoplys-
ninger godt nok.
Jeg antager, at spørgeren specifikt spørger ind til ChatGPT i
lyset af beslutningen fra det italienske Datatilsyn om at lukke
for ChatGPT i Italien.
Det italienske Datatilsyn indførte i marts et midlertidigt for-
bud mod ChatGPT på baggrund af mistanke om ulovlig hånd-
tering af italienernes personlige oplysninger samt mang-
lende aldersverificering. ChatGPT har samarbejdet med det
italienske Datatilsyn, og nu igen tilgængelig i Italien.
5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0007.png
Ligesom alle andre virksomheder, der indsamler og behand-
ler data, så skal OpenAI selvfølgelig overholde den gældende
lovgivning.
Herunder databeskyttelsesforordningen [GDPR] ift. reglerne
om behandling og indsamling af personoplysninger og sam-
tykke.
Det er Datatilsynet, der fører tilsyn med databeskyttelsesfor-
ordningen i Danmark. Jeg ved at Datatilsynet holder et vå-
gent øje med det her.
Og jeg ved at Det Europæiske Databeskyttelsesråd har ned-
sat en taskforce mellem EU-landenes nationale datatilsyn.
Datatilsynet i Danmark deltager også i den nye taskforce.
De skal undersøge de bekymringer der er ift. om ChatGPT
overholder GDPR.
Der er også en række andre bekymringer ved brug af chat-
bots. Fx ift. beskyttelse af forretningshemmeligheder, hvis
de ansatte bruger chatbots i deres arbejde.
Her er det også et spørgsmål om digital dannelse og teknolo-
giforståelse.
Virksomheder har selv et ansvar for at have styr på deres in-
formationssikkerhed. Men vi skal selvfølgelig hjælpe dem, og
der findes allerede vejledning om sikker brug af kunstig in-
telligens for virksomheder.
[Afrunding]
Regeringen er meget optaget af kunstig intelligens-dagsor-
denen.
Vi skal udnytte potentialerne ved teknologien, men det er
afgørende, at vi får en ansvarlig brug af kunstig intelligens.
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/5-23 om nye initiativer, set i lyset af den aktuelle udvikling inden for kunstig intelligens
2703499_0008.png
Jeg er overbevist om, at vi
ved at vælge en tilgang der går
på to ben, som jeg netop har skitseret - kan gøre sikker og
etisk kunstig intelligens til en konkurrencefordel for Dan-
mark.
Tak for ordet.
7