Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2660884_0001.png
Digitaliseringsminister og Minister for Ligestilling Marie
Bjerres talepapir
Besvarelse af samrådsspørgsmål A (alm.
del) af 18. januar 2023 stillet efter ønske fra
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
8. februar 2023 kl. 10:00-11:00.
DIU
Ca. 10 minutter
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Det talte ord gælder
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet stillet af Lisbeth
Bech-Nielsen fra SF.
MitID er en løsning, som stort set alle voksne danskere har
skullet tage i anvendelse over det seneste år, og derfor er jeg
glad for denne mulighed for at sætte nogle ord på
udrulningen af løsningen.
Jeg er enig i, at udrulningen af MitID ikke har været helt
gnidningsfri, og at der er mange borgere, som har fundet det
svært at få MitID. Derfor er jeg glad for, at udvalget har
valgt at tage spørgsmålet op.
Lad mig starte med at opsummere, hvor vi står nu: Der er
nu over 4,9 millioner danskere, der har fået MitID. Og 95
procent af danskernes logins på digitale
selvbetjeningsløsninger sker med MitID. Det vil sige, at i
uge 4, som er seneste uge vi har tal fra, var der over 18
millioner logins med MitID.
Det vidner om, at danskerne har taget MitID til sig.
Med introduktionen af MitID har 5 millioner mennesker
over godt et år skullet over på en ny it-løsning. Vi har ikke
tidligere i Danmark prøvet at flytte så mange mennesker fra
1
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0003.png
en så central it-løsning til en anden. Det er en meget stor
opgave for myndighederne.
Jeg tror, at det er svært at forestille sig, at der ikke skulle
opstå nogle komplikationer overhovedet i en sådan
forandring.
Og der har også været udfordringer ved udrulningen af
MitID. Nogle danskere har fx oplevet, at det har været svært
at komme over på den nye løsning og få MitID til at virke og
har haft brug for hjælp fra Borgerservice eller supporten.
Nogle borgere har også haft svært ved at forstå, hvorfor
NemID ikke var godt nok længere.
Her kunne vi have været bedre til at forklare, at vi bl.a. har
indført MitID, fordi der er behov for at styrke sikkerheden i
løsningen og beskytte borgerne. Det har bl.a. betydet, at
nøglekortet, der har været misbrugt i sager om
identitetstyveri, er blevet fjernet.
Og flere kommuner har oplevet travlhed og lange ventetider
i Borgerservice, hvor behov for hjælp til MitID har været en
del af årsagen. Det vil jeg komme nærmere ind på i dag.
Det er min overbevisning, at det er godt for Danmark og for
danskerne, at vi med MitID har fået en sikrere og mere
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0004.png
moderne digital ID-løsning. Det tror jeg, er svært at være
uenig i. Selvom der har været udfordringer undervejs
[Vi skal tage ved lære af erfaringerne fra
implementeringen]
Der spørges til, hvordan jeg forholder mig til
implementeringen af MitID, og hvordan man vil tage ved
lære af erfaringerne fra forløbet.
Udviklingen af MitID er jo ikke statens projekt alene, men
er skabt i fællesskab i det offentlige-private partnerskab
med finanssektoren.
Dertil kommer, at udrulningen af MitID er et fællesoffentligt
projekt, hvor staten og kommunerne har samarbejdet tæt
om implementeringsprocessen og om de udfordringer, der
har været i den forbindelse.
Digitaliseringsstyrelsen har siden foråret 2021 løbende
været i dialog med KL og den kommunale Borgerservice om
overgangen fra NemID til MitID, og om forventningerne til
omfanget af opgaven.
Kommunerne og borgerservice blev således første gang i
foråret og sommeren 2021 orienteret om
Digitaliseringsstyrelsens estimat for, hvor mange personer,
som ville have behov for hjælp i borgerservice.
3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0005.png
Ser man på de tal, var estimatet, at mellem 900.000 og 1,3
millioner borgere ville henvende sig i Borgerservice.
Tal fra KL viser, at det faktiske antal fremmødte fra starten
af andet halvår 2021 til og med andet halvår af 2022 var ca.
980.000 personer. Altså et tal, som er i den lave ende af
estimatet.
Når der er mange borgere, der har mødt op i borgerservice,
skyldes det dels, at nogle borgere har haft brug for hjælp til
at lære den nye løsning at kende og dels de øgede
sikkerhedskrav til MitID sammenlignet med NemID.
De skærpede sikkerhedskrav stammer fra den europæiske
eIDAS-forordning og er årsag til, at mange danskere skulle
verificere sig med pas eller alternativt ved fysisk fremmøde.
Formålet er at sikre, at den, der opretter MitID, er den
person, de udgiver sig for at være. Det synes jeg, er godt og
fornuftigt.
Det har på den ene side gjort MitID mere sikkert at bruge.
Men det har også gjort, at det for nogle har været lidt mere
besværligt at oprette MitID. Det tror jeg godt, at man kunne
have kommunikeret tydeligere, så den enkelte borger
forstod, hvorfor netop
de
skulle i borgerservice.
4
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0006.png
Det er selvfølgelig mere besværligt, end hvis man kunne
være fri for denne identitetssikring. Men jeg tror, at vi alle
sammen kan være enige om, at det er en god ting, at der er
høje krav til sikkerheden i vores nationale digitale ID-
løsning.
Og selvom det har skabet udfordringer for en del borgere, og
selvom en del stadig skal vænne sig til MitID, så er jeg
overbevist om, at danskerne hurtigt vil vænne sig til,
hvordan MitID virker, og få gode vaner med løsningen.
Det har været en stor og vanskelig opgave at få næsten 5
mio. mennesker over på MitID. Og som sagt, er det er en
opgave, som man ikke før har gennemført i Danmark i dette
omfang.
Derfor har der også været tæt samarbejde med
kommunerne, ligesom det har været opfordringen til
kommunerne og borgerservice løbende at tilpasse
bemandingen og opbygge kapacitet til at håndtere de
fremmødte borgere.
Travlheden i Borgerservice skyldes dog ikke alene MitID. Da
Rusland angreb Ukraine, fik kommunerne en ekstra opgave
med at håndtere et større antal ukrainske flygtninge. Oven i
det udgjorde afstemning om afskaffelse af
5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0007.png
forsvarsforbeholdet den 1. juni og efterårets valg til
Folketinget store kommunale opgaver med at forestå
afstemningen og valget.
Disse begivenheder har ingen kunnet forudse, men de har
selvfølgelig bidraget til forlænget ventetid til hjælp med
MitID.
Men lad mig også gerne slå fast, at der ikke kan være nogen
tvivl om, at kommunerne og medarbejderne i Borgerservice
har ydet en kæmpe indsats med at hjælpe de borgere, der
har haft behov for det, med at få MitID. For det skal der lyde
en stor tak.
Jeg skal ikke påstå, at alt ved udrulningen af MitID har
været perfekt, og at der ikke er noget, man kunne have gjort
anderledes.
For eksempel kunne Digitaliseringsstyrelsen have haft en
tættere opfølgning med kommunerne om estimaterne for
MitID-opgavens omfang.
Man kunne også have haft en bedre forventningsafstemning
med borgerne om, at det kan kræve noget for den enkelte at
komme over på en ny eID-løsning, og at det godt kan vise
sig besværligt for nogle.
6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0008.png
Som myndighed har vi altid et ansvar for, at der bliver
samlet op på afslutningen af et stort it-projekt. Det vil der
også blive gjort for MitID, når projektet er helt afsluttet. Jeg
vil se frem til at se resultatet af denne evaluering.
[Spørgsmålet om kompensation skal drøftes under
økonomiforhandlingerne]
Endelig bliver der spurgt ind til kompensation for udgifter
til udrulningen af MitID i kommunerne.
Typisk drøfter vi jo kommunernes og regionernes økonomi
med KL og Danske Regioner ved de årlige
økonomiforhandlinger, som ligger i foråret.
Jeg er sikker på, at hvis KL ser MitID som et væsentlig
punkt, som kommunerne gerne vil drøfte, så rejser de det
ved forhandlingsbordet.
[Afslutning]
Lad mig afslutningsvis sige, at MitID er en god løsning, som
er både mere sikker og mere tidsvarende end NemID.
Selvom NemID stadig virker, så er løsningen
pensionsmoden, der er behov for en løsning, der
sikkerhedsmæssigt er mere fremtidssikret. Og derfor er jeg
glad for, at vi har udvist rettidig omhu og fået MitID.
7
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/2-23 om implementeringen af MitID
2660884_0009.png
Danskerne har i mange år været vant til at bruge NemID. Og
de har nu skulle vænne sig til noget nyt uden, at vi tydeligt
nok har fået forklaret, hvorfor NemID skulle udskiftes med
MitID. Derfor er det naturligt, at oplevelsen af overgangen
til MitID hos borgerne og i kommunerne har fyldt meget i
medierne og i den politiske debat på det seneste.
Jeg er overbevist om, at danskerne i den kommende tid vil
vænne sig til MitID og blive lige så fortrolige med og glade
for at bruge den nye løsning, som de har været for den
gamle.
Jeg ser frem til at besvare jeres spørgsmål.
Tak for ordet.
8