Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2698493_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2023
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Hjortdam
2023-0032/51-0006
2796559
Besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 31. marts
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad der defineres som rimelig og urimelig overvågning, når der skal balances mellem hensynet til den enkelte medarbejder og f.eks. borgernes retssikkerhed
2698493_0002.png
Spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil
ministeren sikre, at der er klare regler for overvågning på
arbejdspladsen, herunder hvad der defineres som rimelig og uri-
melig overvågning, når der skal balances mellem hensynet til
den enkelte medarbejder og f.eks. borgernes retssikkerhed? Der
henvises til artiklen »IDA-leder bliver overvåget på arbejdet:
“Det er ikke noget jeg skal opsøge”« på radarmedia.dk den 29.
marts 2023. https://radarmedia.dk/ida-formand-bliver-overvaa-
get-paa-arbejdet-det-er-ikke-noget-jeg-skal-opsoege/”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”1.
Overvågning eller kontrol af medarbejdere via f.eks. logning
og kontrol af brug af internettet og e-mails, GPS-overvågning,
tv-overvågning, eller anden automatisk behandling af medarbej-
dernes personoplysninger skal overholde reglerne i databeskyt-
telsesforordningen
1
og databeskyttelsesloven
2
. Det indebærer,
at kontrollen kun kan ske, hvis der er et gyldigt behandlings-
grundlag. Det vil sige, at en arbejdsgiver skal kunne henvise til
en konkret hjemmel i forordningens artikel 6 eller 9, afhængigt
af hvilke personoplysninger der behandles som led i en given
kontrolforanstaltning.
Ud over databeskyttelsesreglerne er spørgsmålet om kontrol af
medarbejdere reguleret i aftaler mellem arbejdsmarkedets par-
ter. Et eksempel på en sådan aftale er DA og LO’s aftale om
indførelse af kontrolforanstaltninger.
Behandling af oplysninger om medarbejdere, der sker som led i
en kontrolforanstaltning i henhold til DA og LO’s aftale om
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning
om databeskyttelse).
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Side 2/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad der defineres som rimelig og urimelig overvågning, når der skal balances mellem hensynet til den enkelte medarbejder og f.eks. borgernes retssikkerhed
kontrolforanstaltninger eller andre lignende aftaler, kan ske i
medfør af databeskyttelseslovens § 12, stk. 1.
2.
Ud over hjemmelskravet skal de overordnede betingelser i
databeskyttelsesforordningen om saglighed og proportionalitet
også være opfyldt, for at kontrolforanstaltningerne er lovlige.
Det følger således bl.a. af databeskyttelsesforordningens artikel
5, stk. 1, litra a-c, at personoplysninger skal behandles lovligt,
rimeligt og på en gennemsigtig måde, og at personoplysninger
skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime formål og
være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nød-
vendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles.
3.
Endvidere følger det af databeskyttelsesreglerne, at medarbej-
derne (de registrerede) har en række rettigheder over for ar-
bejdsgiveren (den dataansvarlige). Disse rettigheder omfatter
f.eks. ret til underretning om indsamling af personoplysninger,
ret til indsigt, ret til berigtigelse og ret til sletning.
Rettighederne har til formål bl.a. at sikre gennemsigtighed for
den registrerede, herunder f.eks. sikre den registrerede oplysnin-
ger om, hvornår der behandles oplysninger om vedkommende,
og hvilke oplysninger der behandles.
Medarbejdernes ret til underretning følger af den dataansvarli-
ges oplysningspligt, som er fastsat i databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 13 og 14. Det fremgår heraf, at dataansvarlige som
udgangspunkt skal give en række informationer til den registre-
rede, når der behandles oplysninger om vedkommende.
Dette gælder også, når arbejdsgivere iværksætter kontrolforan-
staltninger over for medarbejdere. Arbejdsgivere har således
pligt til
med visse undtagelser
at give medarbejderne nær-
mere bestemt information om behandlingen (kontrollen) senest
på tidspunktet for kontrolforanstaltningens iværksættelse.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
Side 3/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad der defineres som rimelig og urimelig overvågning, når der skal balances mellem hensynet til den enkelte medarbejder og f.eks. borgernes retssikkerhed
2698493_0004.png
”Beskæftigelsesministeriet
kan oplyse, at der ud over lovgiv-
ning om kontrolforanstaltninger, herunder overvågning af an-
satte, såsom GDPR-regler og lov om TV-overvågning kan være
overenskomstmæssig regulering heraf. DA og det daværende
LO indgik eksempelvis en aftale om kontrolforanstaltninger i
2006, hvor følgende blandt andet er anført:
”Kontrolforanstaltninger skal være sagligt begrundede i drifts-
mæssige årsager og have et fornuftigt formål; de må ikke være
krænkende over for lønmodtagerne og de må ikke forvolde løn-
modtagerne tab eller nævneværdige ulemper. Kontrolforanstalt-
ninger skal indrettes således, at der er et rimeligt forhold mellem
formål og midler”
Det gengivne fra aftalen fra 2006 er udtryk for almindelige
grundsætninger om ledelsesretten, og kan således betragtes som
arbejdsretlige grundprincipper i forhold til brug af kontrolforan-
staltninger, herunder overvågning, også uden for det overens-
komstdækkede område.
Det fremgår af 2006-aftalen, at lønmodtagerne som udgangs-
punkt skal underrettes om nye kontrolforanstaltninger, der
iværksættes. Uden for det overenskomstdækkede område kan
der være pligt til at informere om nye kontrolforanstaltninger,
som arbejdsgiver ønsker at tage i brug, efter loven om informa-
tion og høring af lønmodtagere
3
.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er i god over-
ensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel, at brug af
kontrolforanstaltninger, herunder overvågning af ansatte på ar-
bejdspladsen, kan reguleres ved kollektiv aftale, og at konkrete
sager kan håndteres i det fagretlige system. Adgangen til at
indgå kollektive aftaler om sådanne spørgsmål indebærer blandt
andet, at arbejdsmarkedets parter i aftalerne kan tage højde for
særlige udfordringer på specifikke ansættelsesområder i forhold
til kontrolforanstaltninger, herunder overvågning.
3
Lov nr. 303 af 2. maj 2005 om information og høring af lønmodtagere.
Side 4/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad der defineres som rimelig og urimelig overvågning, når der skal balances mellem hensynet til den enkelte medarbejder og f.eks. borgernes retssikkerhed
Det kan desuden oplyses, at der i EU forhandles et direktivfor-
slag om forbedring af arbejdsvilkårene for platformsarbejdere,
hvori også indgår regulering, der har til formål at øge gennem-
sigtigheden i platformenes brug af algoritmeledelse.”
3.
Databeskyttelsesreglerne og overenskomstmæssig regulering sætter ram-
merne for, under hvilke betingelser en arbejdsgiver må gennemføre kontrol-
foranstaltninger i relation til medarbejdere.
Det bemærkes, at databeskyttelsesforordningen har direkte virkning i Dan-
mark, hvilket betyder, at Danmark som udgangspunkt ikke kan fastsætte an-
dre regler, end dem, der følger af databeskyttelsesforordningen.
Jeg kan konstatere, at der er fokus på området, og har i den forbindelse også
noteret mig, at Datatilsynet i marts 2023 har offentliggjort en revideret ud-
gave af tilsynets vejledning om databeskyttelse i ansættelsesforhold. Vej-
ledningen indeholder et afsnit om kontrol af medarbejdere, herunder vejled-
ning om arbejdsgiveres oplysningspligt ved iværksættelse af kontrolforan-
staltninger.
Side 5/5