Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2696896_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. april 2023
Besvarelse af spørgsmål 34 alm. del stillet af udvalget den 29. marts
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvornår vi kan vente lovgivning om plat-
formsansvar for at fjerne ulovligt indhold? Der henvises til artiklen »Plud-
selig fandt 20-årige Jasmin sig selv nøgen på Telegram: - Det er forfærde-
ligt« på nyheder.tv2.dk den 28. marts 2023. https://nyheder.tv2.dk/sam-
fund/2023-03-28-pludselig-fandt-20-aarige-jasmin-sig-selv-noegen-paa-
telegram-det-er
Svar:
Det er frygteligt, når unge menneskers liv på den måde ødelægges. Ulovlig
spredning af eksempelvis private billeder uden samtykke eller materiale
med seksuelt misbrug af børn gennem sociale medier og beskedtjenester
har ofte store konsekvenser for offeret. Det ligger mig meget på sinde at
begrænse muligheden for spredning af sådant ulovligt materiale.
Lovgivningen sondrer mellem deling, der finder sted på en såkaldt
hosting-
tjeneste,
herunder onlineplatforme, og deling, der finder sted som såkaldt
ren videreformidling,
herunder på visse beskedtjenester.
For så vidt angår
hostingtjenester,
herunder onlineplatforme, er der for ny-
lig på EU-niveau trådt en forordning om digitale tjenester i kraft (Digital
Services Act
herefter DSA), som opstiller en række forpligtelser for di-
gitale tjenester, herunder platforme og sociale medier. De fleste bestem-
melser i forordningen finder anvendelse fra 17. februar 2024.
DSA’en indeholder regler om betinget ansvarsfrihed for udbydere af for-
midlingstjenester (bl.a. sociale medier), som er videreført fra det gældende
e-handelsdirektiv, og som er implementeret i e-handelsloven. En af betin-
gelserne for, at en udbyder af en hostingtjeneste, herunder onlineplatforme
eller sociale medier, er ansvarsfri for indholdet på tjenesten, er, at udbyde-
ren straks tager skridt til at fjerne det ulovlige indhold eller hindre adgangen
hertil fra det øjeblik, udbyderen får kendskab til indholdet. Gør udbyderen
ikke det, kan udbyderen efter omstændighederne ifalde et medansvar for
det ulovlige indhold efter anden lovgivning.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvornår vi kan vente lovgivning om platformsansvar for at fjerne ulovligt indhold
2/3
Som noget nyt pålægger DSA’en udbydere af formidlingstjenester en
række forpligtelser, og der kan udstedes bøder for manglende overholdelse
af disse.
DSA’en stiller blandt andet krav til hostingtjenester, herunder onlineplat-
forme og sociale medier, om at deres tjeneste skal indeholde en mekanisme,
hvor brugere konkret kan anmelde, hvad de betragter som ulovligt indhold.
Er anmeldelsen tilstrækkelig konkret til at kunne udpege det ulovlige ind-
hold uden at foretage en retlig undersøgelse, kan tjenesten ikke længere
påberåbe sig ansvarsfrihed i forhold til det specifikke indhold. For at undgå
at ifalde medansvar for det ulovlige indhold skal tjenesten herefter
straks
tage skridt til at fjerne indholdet eller hindre adgangen til det fra det øjeblik,
tjenesten får kendskab til indholdet.
DSA’ens regler om anmeldelsesmekanismer og nedtagning af ulovligt ind-
hold gælder for de
tjenester, som DSA’en definerer som
hostingtjenester.
For at falde under denne definition, skal tjenesten
lagre information leveret
af en tjenestemodtager på dennes anmodning.
Hvis tjenesten derimod hører i kategorien
ren videreformidling,
består tje-
nesten i
transmission på et kommunikationsnet af information, som leveres
af en tjenestemodtager, eller levering af adgang til et kommunikationsnet.
Tjenesteyder skal således på ingen måde være involveret i de informatio-
ner, der transmitteres, eller ændre i informationerne for at høre i denne ka-
tegori. Det kan eksempelvis være Wi-Fi hotspots og visse beskedtjenester.
Det følger af ansvarsfrihedsreglerne for udbydere af
ren videreformidling,
herunder visse beskedtjenester, at tjenesteudbydere ikke er ansvarlige for
den transmitterede information, hvis tjenesteyderen 1) ikke selv tager initi-
ativ til transmissionen, 2) ikke udvælger modtageren af transmissionen og
3) hverken udvælger eller ændrer den transmitterede information.
Tjenester, der udbyder
ren videreformidling
er ikke omfattet af kravene i
DSA’en om at have en anmeldelsesmekanisme eller at nedtage ulovligt
indhold. Baggrunden herfor er, at udbydere af ren videreformidling ikke er
involveret i de informationer, der transmitteres og typisk ikke har adgang
til at nedtage indhold. Dette forudsætter bl.a., at den pågældende ikke æn-
drer de informationer, der transmitteres.
Nogle beskedtjenester vil anses som
ren videreformidling
og andre besked-
tjenester vil anses som
hosting.
Det vil bero på en konkret vurdering, om
en tjeneste som fx Telegram falder i den ene eller anden kategori. Umid-
delbart, dvs. uden at have undersøgt sagen nærmere, er det dog Konkur-
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvornår vi kan vente lovgivning om platformsansvar for at fjerne ulovligt indhold
3/3
rence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at i hvert fald visse dele af Tele-
grams tjeneste mest sandsynligt vil blive kategoriseret som en hostingtje-
neste og en onlineplatform.
Det kan i øvrigt nævnes, at Europa-Kommissionen den 11. maj 2022 har
fremsat et forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse
af seksuelt misbrug af børn. Forordningen har bl.a. til formål at skabe juri-
disk klarhed for tjenesteudbyderes ansvar for at vurdere og imødegå risici
for, at tjenesterne udnyttes med henblik på seksuelt misbrug af børn online,
og om nødvendigt at opspore, indberette og fjerne sådant materiale. Der-
udover har forslaget til formål at sikre, at udbyderne kan leve op til deres
ansvar gennem oprettelse af et EU-center, som bl.a. skal lette og støtte gen-
nemførelsen af forordningen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov