Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-1207
Doknr.
13148
Dato
17-04-2023
Svar på spørgsmål nr. 31 stillet den 24. marts 2023.
Spørgsmål nr. 31:
”
Vil ministeren kommentere materiale fra Foreningen Danske Døvblinde om det digitale
samfund
–
også for døvblinde, som omdelt under foretræde for udvalget den 22. marts
2023, jf. DIU alm. del - bilag 50, herunder forholdet at brugerne inddrages sent i udviklings-
processen og ved test af løsningerne?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne anerkende, at Foreningen Danske Døvblinde gør en stor ind-
sats for, at så mange af deres medlemmer som muligt skal kunne anvende de offentlige digi-
tale løsninger.
Jeg har samlet mine bemærkninger til materialet fra Foreningen Danske Døvblinde under en
række at de overskrifter, materialet berører.
For sen inddragelse i udvikling af løsningerne
Jeg er enig i, at inddragelsen i udviklingen af offentlige løsninger kunne være bedre.
Der findes allerede i dag fællesoffentlige krav, der blandt andet skal sikre, at der udvikles bru-
gervenlige digitale løsninger i det offentlige. Et af punkterne i disse krav er
’Tidlig brugerind-
dragelse’
og herunder også en opfordring til at teste løsningen løbende i udviklingsprocessen.
Det lader til, at disse fællesoffentlige krav ikke er implementeret lige godt alle steder. Digitali-
seringsstyrelsen har derfor igangsat et arbejde med at opdatere de
’Fælles krav til gode bru-
geroplevelser’.
Styrelsen vil i den forbindelse udbrede viden om kravene for myndigheder og
leverandører.
Manglende webtilgængelighed
Foreningen peger på, at det er svært med forskellige platforme til at læse Digital Post, da løs-
ningerne alle er forskellige.
Som supplement til de offentlige visningsklienter har private aktører mulighed for at formidle
offentlig Digital Post gennem kommercielle visningsklienter, som fx e-Boks og Mit.dk. De pri-
vate aktører er i tilslutningsaftalen forpligtede til at sikre, at visningsklienterne overholder
webtilgængelighedsloven og de til enhver tid gældende standarder fastsat i medfør af lovens
§ 3, stk. 4. Løsningsejerne (pt. e-Boks og Netcompany) skal årligt forelægge revisionserklærin-
ger om visningsklienternes overholdelse af tilslutningsaftalen, herunder tilgængelighedskra-
vene.
Digitaliseringsstyrelsen tager desuden kontakt til løsningsejerne ved oplysninger om tilgænge-
lighedsudfordringer, fx fra borgere. Det vil sige, at visningsklienterne skal være tilgængelige.