Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2651485_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 125
Doknr.
756
Dato
25-01-2023
Svar på spørgsmål stillet af Lisbeth Bech-Nielsen (SF) den 18. januar 2023.
DIU alm. del - spm. 2:
”Vil
ministeren sende hovedpunkterne fra den orientering ministeren gav udvalget
den 18. januar 2023, om ministerens visioner for digitaliseringsområdet og den korte
introduktion til ministerområdet?”
Svar:
Hermed fremsendes hovedpunkter fra orienteringen til udvalget den 18. januar om
henholdsvis introduktionen til ministerområdet og mine visioner for digitaliserings-
området. Det bemærkes, at det talte ord på udvalgsmødet er gældende.
Status på etablering af det nye ministerium
Den store styrke ved det nye ministerium er, at den borger- og virksomhedsrettede
digitalisering nu direkte tænkes sammen.
Ressortdelingen er endnu ikke på plads, så jeg kan ikke fortælle om alle opgaver og
dermed den konkrete organisering i dag.
Det, jeg dog kan sige er, at størstedelen af Digitaliseringsstyrelsen rykker over. Der
vil også være sager og medarbejdere fra Finansministeriets departement, som ryk-
ker over, da den offentlige digitalisering tidligere hørte under det ministerium.
Fra Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen rykker sager vedrørende digitalise-
ring i erhvervslivet og opgaver relateret til virksomhedernes digitale løft, digitale
vækst og digitale sikkerhed over. Det gælder også databeskyttelse og digital omstil-
ling i erhvervslivet, herunder SMV:Digital og EU-sager relateret til data og digitali-
sering i erhvervslivet.
Fra Indenrigs- og Boligministeriet kommer Danmarks Statistik, og så er Ligestil-
lingsafdelingen også blevet en del af ministeriet.
Overordnede visioner på digitaliseringsområdet
Regeringen vil fortsætte de ambitiøse investeringer i digitalisering på tværs af den
offentlige og private sektor.
Digitalisering og ny teknologi kan frigøre tid fra rutineopgaver og løse problemer
og udfordringer på nye og mere effektive måder. Og det kan styrke vores vækst og
velstand.
Vi skal dyrke det værdiskabende potentiale i digitalisering. Vi skal aldrig digitali-
sere blot for digitaliseringens skyld. Vi skal bruge teknologien dér, hvor det skaber
værdi for borgere, virksomheder og samfundet som helhed.
Den øgede digitalisering kan også give udfordringer for fx ældre og udsatte bor-
gere og virksomheder i for hold til at skulle anvende digitale løsninger, det kan
have negative klimaeffekter, og det gør os til mål for trusler udefra, fx cyberangreb.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af hovedpunkterne fra fremlæggelse af visioner for digitaliseringsområdet
2651485_0002.png
Og når vi har høje ambitioner for digitaliseringen af vores samfund, har vi også et
tilsvarende stort ansvar for at sikre, at udfordringerne adresseres direkte, herun-
der at alle stadig kan have en plads i et digitalt samfund
uanset digitale kompe-
tencer.
Efter denne indledning kom jeg ind på nogle af de områder på digitaliseringsområdet,
som jeg betragter som særligt væsentlige lige nu.
Digitalisering og grøn omstilling
Digitalisering er et centralt redskab til at indfri vores ambitioner om klimaneutra-
litet i 2045 og en 110 pct. klimareduktion i 2050 i forhold til 1990. Digitalisering
kan fx effektivisere vores materialeforbrug og minimere affald, beskytte vores
drikkevand og skabe en grønnere forsyningssektor.
Mange danske virksomheder bidrager allerede med innovative løsninger til den
grønne omstilling. Det er godt for vores klima, og for dansk erhvervsliv. Derfor lig-
ger det mig også meget på sinde, at Danmark får endnu flere virksomheder med
på rejsen.
Samtidig skal vi imødegå digitaliseringens negative klimaeffekter. Vi skal digitali-
sere så grønt som muligt. Det gælder fx den strøm, der driver vores datacentre.
Digital vækst i danske virksomheder
Undersøgelser viser, at digitaliserede virksomheder også er de mest produktive og
konkurrencedygtige. Derfor skal vi også fremme virksomhedernes digitale omstil-
ling.
Det handler for det første om at skabe tydelige rammevilkår for anvendelse af digi-
tale løsninger og tydelige rammer for anvendelse af data, der skal gøre det let at
drive en digital virksomhed i Danmark.
For det andet skal vi have et særligt fokus på at få SMV’erne med. For de halter
bagud i den digitale omstilling
og hvis vi skal høste de fulde gevinster af digitali-
sering, så skal vi have alle med.
EU og regulering
Meget lovgivning på digitaliseringsområdet kommer fra Bruxelles. Det er med til
at sætte rammerne for digitalisering i Danmark.
Det er på mange måder god og vigtig regulering, som vil gavne borgere, virksom-
heder og samfundet som helhed.
Vi skal som et digitalt foregangsland være med til at sætte en ambitiøs og ansvarlig
retning for digitaliseringen internationalt. Og jeg vil arbejde for, at vi får en koor-
dineret tilgang til implementering og håndhævelse af den nye lovgivning, så de
passer til danske forhold og ikke er unødigt restriktive.
Manglen på arbejdskraft
Vi står over for en mangel på arbejdskraft i disse år. Det gælder både velfærdsmed-
arbejdere i den offentlige sektor og specialiseret arbejdskraft i den private sektor.
Det kræver økonomiske reformer at løse udfordringen, men det kræver også, at vi
får de gode, værdiskabende digitale løsninger ud at leve.
Regeringen vil fortsætte samarbejdet med KL og Danske Regioner om en 10-års-
plan for ny teknologi og automatisering af den offentlige sektor, der skal frigøre
10.000 årsværk over 10 år.
2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af hovedpunkterne fra fremlæggelse af visioner for digitaliseringsområdet
2651485_0003.png
Derudover vi vil se på mulighederne for, hvordan vi kan sikre de nødvendige digi-
tale kompetencer i vores arbejdsstyrke, fx igennem uddannelse og ved at skabe let-
tere adgang til relevant, kvalificeret arbejdskraft.
Inklusion, ansvarlighed og cybersikkerhed
Borgerne og danske virksomheder møder i stadigt stigende grad digitale løsninger.
Det gør ikke hverdagen nemmere for alle.
Borgere, der synes, at det digitale er svært, skal have den nødvendige hjælp, og der
skal være gode alternativer, hvis man ikke kan anvende digitale løsninger.
Derudover skal vi værne om den høje grad af tillid, der er til både det offentlige og
dansk erhvervsliv. Det kræver, at vi indtænker ansvarlighed og dataetik fra start,
når vi udvikler og anvender digitale løsninger
både i den offentlige og private
sektor.
Samtidig er det afgørende, at vi har fokus på sikkerhed. Virksomheder og borgere
skal vide, hvordan de beskytter sig bedst muligt mod it-kriminelle. Det skal være
så svært som muligt for hackere at forhindre vores myndigheder i at udføre deres
opgaver.
Det er noget, der kræver en vedvarende indsats fra os alle sammen
borgere, virk-
somheder og myndigheder.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
3