Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2776462_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2023
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2023-0032/51-0047
2985305
Besvarelse af spørgsmål nr. 139 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 139 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren
den 20. september 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-
Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kommentar til den fælles udtalelse fra European Data Protection Board (EDPB) og European Data Protection Supervisor (EDPS), som peger på, at EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn medfører væsentlige bekymringer i forhold til databeskyttelse og privatliv
Spørgsmål nr. 139 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil ministeren kommentere på den fælles udtalelse fra
European Data Protection Board (EDPB) og European Data
Protection Supervisor (EDPS), som peger på, at EU-
Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse
og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn medfører væsentlige
bekymringer i forhold til databeskyttelse og privatliv? Der
henvises til EDPB-EDPS »Joint Opinion 04/2022 on the
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the
Council laying down rules to prevent and combat child sexual
abuse, EDPB-EDPS Joint Opinion 04/2022 on the Proposal for
a Regulation of the European Parliament and of the Council
laying down rules to prevent and combat child sexual abuse« |
European Data Protection Board (europa.eu)”
Svar:
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) og Det
Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) har i forbindelse med
fremsættelsen af forordningsforslaget afgivet fælles udtalelse nr. 04/2022 af
28. juli 2022. Det fremgår bl.a. at udtalelsen, at forslaget giver anledning til
stor bekymring med hensyn til proportionaliteten af det påtænkte indgreb i
og begrænsninger af beskyttelsen af den grundlæggende ret til privatlivets
fred og beskyttelsen af personoplysninger.
For så vidt angår nødvendigheden og proportionaliteten af de påtænkte
opsporingsforanstaltninger er EDPB og EDPS særligt betænkelige ved de
påtænkte foranstaltninger til opsporing af ukendt materiale, herunder
grooming, i interpersonelle kommunikationstjenester. EDPB og EDPS
mener endvidere, at der i forslaget bør være en bedre balance mellem
samfundets behov for at have sikre og private kommunikationskanaler og
bekæmpelsen af misbrug heraf. Dette angår særligt udbydernes fortsatte
mulighed for at benytte sig af bl.a ’end-to-end’-kryptering. Derudover
mener EDPB og EDPS, at forslaget mangler klarhed med hensyn til centrale
elementer, såsom begrebet "betydelig risiko".
Regeringen tager det alvorligt, når der bliver rejst bekymring om forslagets
konsekvenser for databeskyttelse og beskyttelsen af privatlivets fred og
personoplysninger – det gælder ikke mindst, når den kommer fra EDPS og
EDPB. Derfor er udtalelsen fra EDPB og EDPS et vigtigt og værdifuldt
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kommentar til den fælles udtalelse fra European Data Protection Board (EDPB) og European Data Protection Supervisor (EDPS), som peger på, at EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn medfører væsentlige bekymringer i forhold til databeskyttelse og privatliv
bidrag til forhandlingerne i Rådet, hvor de rejste temaer har været et
væsentligt omdrejningspunkt.
Samlet set er det regeringens opfattelse, at formandskabet med den seneste
kompromistekst har fundet en fornuftig balance mellem de forskellige
hensyn, og at der med den foreliggende kompromistekst er taget højde for
de bekymringer, der rejses af EDPB og EDPS.
Side 3/3