Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2764901_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. oktober 2023
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2023-0032/51-0047
2985305
Besvarelse af spørgsmål nr. 135 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 135 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren
den 20. september 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-
Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvilke konsekvenser det kan have for eksempelvis whistleblowere eller udsatte minoriteter, såfremt end-to-end encryption forbydes
Spørgsmål nr. 135 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det kan have
for eksempelvis whistleblowere eller udsatte minoriteter,
såfremt end-to-end encryption forbydes eller umuliggøres. Jf.
EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn, det
såkaldte chatkontrol-forslag?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 til KOM (2022)
0209 fra Folketingets Europaudvalg.
Som det bl.a. fremgår af besvarelsen arbejder regeringen sammen med en
række medlemslande for, at det – som foreslået af Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) og Det Europæiske
Databeskyttelsesråd (EDPB) – udtrykkeligt fremgår af forordningsteksten,
at intet i forordningen kan fortolkes sådan, at forordningen forbyder, kræver
deaktivering af eller umuliggør ”end-to-end”-kryptering, eller skal forstås
som et incitament til eller en hindring for at bruge bestemte teknologier.
Side 2/2