Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2776468_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2023
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2023-0032/51-0047
2985305
Besvarelse af spørgsmål nr. 133 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 133 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren
den 20. september 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-
Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvordan man vil sikre, at screeningspålægget i EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn ikke vil kunne misbruges til at forfølge udsatte minoriteter som eksempelvis LGBT+-miljøet
Spørgsmål nr. 133 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man vil sikre, at
screeningspålægget i EU-Kommissionens forslag til forordning
om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug
af børn ikke vil kunne misbruges til at forfølge udsatte
minoriteter som eksempelvis LGBT+-miljøet? Der tænkes
herunder eksempelvis på lande som Polen og Ungarn, hvor EU-
Kommissionen har indledt sager for krænkelse af LGBT+
personers grundlæggende rettigheder, og på den i visse politiske
miljøer voksende tendens til at LGBT+-miljøet uretmæssigt og
uden belæg kædes sammen med grooming mv.”
Svar:
Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT, hvor der
redegøres nærmere for det foreslåede opsporingspåbud i Kommissionens
forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn.
Som det fremgår af besvarelsen, indebærer forordningsforslaget, at en
domstol eller en uafhængig myndighed udpeget af medlemsstaten vil kunne
udstede et tidsmæssigt afgrænset opsporingspåbud til den enkelte
tjenesteudbyder, såfremt det vurderes, at udbyderen ikke selv er i stand til i
tilstrækkeligt omfang at sikre, at tjenesten eller dele heraf ikke anvendes til
seksuelt misbrug af børn. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår
eksplicit af forslaget, at de anvendte teknologier til opsporing udelukkende
må anvendes med det formål at efterkomme opsporingspåbuddet.
Forordningsforslaget indeholder en indberetningspligt for udbydere af
hostingtjenester eller interpersonelle kommunikationstjenester, der måtte
have fået kendskab til tilfælde af potentielt seksuelt misbrug af børn online
på deres tjenester. Indberetningen skal ske til det foreslåede EU-center, som
bl.a. har til opgave at validere materialet samt i den forbindelse vurdere, om
indberetningen er åbenbart grundløs. EU-centeret videresender herefter de
indberetninger, der ikke vurderes åbenbart grundløse, til Europol og
medlemsstaternes kompetente retshåndhævende myndigheder med henblik
på videre behandling.
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvordan man vil sikre, at screeningspålægget i EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn ikke vil kunne misbruges til at forfølge udsatte minoriteter som eksempelvis LGBT+-miljøet
Der lægges endvidere op til, at EU-centret fra de enkelte medlemsstaters
kompetente myndigheder skal modtage materiale identificeret som seksuelt
misbrug af børn eller udskrifter af samtaler identificeret som grooming af
børn, f.eks. i forbindelse med strafferetlige efterforskninger med henblik på
EU-centrets generering af indikatorer for et sådant misbrug.
Forslaget er indrettet på en sådan måde, at et eventuelt opsporingspåbud
alene kan udstedes med henblik på overholdelse af forpligtelserne, som er
indeholdt i forslaget, og at opsporingsredskaber ikke må anvendes til andre
formål end det, der er forudsat i forslaget. På samme måde indeholder
forslaget adskillige mekanismer, der har til formål at sikre, at eventuelt
åbenbart grundløse indberetninger sorteres fra.
Side 3/3