Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2761733_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2023
Databeskyttelseskontoret
Katrine Hjortnæs
2023-05567
2972836
Besvarelse af spørgsmål nr. 123 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 123 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren
den 8. september 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard
(DF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at borgernes data er beskyttet mod snageri fra offentligt ansatte m.v.
Spørgsmål nr. 123 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange borgere, der uberettiget har
fået tilgået deres personlige data de seneste 10 år? Der henvises
til artiklen ”Snagesager truer tilliden til det offentlige: »Jeg ved
ikke engang, hvorfor de har slået mig op«” på version2.dk den
1. september 2023. Snagesager truer tilliden til det offentlige:
»Jeg ved ikke engang, hvorfor de har slået mig op« | Version2”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet
kan
oplyse,
at
der
med
databeskyttelsesforordningen (GDPR) – som har fundet
anvendelse siden den 25. maj 2018 – blev indført en ny
forpligtelse for de dataansvarlige (dvs. typisk myndigheder og
virksomheder) til at anmelde brud på persondatasikkerheden til
Datatilsynet. Anmeldelsespligten omfatter bl.a. hændelser, hvor
der er sket uberettiget opslag på personer i systemer og registre
mv. Der skal dog ikke ske anmeldelse til Datatilsynet, hvis det
er usandsynligt, at bruddet på persondatasikkerheden indebærer
en risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder
(dvs. typisk de personer, hvis oplysninger er tilgået).
Datatilsynet modtager også klager fra enkeltpersoner, som
mener, at der uberettiget er foretaget opslag på deres
personoplysninger. Disse sager er efter tilsynets opfattelse ikke
egnet til at bidrage til at give et retvisende billede af antallet af
personer, der uberettiget har fået tilgået deres personlige data de
seneste 10 år. Det skyldes bl.a., at en klage fra en borger ikke –
som brudanmeldelserne – har været undergivet en vurdering af
den myndighed eller organisation, som har ansvaret for
registrene, herunder en vurdering af, om der er sket et brud på
persondatasikkerheden. Det skyldes også, at borgere i visse
tilfælde klager over registeropslag til andre instanser end
Datatilsynet, f.eks. til myndigheder under Sundhedsministeriet,
eller anmelder det direkte til politiet. De klager, som
Side 2/6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at borgernes data er beskyttet mod snageri fra offentligt ansatte m.v.
Datatilsynet modtager, er af disse årsager ikke egnede til at
estimere antallet af uberettigede registeropslag.
For at bidrage til at give en indikation af antallet af personer, der
uberettiget har fået tilgået deres personlige data inden for de
seneste år, har Datatilsynet søgt i hovedparten af de anmeldelser
om brud på persondatasikkerheden, som tilsynet har modtaget.
Hovedparten udgør ca. 90 % af de anmeldelser, som
Datatilsynet har modtaget, og er lig med de anmeldelser – i form
af udfyldte anmeldelsesblanketter i struktureret format – der er
modtaget via den fælles digitale løsning for anmeldelser af
sikkerhedshændelser på virk.dk. Det omfatter derimod ikke de
anmeldelser, der er modtaget på anden vis, f.eks. via en e-mail,
og hvor anmeldelsen er indeholdt i et almindeligt brev eller
fremgår direkte af e-mailen (data i ustruktureret format).
Oplysningerne fra anmeldelsesblanketterne lagres i en database
i en struktureret form, der gør dem effektivt søgbare. Det sker
automatisk via et til formålet udviklet it-værktøj, som blev
indført i december 2018. Søgningen omfatter derfor anmeldelser
tilbage til december 2018, og altså ikke helt tilbage til maj 2018,
hvor GDPR og dermed anmeldelsespligten blev indført. Der er
først elektronisk søgt efter de brud, der vurderes at kunne angå
uberettigede opslag i registre mv., og herefter i de angivne
oplysninger om antal berørte personer. Det præciseres, at der
alene er tale om en gengivelse af de oplysninger, der er modtaget
fra de dataansvarlige, og at tilsynet ikke har foretaget en
nærmere kvalificering af oplysningerne, herunder om der rent
faktisk har været tale om uberettigede opslag.
Datatilsynet kan på den baggrund oplyse, at tilsynet siden
december 2018 ses at have modtaget omkring 300 anmeldelser,
der vurderes at angå uberettigede opslag på personoplysninger,
og at de samlet set angår ca. 4.000 berørte personer.
Datatilsynet understreger dog, at tallene er forbundet med en vis
usikkerhed, og at en mere præcis angivelse vil forudsætte en
ressourcekrævende manuel gennemgang af et større antal sager.
Endvidere bemærker Datatilsynet, at tallene ikke findes at være
udtryk for det samlede antal personer, der uberettiget har fået
Side 3/6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at borgernes data er beskyttet mod snageri fra offentligt ansatte m.v.
tilgået deres personlige data siden december 2018. Der kan
således dels være uberettigede opslag, som ikke er opdaget af de
dataansvarlige, og dels hændelser med uberettigede opslag, som
ikke er anmeldt til Datatilsynet som et brud på
persondatasikkerheden.
Hvis en ansat uberettiget slår op på personer i systemer og
registre mv., vil der efter omstændighederne kunne være tale
om, at den ansatte selvstændigt overtræder de
databeskyttelsesretlige regler, herunder de regler, som følger
direkte
af
databeskyttelsesforordningen,
og
de
databeskyttelsesretlige regler, som er fastsat i andre regelsæt,
f.eks. i sundhedslovgivningen eller i straffeloven. Uberettigede
opslag i systemer og registre mv. vil kunne føre til bødestraf
over for den pågældende ansatte.
Datatilsynet er endvidere bekendt med, at der i visse sager om
uberettigede registeropslag er truffet afgørelse om
ansættelsesretlige konsekvenser for de pågældende ansatte,
f.eks. i form af advarsel eller afskedigelse.
I en række tilfælde anmelder arbejdsgiveren de ansatte til
politiet, ligesom de registrerede personer selv i en række tilfælde
indgiver politianmeldelse mod de ansatte. Politianmeldelse fra
arbejdsgiveren eller de berørte personer sker erfaringsmæssigt
ofte, før Datatilsynet selv har haft lejlighed til at tage stilling til
sagen. Idømmelse af bøder efter forordningen skal indtil videre
ske ved domstolene på baggrund af en tiltale fra
anklagemyndigheden.
Mange af databeskyttelsesforordningens regler er strafbelagt, og
det er en grundlæggende forudsætning i forordningen, at bøder
for overtrædelse af reglerne bl.a. har en afskrækkende virkning.
Som led i politiets og anklagemyndighedens behandling af
anmeldelser om overtrædelser af databeskyttelsesreglerne
sendes der ofte anmodninger til Datatilsynet om en udtalelse i
sagerne, ligesom der i øvrigt sker en vis koordinering mellem
politi/anklagemyndighed og Datatilsynet om straffesager med
databeskyttelsesretlige elementer.
Side 4/6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at borgernes data er beskyttet mod snageri fra offentligt ansatte m.v.
Datatilsynet har i sin offentligt tilgængelige vejledning om
udmåling af bøder til fysiske personer fra marts 2023 f.eks.
fastsat en række vejledende bødesatser specifikt for de såkaldte
registermisbrugssager, og i en række sager er der således også
udmålt bøder til personer, der uberettiget har slået op på
personoplysninger i systemer og registre mv.
Datatilsynet har imidlertid ikke et samlet overblik over, hvilke
konsekvenser der har været for de ansatte, der uberettiget har
tilgået andre menneskers personlige data gennem de sidste 10
år. Datatilsynet modtager således ikke systematisk oplysning
om, og i givet fald hvilke ansættelsesretlige konsekvenser
arbejdsgiveren har truffet beslutning om over for de ansatte,
eller om udfaldet af de sager, hvor der er indgivet
politianmeldelse.”
Man skal som borger kunne stole på, at de oplysninger, som myndighederne
har adgang til, forvaltes på en ordentlig måde og kun tilgås af de ansatte i
det omfang, det er nødvendigt for det arbejde, som den pågældende
medarbejder har til opgave at udføre. Derfor er det også meget alvorligt, når
offentligt ansatte uberettiget tilgår information om borgerne. Det er med til
at undergrave tilliden til myndighederne og til det digitaliserede samfund.
Ansvaret for at passe på borgernes oplysninger ligger i første række hos de
dataansvarlige myndigheder og hos den enkelte medarbejder.
Myndighederne skal sikre passende rammer for medarbejdernes behandling
af personoplysninger, og jeg har i den forbindelse noteret mig, at
Datatilsynet har udarbejdet en ny vejledende tekst: ”Kan snageri
forebygges? Og hvordan?”, som er tilgængelig på tilsynets hjemmeside. Der
kan i den forbindelse henvises til Datatilsynets vejledning om udmåling af
bøder til fysiske personer fra marts 2023 for en nærmere gennemgang af de
bødeniveauer, som Datatilsynet henholder sig til i sager om uberettigede
registeropslag. Vejledningen er tilgængelig på tilsynets hjemmeside.
Hvis en myndighed opdager, at en medarbejder uretmæssigt har tilgået
personoplysninger, skal myndigheden iagttage sine forpligtelser, herunder
efter omstændighederne anmelde bruddet på datasikkerheden til
Datatilsynet og sende et underretningsbrev til implicerede borgere. Jeg har
stor forståelse for, at det er ubehageligt at modtage et sådant
Side 5/6
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at borgernes data er beskyttet mod snageri fra offentligt ansatte m.v.
underretningsbrev, men jeg finder det samtidig betryggende, at reglerne
understøtter gennemsigtighed og oplysning.
Jeg kan i øvrigt henvise til min tidligere besvarelse af 30. juni 2023 af
spørgsmål nr. S 714.
Side 6/6