Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-3155
Doknr.
37402
Dato
28-09-2023
Svar på spørgsmål fra Betina Kastbjerg (DD) stillet den 8. september 2022.
Spørgsmål nr. 118:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang Digitaliseringsstyrelsen orienterer brugerne både
før og efter større ændringer i betjeningen og brugeroplevelsen af MitID? Vil ministeren desu-
den redegøre for, om og i hvilket omfang Digitaliseringsstyrelsen tilbyder vejledning til brugere
af MitID, hvis de oplever problemer med at benytte MitID efter større ændringer i betjeningen
og brugeroplevelsen af MitID?”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Digitaliseringsstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Det
vil løbende være nødvendigt at opdatere MitID, så løsningen kan blive ved med at være
sikker og leve op til de nyeste standarder. Mange af disse opdateringer vil være små og ske i
maskinrummet bag MitID, uden at borgerne lægger mærke til dem i hverdagen. Samtidig kan
det af og til være nødvendigt med større tilpasninger til MitID. Det skete senest den 6. juni
2023, hvor det med en sikkerhedsopdatering blandt andet blev indført, at man nu skal scanne
en QR-kode for at logge ind med MitID på computeren, bl.a. for at forebygge svindel gennem
social engineering.
Kommunikation om opdateringer til MitID
Over 5 millioner danskere har MitID, og derfor skal kommunikation om opdateringer til MitID
ramme mange forskellige mennesker, som har forskellige behov og ønsker. Det er derfor vig-
tigt, at kommunikationen om ændringer til MitID, store som små, er målrettet og bidrager til
at skabe forståelse og tryghed hos borgere med forskellige forudsætninger for det digitale.
Det er Digitaliseringsstyrelsens erfaring, at hvor nogle borgere sætter pris på at få så meget
information som muligt, kan store kommunikationskampagner om ’noget nyt’ hos andre bi-
drage til usikkerhed og utryghed.
Det er vigtigt at bemærke, at Digitaliseringsstyrelsen løbende samarbejder med fx Ældre Sa-
gen og andre organisationer, som bidrager med værdifuld viden om de grupper af borgere,
som kan have svært ved at favne ændringer til MitID, sådan at kommunikationen kan tilrette-
lægges på bedste vis.
Det betyder også, at en stor del af den mere detaljerede kommunikation om nye funktioner til
MitID gerne sker i tæt samarbejde med og gennem organisationer, der har direkte kontakt til
borgere i de målgrupper, der kan have brug for ekstra hjælp. Disse organisationer kan samti-
dig også bidrage til at vejlede deres medlemmer i ændringer og nye funktioner til MitID.