Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2752159_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
20. september 2023
Besvarelse af spørgsmål 114 alm. del stillet af udvalget den 23. august
2023 efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål:
I juni 2023 lancerede regeringens ekspertgruppe om tech-giganter rappor-
ten »Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller«. Vil
ministeren med inddragelse af erhvervsministeren, kulturministeren og
børne- og undervisningsministeren redegøre for status for regeringens ar-
bejde med og implementering af rapportens 13 anbefalinger, jf. rapportens
side 12
24? I besvarelsen bedes ministeren i skemaform forholde sig til
hver enkelt anbefaling og oplyse, hvilke initiativer regeringen har eller på-
tænker at tage, hvad status er, hvilke næste skridt regeringen forventer at
tage, og hvorvidt håndhævelse og tilsyn skal ske på nationalt eller EU/in-
ternationalt plan.
Svar:
Ekspertgruppen satte i sin første delrapport fra juni 2023 fokus på tech-
giganternes datahøst, brug af fastholdelsesmekanismer, forudsigelser og
påvirkning af adfærd. Delrapporten er et skridt i den rigtige retning, og jeg
mener, at regulering af tech-giganternes forretningsmodeller og håndhæ-
velse af reglerne er det rigtige sted at starte, hvis den demokratiske kontrol
med tech-giganterne skal styrkes.
Ekspertgruppen fremhæver særligt, at den anser håndhævelsesaspektet af
eksisterende og kommende regler som afgørende for at løse udfordringer
relateret til tech-giganter og anbefaler overordnet, at mulighederne for til-
syn og håndhævelse i eksisterende regulering prioriteres, mens nye veje til
at styrke tilsynet med tech-giganterne afsøges og udnyttes.
Regeringen støtter op om denne betragtning, og ser bl.a. frem til forhand-
lingerne af den forventede revision af forordningen om samarbejdet mel-
lem de håndhævende myndigheder på forbrugerområdet (CPC-forordnin-
gen), der fastlægger en samarbejdsramme, der gør det muligt for håndhæ-
velsesmyndigheder i EU i fællesskab at håndtere overtrædelser af forbru-
gerreglerne.
Ved lanceringen af anbefalingerne tilkendegav regeringen, at man blandt
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om status for regeringens arbejde med og implementering af rapporten »Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller« 13 anbefalinger
2752159_0002.png
2/3
andet vil hæve aldersgrænsen for børns samtykke til behandling af person-
oplysninger på online platforme. Samtidig ønsker regeringen at indføre al-
dersverifikation på nationalt niveau for, i det omfang det er muligt natio-
nalt, at beskytte børn mod ikke-alderssvarende indhold. Derudover vil re-
geringen forfølge ændringer med samme formål på EU-niveau, som for-
ventes at have større effekt.
De øvrige anbefalinger vil regeringen forfølge i EU herunder blandt andet
ved at lade dem indgå i et samlet tech-indspil til arbejdsprogrammet for den
nye EU-Kommission og i arbejdet frem mod det danske EU-formandskab.
Regeringen har desuden nedsat en Trivselskommission, som bl.a. skal se
på, hvordan børn og unges digitale liv og tilstedeværelse på digitale plat-
forme og sociale medier kan have betydning for deres trivsel, og hvordan
børn og unges digitale dannelse, sikkerhed og tryghed kan styrkes.
Nedenfor ses en skematisk oversigt over alle anbefalingerne.
Tabel 1
Anbefalinger fra ekspertgruppen om tech-giganter
Regeringens
stillingtagen
Begrænsning af og klarere valg ift. tech-
giganternes datahøst
1.1 Hæve aldersgrænsen for samtykke til be-
handling af persondata ifm. udbud af informa-
tionssamfundstjenester fra 13 til 16 år.
1.2 Kommission får en større rolle ved hånd-
hævelse af regler overfor tech-giganter og ro-
bust dansk tilsyn med databeskyttelsesreg-
lerne over tech-giganter.
1.3 Det gøres muligt og let gennemskueligt at
takke nej til, at tech-giganterne kan indsamle
data, men stadig have adgang til tjenesten.
Begrænsning af tech-giganternes brug af
fastholdelsesmekanismer
2.1 Krav om, at fastholdelsesmekanismer
som fx autoplay er slået fra som standardind-
stilling.
2.2. Indførsel af krav om tidsnotifikation på
udvalgte digitale platforme, så der kommer
en tidsnotifikation efter et nærmere fastlagt
dagligt forbrug.
2.3. Krav om knap der tillader brugere at nul-
stille visningspræferencer, så nyheder mv. vi-
ses i kronologisk rækkefølge.
Mere effektiv kontrol med tech-giganter-
nes evne til at forudsige og påvirke ad-
færd
3.1 Forbud mod automatisk behandling af
personoplysninger på tech-giganternes tje-
nester.
3.2 Krav om forudgående konsekvensana-
lyse for at have større kontrol med algoritmer
inden de lanceres.
3.3 Evaluering af tech-giganternes ansvars-
frihed for ulovligt indhold ift. indhold, der er
fremmet af algoritmiske anbefalingsmekanis-
mer.
Implementering
Forfølges
Lovforslag fremsættes i den kommende fol-
ketingssamling.
Der søges fælles fodslag herom med like-
mindede lande og arbejdes for initiativet i
forbindelse med det danske formandskab.
Der søges fælles fodslag herom med like-
mindede lande og arbejdes for initiativet i
forbindelse med det danske formandskab.
Forfølges
Forfølges
Forfølges
Initiativet spilles ind i Kommissionens igang-
værende høring i forbindelse med fitness
checket af EUs forbrugerlovgivning.
Initiativet spilles ind i Kommissionens igang-
værende høring i forbindelse med fitness
checket af EUs forbrugerlovgivning.
Initiativet spilles ind i Kommissionens igang-
værende høring i forbindelse med fitness
checket af EUs forbrugerlovgivning.
Forfølges
Forfølges
Forfølges
Forfølges
Forfølges
Der søges fælles fodslag herom med like-
mindede lande, og arbejdes for initiativet i
forbindelse med det danske formandskab.
Der søges fælles fodslag herom med like-
mindede lande og arbejdes for initiativet i for-
bindelse med det danske formandskab.
Initiativet spilles ind i udformningen af ret-
ningslinjer om vurdering af systemiske risici,
jf. DSA-forordningen art. 34 og 35, som bl.a.
også omfatter anbefalingsalgoritmer.
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om status for regeringens arbejde med og implementering af rapporten »Demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller« 13 anbefalinger
2752159_0003.png
3/3
3.4 Adgang til data ved tech-giganterne for
forskere og medier udvides yderligere ift.
hvad der følger af DSA’en.
Forfølges
Der søges fælles fodslag herom med like-
mindede lande, og arbejdes for initiativet i
forbindelse med det danske formandskab.
Derudover blev der i Medieaftalen 2023-
2026 bl.a. afsat midler til et nyt Center for so-
ciale medier, tech og demokrati, der bl.a.
skal understøtte større gennemsigtighed og
bedre adgang for forskere til data fra tech-
giganter.
Tech-giganternes ansvar ift. børn og un-
ges adgang til platforme med ikke-alders-
svarende indhold skærpes
4.1 Udvikling af værktøjer til effektiv alders-
verifikation, så børn og unge kun kan få ad-
gang til tjenester med alderssvarende ind-
hold.
Lovforslag fremsættes i den kommende fol-
ketingssamling. Derudover arbejdes der i
EU-regi på harmoniserede løsninger for al-
dersverifikation, f.eks. i forhandlingerne af
eIDAS-direktivet, som er en fælleseuropæisk
wallet-løsning for identifikation.
Initiativet varetages blandt andet i det kom-
mende tilsyn af DSA-forordningen, hvor den
danske koordinator for digitale tjenester del-
tager i det Europæiske råd for digitale tjene-
ster med Kommissionen og andre medlems-
staters myndigheder
Der arbejdes for initiativet i regi af Kommis-
sionens ”Better internet for Kids”-strategi.
DK
har derudover hjulpet danske specialister,
herunder Børns vilkår med at blive en del af
”Special Group on the EU Code of Conduct
on Age-appropriate
Design”, som udformes
i
regi af ”Better internet for Kids”-strategien.
Derudover er Medierådet for Børn og Unge
ved at udarbejde et kodeks med etiske ret-
ningslinjer for digitalt indhold målrettet børn
og unge.
Forfølges
4.2 Det skal være lige så nemt at anmelde
indhold, som det er at ’like’ og dele indhold
samt håndhævelse af hurtig og effektiv ned-
tagning af ulovligt indhold.
Forfølges
4.3 Indførsel af alderssvarende adfærdsko-
deks,
der kræver et niveau af ’højt privatliv’
som standardindstilling og sikrer mod brug
af vildledende designmønstre
Forfølges
Regeringen ser frem til det forsatte arbejde med at sikre en bedre demokra-
tisk kontrol med tech-giganterne.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov