Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2832257_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juli 2023
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Hjortdam
2023-0032/51-0023
2891596
Besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 16.
juni 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Christina Olumeko (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvilke love vil i så fald i Danmark skulle ændres og moderniseres for at muliggøre dataindsamling af f.eks. etnicitet
Spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Er
det korrekt, at persondataforordningen (GDPR) artikel 9,
stk. 2, beskriver en undtagelse til forordningen, som heri tillader
dataindsamling, der indeholder personoplysninger omkring ra-
cemæssig eller etnisk oprindelse, politiske holdninger, religiøse
eller filosofiske overbevisninger, hvis den registrerede har givet
udtrykkeligt samtykke til behandlingen af disse personoplysnin-
ger til et eller flere specificerede formål, medmindre national
lovgivning forbyder denne undtagelse? Og er det korrekt, at den
danske forskelsbehandlingslovgivning blokerer for at bringe
stk. 2 i anvendelse i Danmark? Spørgsmålet bedes besvaret med
evt. inddragelse af beskæftigelsesministeren.”
Svar
:
Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, indeholder et generelt for-
bud mod behandling af følsomme personoplysninger. Det følger af bestem-
melsen, at behandling af personoplysninger om race eller etnisk oprindelse,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt til-
hørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det
formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller
oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle oriente-
ring er forbudt.
Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a-j, fastsætter en række
undtagelser, hvorefter der alligevel vil kunne ske behandling af følsomme
oplysninger.
Det fremgår således af forordningens artikel 9, stk. 2, litra a, at behandling
af følsomme oplysninger er lovlig, hvis den registrerede har givet udtrykke-
ligt samtykke til behandlingen af sådanne oplysninger til et eller flere spe-
cifikke formål, medmindre det i EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret er fastsat, at det i stk. 1 omhandlede forbud ikke kan hæves ved den re-
gistreredes samtykke.
Efter forordningens artikel 9, stk. 2, litra a, er der mulighed for, at det i EU-
retten eller medlemsstaternes nationale ret kan fastsættes, at forbuddet mod
behandling af følsomme oplysninger ikke kan hæves ved den registreredes
samtykke. Bestemmelsen fastslår således, at der er mulighed for at
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvilke love vil i så fald i Danmark skulle ændres og moderniseres for at muliggøre dataindsamling af f.eks. etnicitet
udelukke, at samtykke kan anvendes som behandlingshjemmel i forbindelse
med behandling af følsomme oplysninger.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriet
bemærker indledningsvist, at for-
skelsbehandlingsloven forbyder forskelsbehandling på arbejds-
markedet. Loven omhandler således alene forholdet mellem ar-
bejdsgiver og lønmodtager eller ansøgere til ledige stillinger.
Efter forskelsbehandlingslovens § 4, må en arbejdsgiver ikke i
forbindelse med eller under ansættelsen af en lønmodtager an-
mode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger
om dennes race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarak-
teristika eller nationale, sociale eller etniske oprindelse. Forbud-
det gælder uanset, hvordan arbejdsgiveren får oplysningen,
f.eks. ved at lønmodtageren selv har oplyst herom.
Det følger dog af forskelsbehandlingslovens § 9, at forbuddet i
§ 4 ikke finder anvendelse, i det omfang det følger af særlig lov-
givning. Forskelsbehandlingsloven giver således mulighed for
at fravige det klare udgangspunkt om, at arbejdsgiver ikke må
registrere følsomme oplysninger, såfremt der er fastsat bestem-
melser herom i anden lovgivning.”
Forskelsbehandlingslovens § 4 udelukker således, at samtykke kan anven-
des som behandlingshjemmel i forbindelse med arbejdsgiveres behandling
af oplysninger om race, hudfarve, religion eller tro, politiske anskuelse, sek-
suelle orientering eller nationale, sociale eller etniske oprindelse i forbin-
delse med eller under ansættelsen af en lønmodtager eller ansøger til en le-
dig stilling.
Side 3/3