Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del
Offentligt
2832252_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. februar 2024
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Hjortdam
2023-04367
3065566
Besvarelse af spørgsmål nr. 102 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 102 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren
den 16. juni 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af
udvalget (MFU) Christina Olumeko (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Side 1/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om Danmarks muligheder for at kunne modernisere vores lovgivning, så det er muligt for virksomheder at behandle data angående eksempelvis medarbejdernes etnicitet
Spørgsmål nr. 102 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Hvordan er lovene i Finland, Irland og UK, der muliggør
dataindsamling af f.eks. etnicitet, udformet? Og hvilke love vil
i så fald i Danmark skulle ændres og moderniseres for at
muliggøre lignende tiltag? Spørgsmålet bedes besvaret med evt.
inddragelse af beskæftigelsesministeren.”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har modtaget bidrag fra Storbritannien, Irland og
Finland, og kan i den forbindelse oplyse følgende:
I Finland finder databeskyttelsesforordningen og lov om beskyttelse af
privatlivets fred i arbejdslivet anvendelse. Efter loven må arbejdsgiveren
kun behandle personoplysninger, der er direkte nødvendige for
medarbejderens ansættelsesforhold, når oplysningerne relaterer sig til
administration af rettigheder og forpligtelser for parterne i
ansættelsesforholdet, til de ydelser, som arbejdsgiveren giver de ansatte
eller som udspringer af det pågældende arbejdes særlige karakter. En
medarbejders samtykke vil ikke gøre behandling af oplysninger lovlig, hvis
ikke disse krav er opfyldt.
I Irland baserer en arbejdsgivers behandling af oplysninger om en
medarbejders etniske oprindelse sig ikke på samtykke, men derimod på
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b, og artikel 9, stk. 2,
litra f, og den irske databeskyttelseslov.
Det følger af § 46 i den irske databeskyttelseslov, at behandling af særlige
kategorier af personoplysninger, herunder oplysninger om etnisk
oprindelse, er lovlig, hvis behandlingen er nødvendig for at overholde en
rettighed eller forpligtelse, som er pålagt den dataansvarlige eller den
registrerede i forbindelse med arbejds- eller sociallovgivningen.
Det følger endvidere af lovens § 47, at behandling af særlige kategorier af
personoplysninger er lovlig, når behandlingen er nødvendig for at yde eller
få juridisk rådgivning eller i forbindelse med retskrav, fremtidige retskrav,
retssager eller fremtidige retssager, eller på anden måde er nødvendig for at
fastslå, udøve eller forsvare juridiske rettigheder. Dette kan være tilfældet i
Side 2/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om Danmarks muligheder for at kunne modernisere vores lovgivning, så det er muligt for virksomheder at behandle data angående eksempelvis medarbejdernes etnicitet
arbejdsretlige sager vedrørende f.eks. påstået forskelsbehandling på
arbejdspladsen.
I Storbritannien er retsgrundlaget for behandling af personoplysninger den
britiske databeskyttelseslov. Loven indeholder to bestemmelser, der
vedrører behandlingen af personoplysninger vedrørende etnicitet.
Behandling af særlige kategorier af oplysninger, herunder oplysninger om
etnisk oprindelse, er efter § 8 i bilag 1 til den britiske databeskyttelseslov
lovlig, når behandlingen er nødvendig for at fastslå eller kontrollere, om der
er lige muligheder for eller ligebehandling af grupper af personer med
henblik på at fremme eller opretholde en sådan ligestilling. Bestemmelsen
finder ikke anvendelse, hvis behandlingen sker med henblik på
foranstaltninger eller afgørelser over for en bestemt registreret, eller hvis det
er sandsynligt, at den vil forvolde væsentlig skade for en fysisk person, eller
hvis den registrerede skriftligt har anmodet den dataansvarlige om ikke at
behandle oplysningerne.
Behandling af personoplysninger om race eller etnisk oprindelse er efter §
9 i bilag 1 i den britiske databeskyttelseslov lovlig, når behandlingen sker
med henblik på at udpege egnede personer til at besætte ledende stillinger i
en organisation, hvis en sådan behandling er nødvendig for at fremme eller
opretholde diversitet og dette med rimelighed kan udføres uden den
registreredes samtykke. Bestemmelsen finder ikke anvendelse, hvis
behandlingen sandsynligvis vil forårsage væsentlig skade for en fysisk
person.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 11. juli 2023 af
spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og
It kan flere undtagelser i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra
a-j, herunder bl.a. litra a, b og f, være relevante for en arbejdsgivers
behandling af oplysninger om en lønmodtagers etniske oprindelse.
Det følger af forordningens artikel 9, stk. 2, litra b, at behandling er lovlig,
hvis behandlingen er nødvendig for at overholde den dataansvarliges eller
den registreredes arbejds-, sundheds- og socialretlige forpligtelser og
specifikke rettigheder, for så vidt den har hjemmel i EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret eller en kollektiv overenskomst i medfør af
medlemsstaternes nationale ret, som giver fornødne garantier for den
registreredes grundlæggende rettigheder og interesser. Efter
Side 3/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om Danmarks muligheder for at kunne modernisere vores lovgivning, så det er muligt for virksomheder at behandle data angående eksempelvis medarbejdernes etnicitet
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b, er det således muligt
at fastsætte regler om lovlig behandling af oplysninger om etnisk oprindelse
på det arbejdsretlige område.
Det følger af forordningens artikel 9, stk. 2, litra f, at behandling er lovlig,
hvis behandlingen er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres
gældende eller forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriet kan henvise til ministeriets bidrag til
besvarelse af DIU alm. del spm. 100 (2022-23 (2. samling)) om
forskelsbehandlingslovens § 4, der fastslår, at en arbejdsgiver
ikke i forbindelse med eller under ansættelsen af en lønmodtager
må anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af
oplysninger om dennes race, hudfarve, religion eller tro, politiske
anskuelse, seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika eller nationale, sociale eller etniske oprindelse.
Efter
Beskæftigelsesministeriets
opfattelse
angår
forskelsbehandlingslovens § 4 kun oplysninger om den enkelte
lønmodtagers forhold. Bestemmelsen er således ikke til hinder
for, at en virksomhed i anonymiseret form kan få oplyst hele
medarbejderstabens oprindelse. Beskæftigelsesministeriet har i
den forbindelse indhentet en udtalelse fra Danmarks Statistik, der
har oplyst, at:
”Det er muligt at tilkøbe en specifik udarbejdet statistik, der
efterlever GDPR, over medarbejderne i en virksomhed eller
medlemmerne i en forening eller organisation. En såkaldt
statistisk medarbejderprofil gør det muligt for virksomheder at få
oplyst medarbejdersammensætningen, såfremt der er mindst 20
personer i virksomheden. Danmarks Statistik stiller kun statistik
til rådighed, hvor der ikke kan opnås viden om enkeltpersoner på
baggrund af oplysningerne. For at udarbejde tabeller over
medarbejderne i en virksomhed skal Danmarks Statistik have
CPR-numrene på de ansatte tilsendt via en krypteret forbindelse.
Tabellerne viser medarbejdernes statistiske fordeling på tværs af
Side 4/5
DIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om Danmarks muligheder for at kunne modernisere vores lovgivning, så det er muligt for virksomheder at behandle data angående eksempelvis medarbejdernes etnicitet
herkomst, oprindelsesland, alder, køn, bopælsregion og
uddannelsesniveau.”
Som det fremgår af Beskæftigelsesministeriets bidrag til
besvarelse af DIU alm. del spm. 100 (2022-23 (2. samling)) følger
det af forskelsbehandlingslovens § 9, at forbuddet i § 4 ikke finder
anvendelse, i det omfang det følger af særlig lovgivning.
Forskelsbehandlingsloven giver således mulighed for at fravige
det klare udgangspunkt om, at arbejdsgiver ikke må registrere
følsomme oplysninger, såfremt der er fastsat bestemmelser herom
i anden lovgivning. Det er således muligt i anden lovgivning at
fravige forbuddet i forskelsbehandlingslovens § 4.”
Side 5/5