Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2677760_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 90:
I brev af 3. marts 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann An-
dresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 90:
Vil ministeren oplyse det afsluttende karaktergennemsnit i 2022 for de
gymnasieelever, der afsluttede folkeskolens afgangseksamen med et ka-
raktergennemsnit på hhv. over og under 7?
Svar:
Tabellen nedenfor viser resultatet ved studentereksamen for studenter i
2022 opgjort på de fire gymnasiale uddannelser samt samlet på tværs af
uddannelserne. Opgørelsen er opdelt i elever, der ikke har et karakter-
gennemsnit fra folkeskolens afgangseksamen, elever med et karaktergen-
nemsnit på op til 6,99 ved folkeskolens afgangseksamen samt elever med
et karaktergennemsnit på 7,00 og derover ved folkeskolens afgangseksa-
men.
20. marts 2023
Sagsnr.: 23/04615
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om det afsluttende karaktergennemsnit i 2022 for gymnasieelever
2677760_0002.png
Tabel 1 | Resultat ved studentereksamen (antal studenter) opgjort
efter niveau fra folkeskolens afgangseksamen, studenter 2022
Gymnasial uddannelse
Intet gen-
nemsnit ved
folkeskolens
afgangsek-
samen
6,3 (900)
6,9 (200)
7,5 (100)
7,9 (600)
6,99 eller der-
under ved
folkeskolens
afgangseksa-
men
7,00 eller der-
over ved fol-
keskolens af-
gangseksa-
men
Alle studen-
ter
Hf
Hhx
Htx
Stx
På tværs af de fire ud-
dannelser
5,2 (4.400)
5,5 (2.800)
5,7 (900)
5,2 (4.900)
8,0 (1.900)
8,1 (5.700)
8,3 (3.100)
8,3 (19.800)
6,1 (7.200)
7,2 (8.700)
7,8 (4.100)
7,7 (25.300)
7,0 (1.800)
5,3 (13.000)
8,2 (30.600)
7,4 (45.300)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Note: Antal studenter er afrundet til hele hundreder.
Studenter, der ikke har et gennemsnit ved folkeskolens afgangseksamen, kan skyldes forskel-
lige årsager: Eksempelvis at eleverne mangler en eller flere prøver, eller at de har gået på prø-
vefrie skoler.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2