Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 84
I brev af 2. marts 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 84:
”Vil
ministeren i forlængelse af foretræde i Børne- og Undervisningsud-
valget den 23. februar 2023, jf. BUU alm. del - bilag 31 og 56, oversende
beregninger over hvordan taxametrene på erhvervsuddannelsen har ud-
viklet sig siden 1993?”
Svar:
Omlægningerne inden for erhvervsskolesektoren, også omtalt som taxa-
meterreformen, blev indført tilbage d. 1. januar 1991. Erhvervsskolerne
blev med taxameterreformen til ægte selvejende institutioner, der taxa-
meterfinansieres på baggrund af antal årselever.
Ved indførelsen af taxametersystemer på Undervisningsministeriets om-
råde blev det generelt søgt at anvende et udgiftsneutralitetsprincip. Den
nye taxameterstruktur medførte takstgrupper, hvor uddannelserne blev
takstindplaceret ud fra objektive kriterier, hvilket omfattede lønsum til
lærere, lønsum til teknisk hjælpepersonale, forbrug af materialer og lære-
bøger/læremidler, anskaffelse og vedligehold af maskiner og andet ud-
styr, der benyttes i undervisningen.
De taxameterstyrede institutioner på Undervisningsministeriets område
har mulighed for at benytte sig af deres dispositionsfrihed til at omfor-
dele midler mellem uddannelser. Bloktilskudsprincippet sigter mod at
give institutionerne fornøden fleksibilitet ved ressourceanvendelsen, hvil-
ket kan medføre, at nogle uddannelser er overskudsgivende for instituti-
onerne, mens andre drives med underskud.
Der har været mange takstjusteringer siden takstindplaceringerne fra
1991 og frem. Takstjusteringerne er som hovedregel sket for enten takst-
grupper eller enkelte uddannelser:
30. marts 2023
Sagsnr.: 23/04532