Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2677952_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 60
I brev af 24. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 60:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor det er nødvendigt, at erhvervsskolerne
skal bruge administration på at søge socialpædagogisk støtte (SPS) til en
elev på erhvervsuddannelserne ved indgangen til hhv. grundforløb 1,
grundforløb 2 og skoleperioderne på hovedforløbet, og om ministeren
mener, at det vil være mere hensigtsmæssigt at spare administration og
derved frigive tid på skolerne til kvalitetsarbejde, ved at skolerne søger en
forventet pulje til SPS en gang om året og dokumenterer forbruget en
gang årligt og efterfølgende enten tilbagebetaler uforbrugte midler eller
bliver kompenseret for manglende midler?”
Svar:
Erhvervsskolerne kan søge tilskud til specialpædagogisk støtte (SPS) hos
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Formålet med SPS er at
kompensere elever med funktionsnedsættelse for de vanskeligheder, de
oplever i deres uddannelsesforløb, herunder oplæringsforløb, på grund af
deres funktionsnedsættelse.
En erhvervsuddannelse bestående af grundforløb 1 (GF1), grundforløb 2
(GF2) og hovedforløb er et samlet uddannelsesforløb, ligesom et samlet
uddannelsesforløb på en erhvervsuddannelse vil veksle mellem forløb på
hhv. skolen og lærepladsen.
Som udgangspunkt skal der ikke genansøges i overgangene mellem de
forskellige skift i uddannelsen med mindre eleven skifter skole og for ek-
sempel tager et hovedforløb på en anden skole. Nogle skoler kan lokalt
have valgt at organisere deres SPS-administration på en måde, hvor de
søger separat for de forskellige forløb på uddannelsen. Det følger dog
ikke af reglerne på området samt
STUK’s
vejledning.
20. marts 2023
Sagsnr.: 23/01816
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at der skal genansøges om socialpædagogisk støtte, når eleverne f.eks. overgår fra grundforløb 1, grundforløb 2 og skoleperioderne på hovedforløbet
Der tilbydes følgende støtteformer under SPS-ordningen, efter § 29 a,
stk. 1, i erhvervsuddannelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 21.
juni 2022:
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf
Personlig assistance og sekretærhjælp
Støttetimer med henblik på kompensation for funktionsnedsættelse
Særligt udformede undervisningsmaterialer dvs. studiemateriale fra
Nota
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Tilskud til SPS ydes efter en refusionsmodel, hvor skolerne ansøger om
SPS ud fra det forventede forbrug og efterfølgende søger refusion for de
faktisk afholdte udgifter.
Hjælpemidler, der bevilges gennem SPS-ordningen, bevilges til et helt
uddannelsesforløb, og der skal ikke genansøges i løbet af uddannelsen.
Eleverne kan desuden medbringe hjælpemidlerne fra og til andre uddan-
nelser, der er omfattet af SPS-ordningen. Det betyder eksempelvis, at en
ordblind elev, der har fået hjælpemidler i form af læse- og skrivetekno-
logi på en FGU, kan medbringe læse- og skriveteknologien til en er-
hvervsuddannelse, hvis eleven efter endt FGU fortsætter på en erhvervs-
uddannelse. Udgiften til hjælpemidler afholdes på det tidspunkt, hvor
hjælpemidlet indkøbes og er en engangsudgift.
Udgifterne til de øvrige støtteformer under SPS-ordningen afholdes lø-
bende i løbet af hele uddannelsesperioden, og skolerne skal her ansøge
om genbevillinger halvårligt. Dette skyldes bl.a. hensynet til økonomisty-
ring og systematisk opfølgning på elevens støttebehov. Her bidrager de
halvårlige bevillinger til, at skolerne løbende følger op på, at der er sam-
menhæng mellem bevillingen og elevernes aktuelle situation og behov.
I de tilfælde, hvor STUK i forbindelse med sagsbehandlingen af den før-
ste ansøgning fra skolen vurderer, at elevens funktionsnedsættelse og
støttebehov ikke antages at ændre sig betydeligt over tid, kan STUK be-
vilge støtten som en ”automatisk tildeling”. Dermed får skolerne mulig-
hed for i resten af elevens uddannelsesforløb at genansøge og få tildelt
støtten hvert halve år. Hvis behovet ændrer sig, kan skolen søge om
yderligere støtte gennem en almindelig ansøgning. Fordelen for skolen
og eleven ved automatisk tildeling er en hurtigere sagsbehandling.
Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af BUU-spørgsmål 487 af 14.
oktober 2020.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at der skal genansøges om socialpædagogisk støtte, når eleverne f.eks. overgår fra grundforløb 1, grundforløb 2 og skoleperioderne på hovedforløbet
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3