Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2677951_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 487
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 487 (Alm. del):
I brev af 16. september 2020 har udvalget efter ønske fra Marie Bjerre
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for, hvordan erhvervsskoler skal håndtere ele-
ver med behov for specialpædagogisk støtte som følge af ordblindhed,
herunder
om det er korrekt, at tildelte støttetimer bortfalder efter hvert halve
skoleår, hvilket betyder, at der med et typisk skoleforløb på en er-
hvervsfaglig uddannelse skal søges støtte med forløbsbeskrivelse indi-
viduelt for hvert af de pågældende elever cirka 5-6 gange i løbet af ele-
vens studietid på hovedforløbet,
om det er korrekt, at uddannelsesinstitutionen ikke kan få overflyt-
tet/indsigt i tidligere bevilling af socialpædagogisk støtte til eleven i
folkeskolen og dermed skal starte forfra med at screene for ordblind-
hed,
og vil ministeren endvidere oplyse, om hun finder, at dette administra-
tive tunge arbejde er en hensigtsmæssig udnyttelse af undervisernes
tid, eller om dette kunne gøres på en mere hensigtsmæssig måde?"
Svar:
Erhvervsskolerne kan søge tilskud i den specialpædagogiske støtteordning
(SPS) til ordblinde elever. Skolerne kan søge støtte til it-hjælpemidler i
form af for eksempel oplæsnings- og ordforslagsprogrammer, instruktion
i brug af it-hjælpemidler, digitale studiematerialer og støttetimer. It-hjæl-
pemidler bevilliges for hele uddannelsesforløbet.
Det er korrekt, at løbende ydelser, såsom støttetimer og digitale studiema-
terialer, bevilges for et halvår ad gangen. Når der er identificeret et behov
for støttetimer for en elev, er den administrative praksis, at der ved gen-
bevilling vil være mulighed
for en såkaldt ”automatisk tildeling”. Det be-
tyder, at skolen ved et udredt behov kan genansøge om støttetimer, som
14. oktober 2020
Sags nr.:20/17715
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at der skal genansøges om socialpædagogisk støtte, når eleverne f.eks. overgår fra grundforløb 1, grundforløb 2 og skoleperioderne på hovedforløbet
bevilges automatisk med det samme med henblik på en hurtig sagsbehand-
ling og fortsættelse af støtten.
Ved hver genbevilling indsendes en forløbsbeskrivelse. Der er en forvent-
ning om, at skolerne anvender forløbsbeskrivelser som et pædagogisk red-
skab med henblik på at sætte mål for og evaluere støtteforløbet for eleven.
Forløbsbeskrivelserne skal indsendes for at sikre, at timerne er blevet an-
vendt i overensstemmelse med det formål, de er bevilget til.
Det er endvidere korrekt, at skolerne ikke umiddelbart kan få indsigt i tid-
ligere bevilget specialpædagogisk støtte til eleven, idet der er tale om per-
sonfølsomme oplysningerne om helbred og diagnoser, hvorfor indhent-
ning af disse oplysninger kræver samtykke fra eleven eller forældremyn-
digheden, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9.
Hvis der fra grundskolen findes dokumentation for, at en elev er ordblind,
skal eleven ikke testes igen. Når eleven er testet med den nationale ord-
blindetest (Ordblindetesten) ligger resultatet af denne i en database, som
erhvervsskolen kan tilgå med samtykke, når eleven er optaget.
Erhvervsskolerne tilrettelægger arbejdet med administration af SPS-ord-
ningen forskelligt. Mange steder er arbejdsopgaven fordelt på flere perso-
ner, så de administrative opgaver med for eksempel at indhente dokumen-
tation og ansøge om støtte varetages af en administrativ medarbejder, og
de specialpædagogiske opgaver med for eksempel at yde støttetimer og
udarbejde forløbsbeskrivelser varetages af en underviser eller vejleder på
skolen. På den måde har erhvervsskolen indflydelse på, hvordan undervi-
serens tid udnyttes mest hensigtsmæssigt.
Regeringen vil se nærmere på ovennævnte processer for at undersøge, om
det kan gøres på en mere hensigtsmæssig måde.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2