Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2677946_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 67
I brev af 24. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Victoria Velasquez
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 67:
”Hvordan vurderer ministeren, at systemet for socialpædagogisk støtte
(SPS) fungerer for elever og lærere på erhvervsskolerne?”
Svar:
Regeringen er optaget af at styrke erhvervsuddannelserne og understøtte,
at flere gennemfører en erhvervsuddannelse, også elever der har brug for
støtte til at gennemføre.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i perioden 2018 til 2021 gen-
nemført en evaluering af virkningen af specialpædagogisk støtte (SPS) på
ungdomsuddannelserne, herunder erhvervsuddannelserne.
Evalueringen viser, at SPS-ordningen i vid udstrækning lever op til inten-
tionen om at sikre, at elever med funktionsnedsættelser kan uddanne sig
på lige fod med andre. På tværs af erhvervsskolerne vurderer de fagpro-
fessionelle, at SPS har en positiv betydning for de elever, der modtager
den. Det er deres oplevelse, at SPS særligt har betydning for elevers mo-
tivation og fastholdelse på uddannelsen. Af interviewene med eleverne
fremgår det, at eleverne generelt oplever at få et stort udbytte af SPS, og
at det ville have været svært for dem at gennemføre deres erhvervsud-
dannelse uden støtten. Derudover viser evalueringen, at elever, der har
modtaget SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald sam-
menlignet med elever, der ikke har modtaget SPS. Udover at eleverne
langt hen af vejen kompenseres for deres udfordringer på uddannelsen,
viser evalueringen, at SPS kan bidrage til, at eleverne opbygger kompe-
tencer til selvstændigt at løse lignende opgaver i fremtiden.
Evalueringen viser også, at der kan være nogle udfordringer for SPS-
modtagere på erhvervsuddannelserne. Gruppen af elever, der har modta-
20. marts 2023
Sagsnr.: 23/04137
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om elever på erhvervsskolerne får den hjælp og støtte som de har brug for inden for de eksisterende rammer for socialpædagogisk støtte (SPS)
get SPS på baggrund af en psykisk funktionsnedsættelse, har større sand-
synlighed for at komme i skoleoplæring i deres første oplæringsforløb,
sammenlignet med elever, der ikke har modtaget SPS, ligesom de har la-
vere sandsynlighed for at komme i beskæftigelse efter endt erhvervsud-
dannelse sammenlignet med andre elever. Overordnet peger evaluerin-
gen på, at der for skolerne kan være udfordringer forbundet med at un-
derstøtte, at elever modtager støtte igennem hele uddannelsesforløbet,
herunder i oplæringsperioderne i virksomhederne. Det er derfor et op-
mærksomhedspunkt fra evalueringen, at erhvervsskolerne skal have fo-
kus på at støtte SPS-modtagere i overgangen fra skole til oplæring og bi-
drage aktivt til, at de elever, der har behov for støtte i deres oplæringspe-
riode, også får den.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) arbejder løbende på at
udbrede kendskabet til SPS-ordningen ved bl.a. at formidle rammer og
retningslinjer for SPS i oplæringsperioder tydeligere til erhvervsskolerne.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2