Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2677965_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 62
I brev af 24. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Victoria Velasquez
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 62:
Vil ministeren redegøre for hhv. optagelsestal, aktivitetsudvikling og
frafaldsprocent på erhvervsuddannelserne opdelt for:
a. handel, kontor og service,
b. teknologi, byggeri og transport,
c. omsorg
d. landbrug, fødevare og oplevelse?
Tallene bedes opdelt på grundforløb 1, grundforløb 2 og hovedforløb fra
2016 til i dag. Endvidere ønskes den samlede aktivitetsudvikling opgjort
for 2010 til i dag.”
Svar:
Med henblik på at belyse optagelsestallene viser tabel 1 udviklingen fra
2016-2022 i tilgangen til erhvervsuddannelserne opdelt efter de 4 hoved-
områder og de forskellige forløb i løbet af erhvervsuddannelserne.
Samlet er antallet af påbegyndte erhvervsuddannelsesforløb faldet fra ca.
ca. 55.500 i 2016 til ca. 44.600 i 2022. Faldet er primært sket på grundfor-
løbets 2. del, hvor antallet er faldet fra ca. 48.200 til ca. 38.200. Antallet
af forløb på grundforløbets første del er nogenlunde uændret fra 2016
(ca. 12.800) til 2022 (ca. 12.700), mens antallet af påbegyndte hovedfor-
løb er faldet fra ca. 39.800 i 2016 til ca. 36.200 i 2022, jf. tabel 1.
På grundforløbets 1. del og hovedforløbet er antallet af påbegyndte for-
løb steget på uddannelserne inden for hovedområdet Teknologi, byggeri
og transport, mens antallet er faldet blandt de øvrige tre hovedområder.
På grundforløbets 2. del er antallet af påbegyndte forløb faldet på tværs
af alle fire hovedområder. Det største fald ses blandt uddannelser inden
for hovedområdet Kontor, handel og forretningsservice, jf. tabel 1.
20. marts 2023
Sagsnr.: 23/04137
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om optagelsestal, aktivitetsudvikling og frafaldsprocent på erhvervsuddannelserne
2677965_0002.png
Det bemærkes, at eleverne kan påbegynde flere forskellige forløb samme
år, hvorfor tallene ikke kan summeres. Fx kan en elev starte på både
grundforløbets 1. og 2. del, ligesom en elev kan have tilgået uddannelser
inden for forskellige hovedområder.
Tabel 1
Tilgang til erhvervsuddannelser opdelt på hovedområder og (udvalgte) forløb, 2016-2022
2016
Erhvervsfaglige uddannelser
Grundforløbets 1. del
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Grundforløbets 2. del
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Hovedforløb
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
55.454
12.798
1.609
2.967
2.293
6.019
48.227
7.271
12.677
10.815
19.169
39.797
5.495
9.273
10.400
14.980
2017
51.417
12.167
1.495
2.929
1.938
5.866
47.052
6.633
13.297
8.561
19.943
36.344
5.157
8.436
7.693
15.415
2018
51.772
12.505
1.344
3.048
2.068
6.121
45.351
5.275
13.398
8.371
19.430
37.053
4.797
8.069
8.431
16.111
2019
52.777
12.983
1.346
3.028
1.936
6.725
45.513
5.419
12.427
9.177
19.577
37.025
4.533
7.991
8.516
16.312
2020
54.695
13.165
1.426
2.874
1.989
6.965
46.669
5.684
11.607
9.915
20.548
38.932
4.889
7.987
9.503
16.905
2021
51.548
12.987
1.415
2.662
1.918
7.072
45.067
5.365
9.996
9.682
20.846
39.046
4.414
7.741
10.133
17.132
2022
44.572
12.708
1.519
2.528
1.894
6.839
38.226
4.012
7.883
8.895
18.106
36.165
4.186
7.092
9.250
16.053
Anm.: Erhvervsfaglige uddannelser (i alt) er opgjort inkl. GF+ mv. Elever kan tælle med flere steder, såfremt de
påbegynder flere forløb
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk
Aktivitetsudvikling
Tabel 2 viser udviklingen i årselevsaktiviteten fra 2016 til 2022 fordelt på
de fire hovedområder. Det er ikke muligt at opdele grundforløbsaktivitet,
hvorved grundforløb 1, grundforløb 2 samt GF+ aktivitet indgår samlet
under grundforløbsaktivitet.
Der ses et fald i aktiviteten fra 2016 til 2022 for det merkantile område.
Faldet i aktiviteten fra 2016 til 2017 skyldes hovedsageligt afkortningen
af merkantile grundforløb som følge af erhvervsuddannelsesreformen fra
2014. For teknologi, byggeri og transport samt omsorg, sundhed og pæ-
dagogik ses der både stigninger og fald i årselevsaktiviteten over årene, jf.
Tabel 2.
For fødevarer, jordbrug og oplevelser er der en faldende tendens fra
2016 til 2022, hvilket bl.a. skyldes dimensionering fra 2018 af uddannel-
ser, hvor det er blevet vurderet, at mulighederne for at komme i oplæring
hos en virksomhed og efterfølgende finde beskæftigelse inden for faget
er vanskelige. Det gælder f.eks. ernæringsassistent, dyrepasser og skov-
og naturteknikeruddannelsen, hvor aktiviteten faldt med mellem 48 og
77 pct. fra 2017 til 2018.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om optagelsestal, aktivitetsudvikling og frafaldsprocent på erhvervsuddannelserne
2677965_0003.png
Tabel 2
Årselevsaktivitet på erhvervsuddannelserne fra 2016-2022 fordelt på hovedområder
2016
Erhvervsuddannelser
Grundforløb
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Hovedforløb
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
50.821
29.108
3.503
8.205
5.690
11.710
21.713
2.825
2.288
6.935
9.665
2017
46.878
26.435
3.462
5.919
4.791
12.263
20.443
2.716
2.218
5.770
9.739
2018
44.886
25.124
2.840
5.967
4.612
11.705
19.762
2.471
2.138
5.340
9.813
2019
46.054
25.712
2.801
5.749
4.917
12.245
20.342
2.373
2.083
5.973
9.913
2020
46.276
25.936
2.896
5.292
5.225
12.523
20.340
2.315
1.987
6.138
9.900
2021
47.264
25.968
2.878
4.895
5.310
12.885
21.296
2.284
2.090
6.613
10.309
2022
44.939
23.369
2.534
4.078
4.977
11.780
21.570
2.298
2.030
6.802
10.440
Anm.: Tabellen viser årselevsaktiviteten for skoleundervisning på grundforløb og hovedforløb. Aktiviteten
omfatter §20.31.01 på finansloven. Der er ikke medtaget gymnasial eux undervisning samt studierettet
påbygning. Der er ikke medtaget aktivitet ved realkompetencevurdering, GVU og adgangskurser.
Kilde: Børne- og undervisningsministeriet
Tabel 3 viser den samlede årselevsaktivitet på erhvervsuddannelserne fra
2010-2022. Det store fald fra 2015 til 2016 skyldes hovedsageligt er-
hvervsuddannelsesreformen, der trådte i kraft i august 2015. Aftalen
medførte bl.a. at det merkantile grundforløb blev forkortet fra to år til 1
år og at det ikke var muligt at tilrettelægge forlængede grundforløb, hvil-
ket har forkortet den samlede årselevsaktivitet på erhvervsuddannelser-
nes grundforløb. Endvidere blev der indført skærpede adgangskrav, hvil-
ket reducerede antallet af tilgange til erhvervsuddannelserne.
Tabel 3
Samlet årselevsaktivitet på erhvervsuddannelserne fra 2010-2022
2010
Aktivitet
63.997
2011
64.920
2012
66.395
2013
64.804
2014
65.946
2015
61.108
2016
50.821
2017
46.864
2018
44.885
2019
46.052
2020
46.274
2021
47.262
2022
44.939
Anm.: Tabellen viser årselevsaktiviteten for skoleundervisning på grundforløb og hovedforløb. Aktiviteten omfatter
§20.31.01 på finansloven. Der er ikke medtaget gymnasial eux undervisning samt studierettet påbygning. Der er ikke
medtaget realkompetencevurdering, GVU og adgangskurser.
Kilde: Børne- og undervisningsministeriet
Frafald
Med henblik på at belyse frafaldet viser tabel 4 og tabel 5 udviklingen i
afbrud fra 2016 og frem opdelt efter de 4 hovedområder og de forskel-
lige forløb i løbet af erhvervsuddannelserne.
Det bemærkes, at afbrud på erhvervsuddannelserne kan opgøres på for-
skellige måder afhængig af formået med opgørelserne. Nedenstående be-
lyser afbruddet på de enkelte forløb. Opgørelserne belyser imidlertid
ikke, hvor mange af eleverne med påbegyndt erhvervsuddannelse, der
samlet set afbryder deres uddannelse, herunder den større andel af ele-
ver, som afbryder mellem grundforløbets 2. del og hovedforløbet.
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om optagelsestal, aktivitetsudvikling og frafaldsprocent på erhvervsuddannelserne
2677965_0004.png
Grundforløbets 1. del og 2. del har (typisk) en varighed på ca. �½ år,
mens hovedforløbet (typisk) varer mindst 2 år. Med henblik på kunne at
følge eleverne gennem deres uddannelsesforløb er afbrud på grundforlø-
bene opgjort efter et halvt år, mens afbruddet på hovedforløbet er op-
gjort efter 3 år. Udviklingen i afbrud på grundforløbene vises derfor fra
2016-2021, mens udviklingen vises for 2016-2018 for hovedforløbet.
Afbruddet på grundforløbets 1. del er steget fra 13 pct. blandt elever
startet i 2016 til 14 pct. for elever startet i 2021. På grundforløbets 2. del
er afbruddet i samme periode faldet fra 15 pct. 13 pct.
På grundforløbets 1. del er afbruddet højest inden for Omsorg, sundhed
og pædagogik (25 pct. i 2021). På grundforløbets 2. del er afbruddet i hø-
jere grad på samme niveau på tværs af hovedområder, jf. tabel 4.
Tabel 4
Afbrud efter 6 måneder på grundforløbene, opdelt efter hovedområder, 2016-2021
Grundforløbets 1. del
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Grundforløbets 2. del
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
2016
13 %
11 %
12 %
25 %
12 %
15 %
19 %
15 %
19 %
18 %
2017
12 %
11 %
10 %
18 %
11 %
15 %
20 %
15 %
17 %
18 %
2018
11 %
10 %
10 %
15 %
12 %
15 %
18 %
17 %
16 %
17 %
2019
12 %
11 %
9%
18 %
13 %
14 %
17 %
18 %
16 %
16 %
2020
13 %
18 %
9%
22 %
13 %
12 %
15 %
14 %
13 %
13 %
2021
14 %
13 %
9%
25 %
14 %
14 %
17 %
16 %
14 %
15 %
Anm.: Afbrud på de forskellige dele af uddannelserne ikke kan summeres, da afbrud er opgjort på baggrund af
forskellige grupper af elever. Elever kan tælle med flere steder, såfremt de afbryder flere forløb. Afbrud er
opgjort inklusiv omvalg af uddannelse.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk
Afbruddet på hovedforløbet er steget fra 19 pct. for elever startet i 2016
til 23 pct. for elever med start i 2018. Afbruddet er særligt steget inden
for hovedområdet Omsorg, sundhed og pædagogik, hvor afbruddet er
steget fra 18 pct. i 2016 til 27 pct. i 2018. Blandt elever påbegyndt i 2018
var højeste afbrud blandt uddannelser inden for hovedområdet Fødeva-
rer, jordbrug og oplevelser, jf. tabel 5.
Det bemærkes, at der af hensyn til at kunne følge eleverne over en 3-årig
periode i høj grad er tale om afbrud for elever, der har påbegyndt en er-
hvervsuddannelse flere år tilbage.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om optagelsestal, aktivitetsudvikling og frafaldsprocent på erhvervsuddannelserne
2677965_0005.png
Tabel 5
Afbrud efter 3 år på hovedforløbet, opdelt efter hovedområder, påbegyndt uddannelse i 2016-2018
Hovedforløbet
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
2016
19 %
28 %
19 %
18 %
20 %
2017
21 %
29 %
19 %
24 %
21 %
2018
23 %
31 %
20 %
27 %
20 %
Anm.: Afbrud på de forskellige dele af uddannelserne ikke kan summeres, da afbrud er opgjort på baggrund af
forskellige grupper af elever. Elever kan tælle med flere steder, såfremt de afbryder flere forløb. Afbrud er
opgjort inklusiv omvalg af uddannelse.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
5