Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2672300_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 50
I brev af 13. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman
Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 50:
Hvordan agter ministeren at bidrage til, at der efteruddannes personale
som kan hjælpe børn med særlige behov i daginstitutionerne og at der
forskes mere i, hvilke indsatser der virker og hvilke der ikke gør i forhold
til inklusion i daginstitutionerne, som VIVE mener, at der er behov for,
jf. artiklen ”Kommuner sender flere og flere børn med særlige behov i al-
mindelige børnehaver” bragt på DR.dk den 9. februar 2023?
Svar:
I spørgsmålet henvises der til artiklen
”Kommuner sender flere og flere
børn med særlige behov i almindelige børnehaver” bragt på DR.dk den
9. februar 2023. Seniorforskerved VIVE, Nina Thorup Dalgaard, udtaler
i artiklen til DR, at inklusionsopgaven på dagtilbudsområdet forudsætter
”mere efteruddannelse
til det personale, der skal få inklusionen til at fun-
gere” og ”mere forskning i, hvad der virker, og hvad der ikke gør”.
Et godt liv starter med et godt børneliv. Det er vigtigt, at der på dagtil-
budsområdet er de rette kompetencer til at sikre gode rammer omkring
børnenes hverdag, og at indsatser i forhold til børn med særlige behov i
videst muligt omfang baseres på viden om, hvad der virker.
Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvar for dagtilbuddene. Kommu-
nalbestyrelsen skal som led heri sikre, at det pædagogiske personale har
de kompetencer, der er nødvendige for at kunne opfylde de krav, der føl-
ger af dagtilbudsloven, herunder i forhold til arbejdet med at etablere et
pædagogisk læringsmiljø, som tager højde for børn i udsatte positioner,
så deres trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.
Det er vigtigt, at vi får mere forskningsbaseret viden om kvalitet i dagtil-
bud, herunder hvad der har betydning for børns trivsel, læring og udvik-
ling.
8. marts 2023
Sagsnr.: 23/03409
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om hvordan ministeren agter at bidrage til, at der efteruddannes personale som kan hjælpe børn med særlige behov i daginstitutionerne
I forbindelse med udmøntning af midler fra forskningsreserven 2021
blev der afsat i alt 200 mio. kr. over en fireårig periode til et nationalt
partnerskab for børneforskning. Partnerskabet skal forestå en langsigtet,
strukturel styrkelse af den pædagogiske forskning rettet mod de mindste
børn. Gennem et tæt samarbejde mellem forskningsmiljøer, uddannelses-
miljøer og andre relevante interessenter skal partnerskabet understøtte
forskning, der bidrager til, at alle børn i dagtilbud trives og udvikler sig.
Forskningen skal bidrage til et bedre børneliv, herunder nye forståelser af
dagtilbud og pædagogik, en styrket grundfaglighed i pædagogernes ud-
dannelse og efteruddannelse samt en styrket viden om kvalitet i dagtilbud
og betydningsfulde faktorer for børns udvikling.
Med indgåelsen af Aftaler om fordeling af forskningsreserve mv. i 2023
er der endvidere afsat 50 mio. kr. til at styrke forskningen i udsathed
blandt børn og unge.
Regeringen er generelt optagede af at styrke fagligheden på dagtilbuds-
området. Regeringen vil derfor give flere af de mange erfarne pædagog-
medhjælpere i vores daginstitutioner bedre muligheder for at uddanne sig
til pædagogisk assistent eller meritpædagog.
Derfor foreslår regeringen med det kommende finanslovsforslag for
2023 at fastholde de midler, der blev afsat til en opkvalificeringspulje i
forbindelse med Aftale om minimumsnormeringer af 5. december 2020.
Konkret drejer det sig om cirka 100 millioner kroner i 2023 og cirka 200
millioner kroner årligt fra 2024. Regeringen vil fremlægge forslag til den
konkrete udmøntningsmodel for opkvalificeringspuljen, når Finansloven
for 2023 er vedtaget.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2