Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 50
I brev af 13. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman
Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 50:
Hvordan agter ministeren at bidrage til, at der efteruddannes personale
som kan hjælpe børn med særlige behov i daginstitutionerne og at der
forskes mere i, hvilke indsatser der virker og hvilke der ikke gør i forhold
til inklusion i daginstitutionerne, som VIVE mener, at der er behov for,
jf. artiklen ”Kommuner sender flere og flere børn med særlige behov i al-
mindelige børnehaver” bragt på DR.dk den 9. februar 2023?
Svar:
I spørgsmålet henvises der til artiklen
”Kommuner sender flere og flere
børn med særlige behov i almindelige børnehaver” bragt på DR.dk den
9. februar 2023. Seniorforskerved VIVE, Nina Thorup Dalgaard, udtaler
i artiklen til DR, at inklusionsopgaven på dagtilbudsområdet forudsætter
”mere efteruddannelse
til det personale, der skal få inklusionen til at fun-
gere” og ”mere forskning i, hvad der virker, og hvad der ikke gør”.
Et godt liv starter med et godt børneliv. Det er vigtigt, at der på dagtil-
budsområdet er de rette kompetencer til at sikre gode rammer omkring
børnenes hverdag, og at indsatser i forhold til børn med særlige behov i
videst muligt omfang baseres på viden om, hvad der virker.
Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvar for dagtilbuddene. Kommu-
nalbestyrelsen skal som led heri sikre, at det pædagogiske personale har
de kompetencer, der er nødvendige for at kunne opfylde de krav, der føl-
ger af dagtilbudsloven, herunder i forhold til arbejdet med at etablere et
pædagogisk læringsmiljø, som tager højde for børn i udsatte positioner,
så deres trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.
Det er vigtigt, at vi får mere forskningsbaseret viden om kvalitet i dagtil-
bud, herunder hvad der har betydning for børns trivsel, læring og udvik-
ling.
8. marts 2023
Sagsnr.: 23/03409